Wyniki PTC po 4Q2012
Polska Telefonia Cyfrowa na koniec 2012 roku obsługiwała 16,04 miliona klientów, co czyni ją największym operatorem komórkowym w kraju z udziałem w rynku na poziomie 29,5%.

Polska Telefonia Cyfrowa na koniec 2012 roku obsługiwała 16,04 miliona klientów, co czyni ją największym operatorem komórkowym w kraju z udziałem w rynku na poziomie 29,5%.
Wzrost bazy klientów w całym roku wyniósł 1,879 miliona i był realizowany we wszystkich kwartałach. W 2012 roku spółka zwiększyła bazę klientów postpaid o 231 tysięcy (z 6,765 mln do 6,996 mln). Jest to ponad 9-krotnym wzrostem w porównaniu z poprzednim rokiem, w którym PTC zyskała 25 tysięcy klientów kontraktowych. 218 tys. nowych aktywacji zyskały w 2012 roku oferty mobilnego dostępu do Internetu(wzrost o 28,9% rok do roku). Na koniec roku spółka świadczyła usługi szerokopasmowego dostępu do Internetu 973 tysiącom klientów.
Największy skok bazy to jednak oferty prepaid, które z 7,396 mln aktywnych kart SIM podskoczyły o 1,648 mln do 9,044 mln kart. Tak duży wzrost bazy to efekt przede wszystkim wprowadzenia rocznej ważności konta w ofertach prepaid (październik 2011). Wprowadzenie opłaty za usługę od marca 2013 roku może tę dynamikę osłabić.
Zobacz: [Aktualizacja] T-Mobile: Roczna ważność konta od marca będzie płatna.
W czwartym kwartale PTC wypracowała przychody na poziomie 1,751 miliarda złotych. Natomiast w całym 2012 roku przychody PTC wyniosły 7,023 miliarda złotych i były niższe o 1,9% w porównaniu do 2011 roku. W 2012 roku EBITDA PTC wyniosła 2,454 miliarda złotych, w samych czwartym kwartale EBIDTA osiągnęła wartość 661 milionów złotych i była to wartość zbliżona do poprzedniego kwartału. W całym 2012 roku PTC wypracowała marżę EBIDTA na poziomie 34,9%.
Spółka prowadzi jeden z największych projektów dotyczących modernizacji sieci w Europie. Inwestycje w budowę najnowocześniejszej sieci odzwierciedla wzrost wydatków inwestycyjnych (Cash Capex) do 939 milionów złotych w 2012 roku. Na koniec zeszłego roku PTC rozbudowało sieć w 108 rejonach, które obejmują swoim zasięgiem ponad 40% powierzchni kraju. Średnia liczba danych transmitowanych na tych obszarach wzrosłą o 43% w 2012 roku.
Karty SIM |
Abonament |
Prepaid |
Łącznie |
1Q11 |
6,717 mln |
6,458 mln |
13,175 mln |
2Q11 |
6,698 mln |
6,504 mln |
13,203 mln |
3Q11 |
6,736 mln |
6,670 mln |
13,406 mln |
4Q11 |
6,765 mln |
7,396 mln |
14,161 mln |
1Q12 |
6,808 mln |
7,704 mln |
14,512 mln |
2Q12 |
6,884 mln |
8,165 mln |
15,048 mln |
3Q12 |
6,950 mln |
8,625 mln |
15,575 mln |
4Q12 |
6,996 mln |
9,044 mln |
16,040 mln |



Przychody i EBIDTA:
Przychód |
EBIDTA |
Marża EBIDTA |
|
1Q11 |
1,736 mld zł |
568 mln zł |
32,7% |
2Q11 |
1,794 mld zł |
697 mln zł |
38,9% |
3Q11 |
1,819 mld zł |
648 mln zł |
35,6% |
4Q11 |
1,808 mld zł |
676 mln zł |
37,4% |
1Q12 |
1,747 mld zł |
538 mln zł |
30,8% |
2Q12 |
1,779 mld zł |
592 mln zł |
33,3% |
3Q12 |
1,746 mld zł |
662 mln zł |
37,9% |
4Q12 |
1,751 mld zł |
661 mln zł |
37,6% |
Koszt pozyskania klienta |
Abonament |
Prepaid |
Łączny |
Koszt utrzymania klienta (przedłużenie) |
1Q11 |
501 zł |
8 zł |
95 zł |
339 zł |
2Q11 |
432 zł |
4 zł |
79 zł |
293 zł |
3Q11 |
386 zł |
8 zł |
79 zł |
278 zł |
4Q11 |
362 zł |
4 zł |
75 zł |
186 zł |
1Q12 |
539 zł |
8 zł |
127 zł |
238 zł |
2Q12 |
502 zł |
9 zł |
110 zł |
204 zł |
3Q12 |
389 zł |
8 zł |
87 zł |
219 zł |
4Q12 |
366 zł |
4 zł |
82 zł |
132 zł |
Minuty na klienta |
Abonament |
Łączny |
1Q11 |
211 |
135 |
2Q11 |
219 |
140 |
3Q11 |
222 |
142 |
4Q11 |
222 |
135 |
1Q12 |
221 |
130 |
2Q12 |
226 |
129 |
3Q12 |
227 |
126 |
4Q12 |
232 |
124 |
Przychód na klienta |
Abonament |
Prepaid |
Łączny |
Procent przychodu z usług niegłosowych |
1Q11 |
67 zł |
16 zł |
39 zł |
27% |
2Q11 |
67 zł |
16 zł |
43 zł |
27% |
3Q11 |
66 zł |
16 zł |
41 zł |
26% |
4Q11 |
66 zł |
13 zł |
39 zł |
29% |
1Q12 |
63 zł |
11 zł |
35 zł |
29% |
2Q12 |
63 zł |
11 zł |
34 zł |
31% |
3Q12 |
61 zł |
8 zł |
33 zł |
30% |
4Q12 |
58 zł |
8 zł |
29 zł |
32% |