DAJ CYNK

UOKiK: Twoja Telekomunikacja musi zapłacić 1,5 mln zł kary

msnet

Prawo, finanse, statystyki

UOKiK stwierdził, że Twoja Telekomunikacja podszywała się pod dotychczasowego operatora i utrudniała konsumentom odstąpienie od umowy.



UOKiK stwierdził, że Twoja Telekomunikacja podszywała się pod dotychczasowego operatora i utrudniała konsumentom odstąpienie od umowy.

Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wpłynęło 600 skarg od konsumentów, rzeczników konsumentów oraz od operatorów sieci stacjonarnej na działania Twojej Telekomunikacji. Jej pracownicy odwiedzali klientów w ich domach pod pretekstem nowej oferty, obniżki abonamentu lub przeprowadzania procesu cyfryzacji. Na celowniku były szczególnie osoby starsze.

Przedstawiciele Twojej Telekomunikacji nie informowali, że złożenie podpisu pod podsuwanymi dokumentami oznacza zmianę operatora telekomunikacyjnego. Zataili, że niższy abonament będzie obowiązywał tylko przez dwa miesiące. Naruszyli podstawowe obowiązki informacyjne - powiedział Marek Niechciał, prezes UOKiK.

Twoja Telekomunikacja agresywnie zdobywa klientów. To celowe działania, które potępiam. Pracownicy TT informują konsumentów o tym, że realizują "ogólnopolską kampanię cyfryzacji", w związku z tym niezbędna jest wymiana telefonu z analogowego na cyfrowy. Podpis na dokumentach potwierdzających otrzymanie telefonu oznacza zmianę operatora. Pomimo licznych reklamacji od konsumentów spółka nie zmieniła praktyki. Nie znalazłem żadnych okoliczności łagodzących - dodał szef Urzędu.

UOKiK zakwestionował:

  1. Podszywanie się pod dotychczasowego operatora. Konsultanci telefoniczni dzwonili najczęściej do osób starszych, właścicieli numerów stacjonarnych wywierając na nich błędne wrażenie, że rozmawia z nimi ich dotychczasowy operator.

  2. Zatajanie informacji o tym, że niższy abonament będzie obowiązywał tylko przez dwa miesiące. Po tym czasie opłaty wzrosły z 25 zł do 41 zł.

  3. Brak informacji i dokumentów. Konsumenci nie otrzymywali informacji o odstąpieniu od umowy, formularza odstąpienia od umowy, cennika, a nawet umowy.

  4. Żądanie zapłaty za dodatkowe usługi, których konsument nie zamawiał. Pracownicy TT nie pytali, czy konsument zamawia dodatkowe usługi (np. biling online), sami wypełniali odpowiednie pola w umowie i je zamawiali. W efekcie, wzrastała cena za miesięczny abonament.


Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył na Twoją Telekomunikację karę w wysokości 1,5 mln zł. Na tę kwotę wpływ miał upór spółki, która, pomimo napływających do niej skarg, nie zmieniła swoich działań. Decyzja nie jest ostateczna - Twojej Telekomunikacji przysługuje prawo odwołania się do sądu.

Zobacz: DECYZJA nr DOIK 1/2018

Zobacz: Twoja Telekomunikacja na celowniku UOKiK
Zobacz: Twoja Telekomunikacja ciągle bez wyroku UOKiK

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło tekstu: UOKiK