DAJ CYNK

Orange Polska – wyniki za 1Q 2022. Ponad 17 mln kart SIM, milion klientów światłowodu

Mieszko Zagańczyk

Prawo, finanse, statystyki

Orange Polska: wyniki za 1Q 2022

Orange Polska podał wyniki finansowe za 1 kwartał 2022 roku. Mimo niesprzyjającej sytuacji, jak wysokie koszta energii, operator osiągnął wyższe przychody, utrzymuje rentowność, inwestuje w światłowód oraz usługi ICT dla biznesu. Zwiększył też liczbę klientów telefonii komórkowej, do czego przyczynili się m.in. uchodźcy z Ukrainy.

Przychody Orange Polska  w 1 kwartale były wyższe o 0,4% w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku, a rentowność operacyjna EBITDAaL wzrosła o niemal 2% rok do roku. Wpłynęły na to wszystkie segmenty usług, a w szczególności Orange Światłowód i rozwiązania ICT dla biznesu. Pomarańczowym udało się także obniżyć koszty działalności firmy.

Miniony kwartał przyniósł nowe wyzwania. Wojna w Ukrainie i związana z nią fala uchodźców pokazała, jak ważna jest bezpieczna i niezawodna łączność. W czasie kryzysu operatorzy stanęli na wysokości zadania, sprawnie dostosowując istniejące zasoby do nowych potrzeb. Wspieramy naszych gości i rozumiemy, że mimo nadziei na szybkie zakończenie konfliktu, potrzeba tu długofalowego zaangażowania

 – powiedział Julien Ducarroz, prezes Orange Polska.

Blisko milion klientów Orange Światłowodu

W pierwszych trzech miesiącach roku wzrosła liczba klientów wszystkich kluczowych usług telekomunikacyjnych oferowanych przez operatora. Z Orange Światłowodu korzysta już niemal milion klientów indywidualnych (999 tys. +28,2% r/r), w pierwszych trzech miesiącach przybyły ich 54 tysiące. Dodatkowo blisko 60 tysięcy klientów korzystało na koniec marca z usług światłowodowych innych operatorów oferowanych na łączach Orange. Zasięg usług światłowodowego internetu dostarczanego przez Orange obejmował na koniec marca już 6,2 mln domów i mieszkań w całym kraju, a tylko w pierwszych trzech miesiącach zwiększył się o 219 tysięcy gospodarstw domowych

Przybyły także 82 tysiące użytkowników mobilnych abonamentowych głosowych usług oraz 11 tysięcy klientów Orange Love, konwergentnych pakietów usług dla całej rodziny.

Operator odnotował także kwartalny wzrost o 307 tys. liczby klientów usług przedpłaconych, wynikający głównie z dedykowanej oferty dla uchodźców z Ukrainy. W sumie zostało aktywowanych ok. 400 tys. bezpłatnych starterów aktywowanych przez uchodźców.

Na koniec pierwszego kwartału 2022 r. Orange miał 17,306 mln kart SIM we wszystkich rodzajach usług telefonii komórkowej z M2M włącznie (zmiana +9,5% rok do roku), w tym 12,046 mln kart w abonamencie (+9,3% r/r), a 5,260 mln w pre-paidzie (+10,0% r/r). Z mobilnego internetu korzystało 659 tys. klientów.

W 1 kw. 2022 roku wskaźnik przychodu na usługę ARPO z wyłącznie komórkowych usług głosowych wzrósł w ujęciu rocznym o 2,9% wobec spadku o 2,9% w analogicznym okresie 2021 roku. Wskaźnik ARPO z usług przedpłaconych zwiększył się o 3,4%.

ARPO

Wskaźnik odejść w usługach telefonii komórkowej wynosił 1,9% w abonamencie i 9,5% w pre-paidzie.

Kluczowe wskaźniki (w tys.) 1 kw. 2022 1 kw. 2021 Zmiana
indywidualni klienci ofert konwergentnych 1 563 1 503 +4,0%
dostępy mobilne (karty SIM) 17 306 15 800 +9,5%
post-paid 12 046 11 017 +9,3%
pre-paid 5 260 4 783 +10,0%
stacjonarne dostępy szerokopasmowe (rynek detaliczny) 2 755 2 711 +1,6%
w tym łącza światłowodowe 999 779 +28,2%
stacjonarne łącza głosowe (rynek detaliczny) 2 598 2 837 -8,4%


Kluczowe wskaźniki finansowe

Przychody Orange Polska wzrosły w 1 kwartale o 0,4% rok do roku. Przychody z kluczowych usług telekomunikacyjnych, czyli konwergencji, usług mobilnych i usług internetowych, kontynuowały silne, 7% tempo wzrostu. Pierwszy kwartał to także dobre wyniki w usługach ICT dla biznesu – przychody wzrosły o 22% w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.  

Natomiast niekorzystny wpływ na przychody firmy miały regulowane obniżki stawek zakańczania połączeń (MTR, FTR), które obniżyły przychody hurtowe o 120 milionów złotych rok do roku (-24% r/r).

Kluczowe wskaźniki finansowe

Rentowność operacyjna EBITDAaL wzrosła o 1,8% rok do roku, co zdaniem operatora w obliczu bezprecedensowych podwyżek cen energii jest bardzo dobrym wynikiem. Te niesprzyjające okoliczności firma zdołała zniwelować dzięki przychodom z kluczowych linii biznesowych, a także dalszemu ograniczaniu kosztów.

Firma podtrzymuje całoroczne cele, będzie obserwować rozwój sytuacji makroekonomicznej i podejmować działania przeciwdziałające jej niekorzystnemu  wpływowi na biznes.

Wyniki na tle poprzednich lat

  Prepaid Postpaid Razem
Ogółem W tym biznes
1Q12 7,685 6,927 2,446 14,612
2Q12 7,820 6,937 2,436 14,757
3Q12 7,865 6,894 2,420 14,758
4Q12 7,984 6,911 2,428 14,895
1Q13 7,980 6,906 2,407 14,886
2Q13 7,977 6,970 2,399 14,947
3Q13 8,074 7,052 2,402 15,126
4Q13 8,104 7,221 2,420 15,325
1Q14 8,035 7,360 2,456 15,395
2Q14 8,002 7,459 2,464 15,461
3Q14 8,058 7,533 2,468 15,591
4Q14 7,950 7,679 2,498 15,629
1Q15 7,791 7,727 2,496 15,518
2Q15 7,690 7,897 2,561 15,587
3Q15 7,606 8,087 2,601 15,693
4Q15 7,545 8,361 2,688 15,906
1Q16 7,689 8,575 2,754 16,264
2Q16 7,898 8,798 2,817 16,696
3Q16 7,309 9,085 2,893 16,394
4Q16 6,537 9,453 2,986 15,990
1Q17 5,820 9,452 b.d. 15,272
2Q17 4,983 9,573 b.d. 14,555
3Q17 4,696 9,662 b.d. 14,358
4Q17 4,698 9,726 b.d. 14,424
1Q18 4,621 9,747 b.d. 14,368
2Q18 4,694 9,790 b.d. 14,484
3Q18 4,761 9,853 b.d. 14,614
4Q18 4,883 9,922 b.d. 14,805
1Q19 4,867 9,970 b.d. 14,837
2Q19 4,924 10,040 b.d. 14,964
3Q19 5.012 10,128 b.d. 15,140
4Q19 5,047 10,237 b.d. 15,284
1Q20 5,095 10,342 b.d. 15,436
2Q20 4,982 10,504 b.d. 15,487
3Q20 4,920 10,749 b.d. 15,669
4Q20 4,860 10,892 b.d. 15,752
1Q21 4,783 11,017 b.d. 15,800
2Q21 4,855 11,192 b.d. 16,047
3Q21 4,910 11,679 b.d. 16,590
4Q21 4,953 11,847 b.d. 16,800
1Q22 5,260 12,046 b.d. 17,306


ARPO w zł (ang. Average Revenue Per Offer, czyli średni przychód z oferty)

Usługi mobilne Postpaid bez M2M Prepaid Razem
Głosowe Internet Razem
1Q16 40,5 27,6 38,2 9,6 23,0
2Q16 39,6 25,5 37,1 9,1 22,2
3Q16 39,3 23,5 36,5 9,2 22,1
4Q16 36,6 23,2 34,2 9,4 21,9
1Q17 35,1 22,3 32,8 9,3 21,8
2Q17 35,5 20,9 32,9 11,3 23,5
3Q17 33,1 20,3 30,9 13,0 23,5
4Q17 32,5 19,4 30,3 12,6 23,0
1Q18 31,1 19,1 29,2 11,9 21,9
2Q18 30,5 18,4 28,7 12,3 21,7
3Q18 30,5 17,8 28,7 12,6 21,7
4Q18 29,6 17,0 27,7 12,2 20,9
1Q19 28,6 16,4 26,9 11,4 20,0
2Q19 28,7 15,9 27,0 11,6 20,1
3Q19 28,9 15,4 27,1 12,1 20,3
4Q19 28,5 14,3 26,7 11,9 20,0
1Q20 28,0 13,6 26,3 11,6 19,5
2Q20 27,2 13,3 25,5 11,9 19,3
3Q20 27,6 12,9 25,9 12,5 19,9
4Q20 27,3 12,7 25,6 12,7 19,8
1Q21 27,2 12,5 25,6 11,9 19,6
2Q21 27,7 12,3 26,0 12,6 20,1
3Q21 28,3 12,3 26,7 13,1 20,7
4Q21 27,9 12,2 26,3 12,9 20,3
1Q22 28,0 12,1 26,4 12,3 20,1


CHURN (wskaźnik odejść) telefonii komórkowej

  Prepaid Postpaid
1Q12 16,7% 3,9%
2Q12 16,8% 3,4%
3Q12 17,2% 3,5%
4Q12 15,0% 3,4%
1Q13 15,5% 3,7%
2Q13 15,1% 3,6%
3Q13 14,6% 3,3%
4Q13 14,8% 3,4%
1Q14 14,9% 3,4%
2Q14 14,9% 3,3%
3Q14 16,4% 3,4%
4Q14 16,8% 3,5%
1Q15 16,7% 3,7%
2Q15 16,1% 3,2%
3Q15 17,0% 3,0%
4Q15 16,9% 3,0%
1Q16 15,7% 3,0%
2Q16 15,2% 2,8%
3Q16 16,8% 2,7%
4Q16 18,1% 2,8%
1Q17 21,3% 3,1%
2Q17 25,0% 2,8%
3Q17 17,5% 2,9%
4Q17 10,9% 3,2%
1Q18 14,6% 3,1%
2Q18 11,3% 2,7%
3Q18 10,4% 2,8%
4Q18 8,9% 2,8%
1Q19 10,8% 2,8%
2Q19 10,2% 2,5%
3Q19 10,7% 2,4%
4Q19 10,2% 2,8%
1Q20 9,1% 2,5%
2Q20 10,4% 2,1%
3Q20 11,4% 2,2%
4Q20 10,7% 2,3%
1Q21 10,8% 2,3%
2Q21 9,1% 1,9%
3Q21 10,0% 1,8%
4Q21 10,5% 2,3%
1Q22 9,5% 1,9%


Zobacz: Wyniki Orange Polska po 2021 roku. Rośnie światłowód, liczba klientów i przychody
Zobacz: Orange doprowadził światłowód do 3500 miejscowości. W ramach POPC 

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło zdjęć: Shutterstock

Źródło tekstu: Orange Polska