DAJ CYNK

Tak oszukują w Mapach Google. Dotyczy wszystkich Polaków

Mieszko Zagańczyk

Prawo, finanse, statystyki

Fałszywe opinie wystawiane w serwisach z ofertami sklepów i punktów usługowych to prawdziwa plaga. UOKiK ukarał właśnie dwie firmy trudniące się tym procederem. Suma kar to 85 tys. zł.

Platformy internetowe, agregujące informacje o produktach, sklepach i punktach usługowych, to ogromna skarbnica wiedzy dla wielu Polaków – szukając ofert, kierujemy się nie tylko opisem, ale także opiniami innych klientów i użytkowników. Niestety od lat wykorzystują to nieuczciwe firmy wystawiające nieprawdziwe opinie, oczywiście zawsze w samych superlatywach. W rezultacie łatwo się naciąć.

Kary dla SeoSem24 i Best-Review

UOKIK ukarał właśnie dwie kolejne firmy stosujące takie praktyki – SeoSem24 oraz Best-Review. Obaj przedsiębiorcy handlowali opiniami w internecie i działali w popularnych serwisach, z których na co dzień korzystają Polacy, między innymi Mapy Google, Ceneo.pl, Znany Lekarz, Dobry Mechanik, Wakacje.pl czy Tripadvsor.

Napiętnowane przez UOKIK firmy nie korzystały z usług i towarów, które oceniały, a mimo tego wystawiały im dobre opinie. Oferowały także publikowanie opinii wcześniej przygotowanych przez zleceniodawców. Według UOKIK wielu konsumentów, którzy korzystają z opinii innych użytkowników przed wyborem produktów lub usług, mogło zostać wprowadzonych w błąd, myśląc, że mają do czynienia z prawdziwymi opiniami 

Recenzje publikowane przez ukaranych przedsiębiorców pozorowały opinie rzeczywistych klientów. Wprowadzały w błąd, ponieważ sztucznie podwyższały renomę sprzedawcy czy jakość produktu lub usługi. Tymczasem, renoma i prestiż przedsiębiorców powinny opierać się na prawdziwych informacjach i kształtować w ramach uczciwej gry rynkowej. Na procederze publikowania fałszywych opinii tracą zarówno konsumenci, jak i uczciwi przedsiębiorcy, którzy w sposób zgodny z prawem zbierają komentarze o swoich produktach

– skomentował Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Prezes UOKiK uznał, że doszło do naruszenia zbiorowych interesów konsumentów i nałożył na wspomniane firmy kary finansowe. Best–Review Krzysztof Michalski w Lesznie ma zapłacić 35 000 zł, a SeoSem24 – pozycjonowanie stron www, tworzenie stron www, agencja reklamowa – Łukasz Wudyka w Krakowie – 50 618 zł (ma także poinformować o decyzji na swojej stronie internetowej i na portalu Facebook). 

Obie firmy nie oferują już usługi zamieszczania nieprawdziwych recenzji. Decyzje nie są prawomocne. Przedsiębiorcy mogą odwołać się do sądu.

Zobacz: Fałszywe opinie w Google i na Facebooku – sypią się kary, wchodzi nowe prawo
Zobacz: UOKiK idzie na wojnę. Szach mat, kombinatorzy

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło zdjęć: Shutterstock

Źródło tekstu: UOKiK