W II kwartale 2006 roku sprzedano 237,8 mln nowych telefonów. To o 2,1% więcej niż w I kwartale i aż o 22,5% więcej niż w II kwartale 2005 roku. Prawdopodobnym jest, że w 2006 roku roku na rynek trafi, po raz pierwszy, ponad 1 mld telefonów w ciągu jednego roku kalendarzowego.
Większość sprzedanych telefonów w tym roku to głównie aparaty z niskiej półki, jednak szczególnie w II kwartale zwiększyła się ilość zaawansowanych telefonów 3G.
II kwartał tego roku był bardzo dobry dla Nokii, kiedy to sprzedała 78,4 mln telefonów. Zanotowała wzrost sprzedaży o 4,3% w stosunku do I kwartału i o 28,9% w stosunku do II kwartału 2005 roku. Dużą popularnością cieszyły się telefony Nseries i Eseries. Patrząc na coraz liczniejsze premiery nowych terminali z tej serii można przypuszczać, że Nokia w najbliższym czasie będzie miała raczej niezagrożoną pozycję na rynku zaawansowanych aparatów 3G. Nie znaczy to jednak, że fiński producent odpuszcza sobie walkę na rynku prostych i tanich telefonów 2G.
Rosnąca popularność telefonów z serii RAZR zapewniła Motoroli 5 kwartał wzrostu z rzędu. W II kwartale nabywców znalazło 51,9 mln terminali tego producenta. To o 12,5% więcej niż w I kwartale i aż o 53,1% więcej niż w analogicznym okresie zeszłego roku. Dość zaskakujący był wzrost sprzedaży telefonów pracujących w standardzie iDEN (amerykański Nextel).
Samsung zanotował spadek sprzedaży w porównaniu z I kwartałem aż o 9,4% - głównie za sprawą słabej sprzedaży w Europie, Afryce i na Bliskim Wschodzie. Sprzedaż wzrosła jednak w obu Amerykach oraz rejonie Azji i Pacyfiku, a w ujęciu rocznym wzrosła mimo wszystko o 8,2%. Firma zaprezentowała w II kwartale wiele nowych telefonów 3G, jednak klienci nie przyzwyczaili się jeszcze do obecności w portfolio tego producenta tego typu terminali. Dlatego chwilę potrwa, zanim Samsung znów zacznie sprzedawać więcej telefonów z kwartału na kwartał.
II kwartał 2006 roku był także dobry dla SonyEricssona, który zanotował wzrost w ujęciu rocznym o 33,1%, wyprzedzając LG i zajmując 4. miejsce w światowym rankingu. Dobra sprzedaż to głównie zasługa serii Walkman, w której pojawiły się także telefony 3G (obecny już W900 i zapowiadany W850).
LG zanotował spadek sprzedaży o 1,7% w porównaniu z poprzednim kwartałem, choć w ujęciu rocznym wzrosła o 26,4%. W Ameryce Północnej, która zawsze dobrym rynkiem dla tego producenta, sprzedaż spadła z 6,5 mln w I kwartale do 4,3 mln w tym. Co ciekawe, udział telefonów 3G w sprzedaży wzrósł aż o 170%.
Producent | 2Q06 mln sztuk | 2Q06 udział | 2Q05 mln szt | 2Q05 udział | Wzrost 2Q06 do 2Q05 |
Nokia | 78,4 | 33% | 60,8 | 31,3% | 28,9% |
Motorola | 51,9 | 21,8% | 33,9 | 17,5% | 53,1% |
Samsung | 26,3 | 11,1% | 24,3 | 12,5% | 8,2% |
Sony Ericsson | 15,7 | 6,6% | 11,8 | 6,1% | 33,1% |
LG | 15,3 | 6,4% | 12,1 | 6,2% | 26,4% |
Inni | 50,2 | 21,1% | 51,2 | 26,4% | -2,1% |
Razem | 237,8 | 100% | 194,1 | 100% | 22,5% |
Źródło tekstu: IDC, wł