W 4Q2022 tylko Huawei sprzedał więcej smartfonów niż rok wcześniej
Kolejna firma pokazała analityczna, że rynek smartfonów nie miał się dobrze w ostatnim kwartale 2022 roku, ale i w całym minionym roku. Patrząc na TOP 10 łatwo zauważymy, że tylko zamykający stawkę Huawei zaliczył duży wzrost w ostatnich trzech miesiącach (w ujęciu rocznej), a nawet Apple miał dwucyfrowy spadek.

Jak wyglądał rynek smartfonów w ostatnim kwartale 2022 roku? Na to pytanie odpowiada kolejna firma analityczna i kolejny raz mamy potwierdzenie, że nie było dobrze. Zazwyczaj to w ostatnim kwartale roku na rynek trafia najwięcej smartfonów, a sprzedaż nakręcają między innymi nowe smartfony Apple'a. W minionym roku nienajlepsza sytuacja gospodarcza na świecie spowodowała, że rynek skurczył się aż o 15,4% w stosunku do ostatnich miesięcy 2021 roku. Spadek za cały rok wyniósł prawie 10%.
To czwarty kwartał, więc wygrywa Apple
Podobnie jak w latach poprzednich, w 4Q2022 na rynek trafiło najwięcej smartfonów firmy Apple. Nie powinno to oczywiście nikogo dziwić, ponieważ amerykański gigant we wrześniu zaprezentował iPhone'y 14, a szczyt ich sprzedaży przypadł właśnie na ostatnie miesiące minionego roku. Jednak nawet te urządzenia sprzedawały się słabiej niż rok wcześniej (przynajmniej według wstępnych danych zebranych przez firmę Omdia) – na światowe rynki trafiło o 13,3% mniej smartfonów z nadgryzionym jabłkiem na obudowie niż rok wcześniej.



Apple wydawało się być tym OEM, który oparł się ogólnemu spadkowi na szerokim rynku w pierwszych trzech kwartałach 2022 roku, ale teraz w końcu uległ ogólnym warunkom rynkowym. Ponieważ klienci marki są zazwyczaj lojalnymi osobami o wysokich dochodach, oczekiwano, że kryzys kosztów utrzymania nie wpłynie na dostawy Apple'a w taki sam sposób, w jaki wpływa na marki niskiej i średniej klasy. Ale teraz, z powodu skutków inflacji i zakłóceń w produkcji, wzrost Apple'a w czwartym kwartale 2022 roku jest rozczarowująco mały w porównaniu z rokiem poprzednim. Mimo to wczesny popyt i opinie klientów na najnowszego iPhone'a 14 Pro i 14 Pro Max były naprawdę silne, dzięki nowemu rozwiązaniu o nazwie Dynamic Island. Apple był przekonany o dużym popycie i zaplanował maksymalną produkcję tych dwóch modeli, aby temu przeciwdziałać. Jednak zawieszenie produkcji w fabryce Foxconna położyło temu kres.
– powiedział Jusy Hong, Omdia
Na podium znalazło się jeszcze miejsce dla Samsunga (-15,4% rok do roku) oraz Xiaomi (-26,5%). Na uwagę zasługuje to, że w TOP 10 jedynym producentem smartfonów ze wzrostem w czwartym kwartale był zamykający stawkę Huawei (+59,6% rok do roku). Ostatnie "zaciśnięcie pętli" przez amerykańskie władze może jednak jeszcze bardziej zaszkodzić tej chińskiej firmie.
M-ce | Dostawca | 4Q2022 | 3Q2022 | 4Q2021 | Zmiana kwartalna |
Zmiana roczna |
|||
Dostawy | Udział | Dostawy | Udział | Dostawy | Udział | ||||
1 | Apple | 74 mln | 25% | 52 mln | 17% | 85 mln | 24% | +41,6% | -13,3% |
2 | Samsung | 58 mln | 19% | 64 mln | 21% | 69 mln | 19% | -8,8% | -15,4% |
3 | Xiaomi | 33 mln | 11% | 41 mln | 13% | 45 mln | 13% | -18,0% | -26,5% |
4 | Vivo | 24 mln | 8% | 25 mln | 8% | 32 mln | 9% | -6,7% | -25,8% |
5 | Oppo Group | 23 mln | 8% | 29 mln | 10% | 33 mln | 9% | -20,3% | -29,1% |
6 | Transsion | 17 mln | 6% | 18 mln | 6% | 18 mln | 5% | -2,3% | -3,4% |
7 | Honor | 14 mln | 5% | 14 mln | 5% | 15 mln | 4% | -0,7% | -6,0% |
8 | Realme | 11 mln | 4% | 14 mln | 5% | 17 mln | 5% | -16,9% | -31,5% |
9 | Motorola | 11 mln | 4% | 11 mln | 4% | 13 mln | 4% | -1,8% | -10,4% |
10 | Huawei | 8 mln | 2% | 9 mln | 3% | 5 mln | 1% | -12,8% | +59,6% |
Inni | 28 mln | 9% | 27 mln | 9% | 26 mln | 7% | +3,3% | +7,1% | |
Razem | 302 mln | 100% | 304 mln | 100% | 357 mln | 100% | -0,7% | -15,4% |
Co piąty smartfon to Samsung
Omdia podała też wstępne dane na temat globalnego rynku smartfonów w całym 2022 roku. Tu również widać spadki, nawet u wciąż pozostającego liderem rynku Samsunga (-4,8% rok do doku). W tym zestawieniu Apple musiał się zadowolić drugim miejsce, choć nieco zbliżył się do Koreańczyków. Podium zamyka ponownie Xiaomi.
M-ce | Dostawca | 2022 | 2021 | Zmiana roczna |
||
Dostawy | Udział | Dostawy | Udział | |||
1 | Samsung | 259 mln | 21% | 272 mln | 20% | -4,8% |
2 | Apple | 231 mln | 19% | 235 mln | 18% | -1,3% |
3 | Xiaomi | 152 mln | 13% | 190 mln | 14% | -20,0% |
4 | Oppo Group | 107 mln | 9% | 144 mln | 11% | -25,6% |
5 | Vivo | 98 mln | 8% | 134 mln | 10% | -27,1% |
6 | Transsion | 68 mln | 6% | 75 mln | 6% | -8,7% |
7 | Honor | 59 mln | 5% | 40 mln | 3% | +47,2% |
8 | Realme | 53 mln | 4% | 58 mln | 4% | -9,0% |
9 | Motorola | 47 mln | 4% | 48 mln | 4% | -1,4% |
10 | Huawei | 28 mln | 2% | 35 mln | 3% | -19,7% |
Inni | 104 mln | 9% | 109 mln | 8% | -4,6% | |
Razem | 1207 mln | 100% | 1340 mln | 100% | -9,9% |