DAJ CYNK

UKE: Praktyki akwizytorów - poznaj swoje prawa

LuiN

Prawo, finanse, statystyki

UKE podpowiada o czym nie wolno zapominać przy zawieraniu umów poza lokalem przedsiębiorcy i jak bronić się przed nieuczciwymi praktykami na rynku telekomunikacyjnym.

UKE podpowiada o czym nie wolno zapominać przy zawieraniu umów poza lokalem przedsiębiorcy i jak bronić się przed nieuczciwymi praktykami na rynku telekomunikacyjnym.

Każdy powinien zachować szczególną ostrożność przy zawieraniu umowy podczas wizyty przedstawiciela handlowego. W sytuacji gdy konsument nie wnioskował o zmianę dostawcy usług bądź samej umowy, a wizyta przedstawiciela handlowego w domu jest zaskoczeniem, powinien być czujny i przeczytać dokładnie całą umowę, zanim ją podpisze.

Często konsumenci wprowadzani są w błąd co do samego faktu podpisania umowy czy też zmiany operatora. Nieuczciwi przedstawiciele handlowi celowo nie informują lub wprowadzają w błąd co do tego, jakiego operatora reprezentują oraz jakie są ewentualne konsekwencje zmiany operatora.

Złożenie podpisu na umowie oznacza akceptację dla warunków w niej przedstawionych, nawet jeśli konsument jej nie przeczytał. W przypadku wątpliwości co do warunków przedstawionej oferty konsument musi pamiętać, że nie ma konieczności podpisania umowy w danej chwili.

Nieuczciwe praktyki przedstawicieli handlowych i ochrona konsumenta przed nimi:

  • Kiedy dzwoni telefon i konsultant przedstawia ofertę obniżenia rachunku za telefon należy upewnić się czy mówi prawdę. Poproś go o imię i nazwisko oraz nazwę firmy, którą reprezentuje. W przypadku dalszych wątpliwości (np. jakiego operatora reprezentuje osoba dzwoniąca), zawsze możesz skontaktować się z biurem obsługi klienta swojego operatora.
  • Jeżeli dzwoni telefon i rozmówca prosi o podanie danych osobowych lub danych z rachunku telefonicznego pamiętaj, że twój operator zna twoje dane, więc telefoniczna prośba o dane może być próbą ich wyłudzenia lub sfałszowania przez nieuczciwego przedstawiciela umowy. Jeśli nie zamierzasz zawierać nowej umowy, nie podawaj swoich danych.
  • Jeżeli odwiedzi cię w domu przedstawiciel handlowy lub kurier z gotową do podpisu umową i twierdzi, że musisz zawrzeć nową umowę z jakiegoś powodu (bo np.: firma, z usług której korzystałeś została zlikwidowana lub twój operator zmienia nazwę), przed podpisaniem umowy potwierdź taką informację dzwoniąc do operatora.
  • Jeśli masz wątpliwości co do tego, jaka firmę reprezentuje przedstawiciel handlowy, zażądaj okazania identyfikatora służbowego lub legitymacji. Jeśli odmówi, to jest to wystarczający znak, że masz do czynienia z potencjalnym oszustem.
  • Przeczytaj lub przynajmniej pobieżnie zapoznaj się z umową przed jej podpisaniem. Podpisanie umowy jest równoznaczne z oświadczeniem o zapoznaniu się i akceptacji warunków umowy, regulaminu i cennika.
  • W przypadku podpisania umowy dopilnuj, aby przedstawiciel handlowy/kurier zostawił ci kopię zawartej umowy, regulaminu i cennika. Nie daj się zwieść, że dokumenty zostaną dostarczone w terminie późniejszym, np. pocztą. Jest to bardzo ważna informacja o tym, z jakim operatorem zawarłeś umowę.
  • Jeżeli na umowie widnieje logo innego przedsiębiorcy, a jesteś przekonany, że zawierasz umowę z dotychczasowym dostawcą, nie podpisuj umowy.

W przypadku nieświadomego podpisania umowy z nowym operatorem, konsument ma możliwość odstąpienia od takiej umowy bez konsekwencji. W przypadku zawarcia przez konsumenta umowy na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa (np. w domu), konsument ma prawo odstąpić od umowy bez podania przyczyn i bez ponoszenia kosztów w terminie 14 dni od dnia jej zawarcia.

Do zachowania tego terminu wystarczy wysłanie stosownego oświadczenia o odstąpieniu od umowy przed upływem 14 dni. Odstąpienie nie wymaga zastosowania specjalnego formularza, niemniej powinno zawierać dane wskazane w zawartej umowie, m.in. imię i nazwisko, adres, numer telefonu, którego dotyczy umowa, numer umowy i data jej zawarcia oraz co najważniejsze - własnoręczny podpis.

Konsument musi również pamiętać, że na podstawie zawartej umowy z innym, konkurencyjnym przedsiębiorcą telekomunikacyjnym, dochodzi do rozwiązania umowy dotychczasowej (najczęściej terminowej) i przeniesienia numeru abonenta do nowego dostawcy. Zatem wprowadzony w błąd abonent znajduje się w sytuacji, w której ma podpisane dwie umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych, przy czym zerwanie którejkolwiek z nich może się wiązać z naliczeniem tzw. kary umownej.

Więcej przydatnych informacji znaleźć można pod tym tym adresem.

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło tekstu: UKE