Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów znalazł w umowach opracowanych przez spółkę BO Energy aż 12 niedozwolonych klauzul, które naruszały prawa konsumentów. Kara to niemal 12,5 miliona złotych.
Spółka BO Energy (wcześniej FG Energy) z Krakowa zajmuje się sprzedażą i montażem instalacji fotowoltaicznych na terenie całej Polski. Umowy zawiera poza lokalem przedsiębiorstwa i oferuje konsumentom całościowe wykonanie instalacji fotowoltaicznej „pod klucz” – od audytu, poprzez projekt, do etapu finalizacji usługi i oddania gotowego produktu.
Problem w tym, że realizacja instalacji fotowoltaicznych odbywała się w oparciu o przygotowane przez spółkę wzory umów, w których znalazło się wiele niedozwolonych klauzul. Zdaniem UOKiK zapisy chroniły tylko interesy spółki i mogły prowadzić do poważnych konsekwencji dla konsumentów: zmiany terminu ukończenia prac, wzrostu ceny czy nawet niewykonania usługi ze względu na wycofanie się wykonawcy.
Niekorzystne dla konsumentów warunki dotyczyły na przykład:
Fotowoltaika to dla konsumentów poważna inwestycja i wydatek nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych. Żaden przedsiębiorca, również działający w cieszącej się obecnie dużym zainteresowaniem branży, nie może stosować w umowie klauzul abuzywnych, naruszających prawa konsumentów. Opracowane przez BO Energy zapisy umowy przenosiły w znacznym zakresie ryzyko prowadzenia działalności na inwestorów i nie zabezpieczały ich interesów. Mogły one spowodować tak rażąco niekorzystne dla klientów skutki, jak zmiana ceny czy otrzymanie instalacji niezgodnej z oczekiwaniami i potrzebami.
– powiedział Tomasz Chróstny, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów
Prezes UOKiK nałożył na BO Energy karę w wysokości 12 418 746 zł. Po uprawomocnieniu się decyzji spółka będzie też musiała poinformować konsumentów, którzy zawarli z nią umowy na fotowoltaikę, o niedozwolonych zapisach umownych oraz wskazać, że należy je traktować tak, jakby w ogólnie nie było ich w umowie.
Warto w tym miejscu przypomnieć, że w grudniu 2022 roku Prezes UOKiK wydał decyzję, w której nałożył na BO Energy karę w wysokości ponad 28 mln zł. Spółce zarzucono stosowanie nieuczciwych praktyk, takich jak utrudnianie konsumentom bezkosztowego odstąpienia od umowy, a także wprowadzanie ich w błąd co do współpracy z Ministerstwem Klimatu i bezpłatności audytu.
Decyzje nie są prawomocne.
Zobacz: Chcieli się dorobić na fotowoltaice. Zapłacą wysoką karę
Zobacz: Nękali fotowoltaiką, teraz grożą im 2 mln zł kary
Źródło zdjęć: Shutterstock
Źródło tekstu: UOKiK