DAJ CYNK

Platformy VoD oraz gry elektroniczne są coraz popularniejsze wśród Polaków, ale tradycyjna telewizja wciąż trzyma się mocno

Marian Szutiak

Prawo, finanse, statystyki

Niemal połowa Polaków codziennie ogląda telewizję, jednak na popularności coraz bardziej zyskują serwisy VoD. Wyniki badania Od Netflixa do Fortnite’a – jak Polacy spędzają czas przed ekranem, przeprowadzonego przez Ogólnopolski Panel Badawczy Ariadna wynika, że prawie 70% respondentów przynajmniej raz w miesiącu korzysta z Netflixa, HBO GO lub podobnej platformy.

- Telewizja trzyma się nadal dobrze i wszelkie zapowiedzi o jej śmierci są przedwczesne, ale niewątpliwie serwisy VoD bardzo mocno przyciągają uwagę konsumentów. Co więcej, coraz częściej płacimy za korzystanie z tych treści. Obecnie tylko mniej więcej połowa osób nie płaci za treści wideo.

- powiedział dr Tomasz Baran z Ogólnopolskiego Panelu Badawczego Ariadna i Wydziału Psychologii UW w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes

Z badania „Od Netflixa do Fortnite’a – jak Polacy spędzają czas przed ekranem" wynika, że w poszukiwaniu rozrywek coraz częściej sięgamy po serwisy VoD oraz gry. Nie zmienia to faktu, że tradycyjna telewizja wciąż trzyma się mocno. Każdego dnia ogląda ją 44% Polaków, a przynajmniej raz w miesiącu aż 95%. Co więcej, jedna trzecia ankietowanych stwierdziła, że gdyby musieli wybierać, to za wszelką cenę chcieliby znaleźć czas na oglądanie telewizji. Jej zalety, które wskazywano, to między innymi brak kosztów oraz możliwość oglądania programów bez zbyt dużego angażowania swojej uwagi na nich. Jednak telewizja potrzebuje zmian, by móc skutecznie konkurować z platformami VoD.

- Postrzegałbym telewizję jako ekran informacji – i tak bym definiował telewizję przyszłości, składający się z wielu wątków informacyjnych, które są dobierane i personalizowane pod kątem zainteresowań danej osoby i danej grupy docelowej. Czyli profilowanie treści wideo i informacji zamiast – tak jak obecnie – układanego dziś programu, który być może nam będzie pasował, a być może nie.

- powiedział dr Tomasz Baran

Zobacz: Netflix wprowadził rewelacyjną nowość. Takiego dźwięku nie ma nikt
Zobacz: Netflix ma 150 mln subskrypcji - czas na inwestycje w nowe produkcje

23% respondentów codziennie ogląda materiały wideo w serwisie YouTube. Wśród płatnych platform wygrywa Netflix, za który płaci 15% badanych. 7% opłaca dostęp do serwisu Player.pl, a po 6% Ipla.pl i HBO GO. Najchętniej oglądane materiały to seriale i filmy fabularne (odpowiednio 61% i 50%). Wśród największych zalet serwisów VoD wymieniany jest brak reklam, a także duży wybór treści i możliwość oglądania na dowolnym urządzeniu. 

- Okazuje się, że oglądanie treści VoD nie jest postrzegane jako marnowanie czasu w takim stopniu jak np. poświęcanie czasu na gry wideo. Serwisy VoD konkurują o uwagę i czas na rozrywkę bardziej z różnymi grami elektronicznymi niż między sobą.

- dodał dr Tomasz Baran

Prawie 70% Polaków korzysta z serwisów VoD przynajmniej raz w miesiącu, a 16% codziennie lub prawie codziennie. Z kolei w gry elektroniczne (na komputerze, konsoli, smartfonie lub tablecie) gra przynajmniej raz w miesiącu 57% badanych, a codziennie 15%. Raport finansowy Netflixa wskazuje, że dla tej platformy większym zagrożeniem niż HBO GO jest Fortnite, czyli komputerowa gra survivalowa z liczbą zarejestrowanych kont przekraczającą 200 mln.

Zobacz: Ostatni odcinek Gry o tron był zbyt ciemny? To wina Twojego telewizora
Zobacz: Cenzura w Disney+: zniknie scena z Dumbo oraz Pieśń Południa

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło tekstu: Newseria.pl