UKE przedstawił podsumowanie prac w związku z podpisanym przez Urząd i 39 sygnatariuszy-operatorów Memorandum w sprawie jakości usług.
UKE przedstawił podsumowanie prac w związku z podpisanym przez Urząd i 39 sygnatariuszy-operatotów Memorandum w sprawie jakości usług.
Zobacz: Podpisano memorandum w sprawie jakości usług telekomunikacyjnych.
Podstawowym celem podejmowanych wspólnie działań jest opracowanie wskaźników jakości usług, które pozwolą aby dostawcy usług telekomunikacyjnych w sposób przejrzysty informowali klientów o poziomie jakości świadczonych usług. Wspólne prace mają na celu określenie wskaźników w sposób jak najbardziej zharmonizowany, w oparciu o jednolite definicje, metody pomiarów i kalkulacji. W ramach Memorandum powołano do życia Grupy Robocze, w których aktywnie współpracują przedstawiciele Sygnatariuszy i UKE.
Grupa Robocza ds. wskaźników Administracyjnych (GRA)
Ustalono i opracowano dwa wskaźniki administracyjne tj.:
- wskaźnik reklamacji poprawności faktur,
- średni czas oczekiwania na połączenie z personelem.
Wskaźniki te będą przedstawione na posiedzeniu Zespołu Roboczego do ostatecznej akceptacji, zgodnie z zasadami Memorandum.
Grupa Robocza ds. wskaźników Technicznych (GRT)
Wyselekcjonowano spośród kilkudziesięciu 7 następujących wskaźników:
dla wszystkich usług:
dla usługi głosowej (praktycznie metodyki są opracowane - pozostaje kwestia wyboru sposobu pozyskania danych w sieciach mobilnych):
- skuteczność połączeń,
- wskaźnik jakości głosu,
- wskaźnik połączeń przerwanych,
dla usługi dostępu do Internetu:
- prędkość transmisji danych (up/down),
- opóźnienie,
dla usługi SMS:
- procent wiadomości dostarczanych w ciągu 10 sekund z populacji wszystkich wysłanych wiadomości.
Aby prace były jak najbardziej efektywne oraz zgodne z przyjętym planem działań zaplanowano cotygodniowe spotkania poszczególnych grup roboczych. Podczas ostatniego spotkania 24. lipca wspólnie ustalono, że dane nt. jakości usług realizowanych w sieciach mobilnych będą pozyskiwane wyłącznie w oparciu o ruchu generowany (testowy).
Otwartą pozostaje kwestia dotycząca sposobu zbierania danych o jakości usług, która zostanie do rozstrzygnięcia w ramach spotkaniu zespołu roboczego planowanego 6. sierpnia.
Rozważane są 3 warianty:
- wspólne i jednoczesne testy wszystkich po tych samych trasach tzw. drive testy,
- wspólne i jednoczesne testy za pomocą sond stacjonarnych,
- zarówno testy w ruchu jak testy wykonywane przy pomocy sond stacjonarnych.
Zobacz: Operatorzy spierają się o metody badania jakości sieci.
Na prośbę sygnatariuszy do zespołu roboczego i grup roboczych Memorandum w sprawie współpracy na rzecz podnoszenia jakości usług włączeni zostali Przedstawiciele UOKiK tak, aby potwierdzić czy planowane rozwiązanie polegające na wspólnych pomiarach jakości usług przez różnych Dostawców będzie zgodne z zasadami prawa ochrony konkurencji.
UKE przewiduje, że prace w ramach Memorandum zostaną zakończone na przełomie września i października, zgodnie z wcześniejszymi założeniami.
Źródło tekstu: UKE