DAJ CYNK

Nieznany numer dzwoni? Zrób tak, by telemarketera trafił szlag

Piotr Urbaniak (gtxxor)

Wydarzenia

Nieznany numer dzwoni? Zrób tak, by telemarketera trafił szlag

Naukowcy z Macquarie University stworzyli wielojęzycznego chatbota, którego celem jest zwalczanie telefonicznych natrętów

Chyba nikogo nie trzeba przekonywać, jak irytujące potrafią być połączenia od telemarketerów, a przecież jest jeszcze szeroka gama telefonicznych oszustw, która niesie za sobą nie tylko stres, ale też ryzyko utraty danych i pieniędzy. 

Obcych można oczywiście blokować, korzystając z filtrów takich jak Truecaller, ale to tylko półśrodek. Nie każdy spamerski numer znajduje się w bazach danych. W dodatku natręt, nawet jeśli nie dodzwoni się do ciebie, dalej pozostaje w grze i zagraża tysiącom innych osób.

Bogini zdrady przeciwko oszustom

Eksperci ds. bezpieczeństwa z Macquarie University, jak twierdzą, przygotowali rozwiązanie znacząco przewyższające klasyczne filtry. Mowa o takim narzędziu, które nie tylko ochroni użytkownika, ale też pomoże ograniczyć aktywność naciągaczy.

Apate, bo o nim tu mowa, jest inteligentnym chatbotem, nazwanym na cześć greckiej bogini zdrady i oszustwa, co w tym przypadku jest wręcz niezwykle esencjonalne. Program bowiem ma na celu wykrycie telemarketera/oszusta i przetrzymanie go na linii tak długo, aby zmarnował swój czas.

Głównym pomysłodawcą projektu jest prof. Dali Kaafar, który miał zainspirować się ponad 40-minutową rozmową, jaką odbył ze spamerem w trakcie opieki nad dziećmi. Uczony uznał wówczas, że długotrwałe angażowanie dzwoniących to efektywny sposób na ograniczenie ich aktywności względem innych.

Stworzony chatbot, wcześniej szkolony ponoć na transkrypcjach rozmów i korespondencji e-mail z naciągaczami, wyręcza użytkownika i wykrywa spamera, po czym automatycznie prowadzi konwersację. 

Zginąć od własnej broni

Prof. Kaafar zauważa, że zarówno centra telefoniczne, jak i oszuści korzystają ze sztucznej inteligencji coraz chętniej. W jego opinii Apate jest jak skierowanie broni telefonicznych natrętów przeciwko nim samym.

Co prawda naukowiec przyznaje, że próby praktyczne pozwoliły przetrzymać dzwoniącego na słuchawce raptem przez około 5 minut, licząc średnio, ale wierzy też, że jest to wynik dostateczny. Apate wszak nie potrzebuje operatora i może takich rozmów przeprowadzić niemal dowolną liczbę.

To na tyle długi czas, by zachwiać modelem biznesowym przestępców (...) Mamy też gwarancję, że nikt w tym czasie nie zostanie oszukany

- podsumowuje prof. Dali Kaafar.

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło zdjęć: MoonSplinters / Shutterstock

Źródło tekstu: Materiały prasowe, oprac. własne