DAJ CYNK

Tylko Play nie chce eSIM - Orange kończy prace, T-Mobile i Plus przygotowują się

Marian Szutiak

Taryfy, promocje, usługi

Przy okazji premiery nowych iPhone'ów wrócił też temat kart eSIM, dla których wsparcie ma się pojawić w nowych smartfonach Apple'a wraz z aktualizacją systemu iOS. Aby dało się korzystać z tego rozwiązania, które uwalnia nas od konieczności wkładania do telefonu (lub innego urządzenia) fizycznej karty SIM operatora, ten także musi dać zielone światło temu rozwiązaniu. A jak to wygląda w przypadku polskiej Wielkiej Czwórki? Jednym słowem: różnie.

Play się nie spieszy

Nie dalej, jak wczoraj, pisaliśmy o tym, że operator fioletowej sieci nie jest jeszcze gotowy na wprowadzenie eSIM i nie planuje tego zrobić w najbliższym czasie. Rzecznik sieci Play Marcin Gruszkastarał się wyjaśnić na swoim vlogu, że wprowadzenie kart eSIM to jedno, ale dostosowanie jej do realiów polskiego rynku to zupełnie inna kwestia. Obecnie przepisy nie są przygotowane na przenoszenie numerów zapisanych na tego typu kartach. Również operatorzy nie dysponują odpowiednimi systemami do zarządzania takimi rozwiązaniami.

W Orange eSIM jeszcze w 2018 roku

Bardziej optymistyczne są wypowiedzi przedstawicieli pozostałych telekomów infrastrukturalnych. Jednym z pierwszych, który zareagował na doniesienia Apple'a, że nowe iPhone'y będą obsługiwać karty eSIM, był Wojciech Jabczyński, rzecznik prasowy Orange Polska. Opublikował on na Twitterze wpis, który ujawnia, że pomarańczowy operator zamierza wprowadzić ten standard do swojej sieci jeszcze w tym roku.

 

 

Plus i T-Mobile też chcą eSIM

Serwis Wirtualnemedia.pl zapytał o plany wprowadzenia usług opartych o technologię eSIM pozostałych dwóch wielkich operatorów telekomunikacyjnych. W uzyskanych odpowiedziach ciężko doszukać się deklaracji dotyczących dat wdrożenia tego rozwiązania i udostępnienia go klientom, jednak Plus i T-Mobile pracują nad tym.

- Również pracujemy nad wdrożeniem eSIM, ale jest jeszcze za wcześnie na podawanie konkretnego terminu wprowadzenia usługi – powiedział Konrad Mróz, szef działu komunikacji zewnętrznej w T-Mobile Polska.

- Weryfikujemy technicznie oraz oceniamy biznesowo możliwość stosowania autoryzacji urządzeń bazujących na eSIM, zarówno konsumenckich jak i M2M, natomiast jest zbyt wcześnie by składać jakiekolwiek deklaracje dotyczące terminu wdrożenia tego rozwiązania – powiedział Arkadiusz Majewski, rzecznik Plusa.

eSIM - co to takiego?

Standard eSIM nie jest czymś zupełnie nowym. Jak przypomniał Tomasz Kulisiewicz, analityk rynku komunikacji elektronicznej, w rozmowie z Wirtualnemedia.pl:

- Żartobliwie można powiedzieć, że eSIM to przykład „powrotu do przyszłości" - telefony komórkowe w czasach analogowych (u nas w NMT450 Centertela) nie miały kart SIM, numer każdego telefonu był przed sprzedażą (a w początkach Centertela nawet przed jego leasingiem - z racji kosztu telefonu) „wprogramowywany" w telefon. Tak jest zresztą nadal w niektórych sieciach w standardzie CDMA.

- Ogólnie rozwiązania typu UICC (Universal Integrated Circuit Card), których szczególnym przypadkiem jest eSIM, są powszechnie stosowane w korzystających z sieci komórkowych urządzeniach M2M (machine to machine – przyp. red.) - jako układy MFF2. Według różnych prognoz za kilka lat 70 proc. urządzeń IoT będzie łączyło się z siecią przez telefonię komórkową - i oczywiście nikt nie będzie stosował w nich żadnych kart SIM. Nadal będą to moduły (nazywane w tym przypadku iSIM) albo dokładane do SoC (System-on-Chip), albo zintegrowane z SoC. Można się wręcz dziwić, że operatorzy tak długo - i raczej z przyzwyczajenia - trzymali się tradycyjnych kart SIM, w czterech różnych, choć dobrze ustandaryzowanych rozmiarach.

Standard eSIM to tak zwana wbudowana karta SIM. Dane użytkownika, po których identyfikuje go sieć komórkowa, są tu przechowywane na specjalnym chipie, znajdującym się na płycie głównej urządzenia. Rejestracja w sieci oraz pobieranie danych przebiega w systemie OTA (Over The Air), a nie tak jak obecnie, poprzez fizyczne umieszczenie wewnątrz urządzenia chipu z zapisanymi na nim danymi. Zaletą eSIM jest to, że możemy jednocześnie korzystać z usług wielu różnych operatorów. Ponadto zmiana operatora w zasadzie nie wymaga udania się do punktu sprzedaży po nową kartę SIM (lub oczekiwania na przesyłkę), bo wszystko da się załatwić online (przynajmniej teoretycznie). A jeśli chcemy zmienić telefon, wystarczy usunąć dane ze starego telefonu i wgrać je, także przez OTA, do nowego.

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło tekstu: Wirtualnemedia.pl, wł