DAJ CYNK

Światowy rynek telefonów komórkowych w 2008 roku

LuiN

Wydarzenia

Światowy rynek telefonów komórkowych odnotował wzrost sprzedaży na poziomie 4,9% względem 2007 roku. Czwarty kwartał 2008 roku miał najmniejszy wskaźnik wzrostu od 2001 roku - sprzedano o 10,5% mniej telefonów niż w porównywalnym okresie 2007 roku.

Światowy rynek telefonów komórkowych odnotował wzrost sprzedaży na poziomie 4,9% względem 2007 roku. Czwarty kwartał 2008 roku miał najmniejszy wskaźnik wzrostu od 2001 roku - sprzedano o 10,5% mniej telefonów niż w porównywalnym okresie 2007 roku.

W 2008 roku sprzedano 1,178 miliarda telefonów. Prognozy dotyczące dwucyfrowego wzrostu w 2008 roku nie sprawdziły się. W czwartym kwartale 2008 roku Motorola odnotowała spadek na poziomie 54%, Sony Ericsson 24%, a Nokia 15% względem 4Q2007 i po raz pierwszy sprzedano mniej telefonów niż w trzecim kwartale. W 2009 roku spodziewać należy się zwiększonej kontroli kosztów przez producentów i osłabionej dynamiki wzrostu. Według danych Strategy Analytics, w 2009 roku rynek może zmniejszyć się o 9%, a powrotu do dodatniej dynamiki wzrostu spodziewać można się dopiero w 2010 roku.

Sprzedaż (mln sztuk)

4Q07

2007

4Q08

2008

Nokia

133,5

437,1

113,1

468,4

Samsung

46,3

161,1

52,8

196,6

LG

23,7

80,5

25,7

100,8

Motorola

40,9

159,0

19,0

99,9

Sony Ericsson

30,8

103,4

24,2

96,6

Inni

53,9

181,5

59,8

215,8

Razem

329,1

1122,6

294,6

1178,1



Z największym sukcesem 2008 rok zakończyły koncerny Apple i Samsung. Według naszych szacunków, w całym 2008 roku Apple sprzedał 14,07 mln sztuk telefonów (w tym około 1,7 mln urządzeń pierwszej generacji w 1Q2008). W rekordowym 3Q2008 na rynek trafiło 6,899 mln iPhone'ów i przez chwilę Apple stał się drugim największym na świecie producentem smartfonów.

4Q2008 to pierwsza w historii strata Samsunga. Wynika ona ze zmniejszonego zainteresowania na kości pamięci i ekrany LCD. Dział telefonów komórkowych trzyma się jednak dobrze jak nigdy dotąd i w 4Q2008 roku koncern prawie dobił do upragnionych 18% rynku. Swój sukces Samsung zawdzięcza przede wszystkim dopracowanemu i atrakcyjnemu portfolio, a także poszerzeniu kanałów dystrybucji.

Procentowy udział w rynku

4Q07

2007

4Q08

2008

Nokia

40,6%

38,9%

38,4%

39,8%

Samsung

14,1%

14,4%

17,9%

16,7%

LG

7,2%

7,2%

8,7%

8,6%

Motorola

12,4%

14,2%

6,4%

8,5%

Sony Ericsson

9,4%

9,2%

8,2%

8,2%

Inni

16,4%

16,2%

20,3%

18,3%

Wzrost rok do roku

12,3%

12,0%

-10,5%

4,9%



Systematyczny wzrost i skrupulatna realizacja celów - tak w skrócie nazwać można wyniki koncernu LG. Choć ciężko tu mówić o dynamice jaką pokazał Samsung, to jednak zgodnie z planem koncern pokonał w 2008 roku barierę 100 mln sztuk sprzedanych telefonów, czego nie zdołały uczynić koncerny Motorola i Sony Ericsson. Dobrze rokuje szerokie portfolio telefonów z dotykowymi ekranami, na które trwa aktualnie moda.

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło tekstu: cellural-news, wł