Wielki Brat patrzy? Rozpoznawanie twarzy na Facebooku i Instagramie

Meta, właściciel Facebooka i Instagrama, ogłosiła testy wykorzystania technologii rozpoznawania twarzy w celu ochrony użytkowników przed oszustwami i usprawnienia procesu odzyskiwania kont. Firma podkreśla, że bezpieczeństwo użytkowników jest priorytetem, a nowe rozwiązania mają pomóc w walce z coraz bardziej wyrafinowanymi metodami oszustów.

Marian Szutiak (msnet)
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na X
Wielki Brat patrzy? Rozpoznawanie twarzy na Facebooku i Instagramie

Jednym z głównych problemów, z którymi boryka się Meta, są oszustwa typu "celeb-bait". Polegają one na wykorzystaniu wizerunku znanych osób, takich jak celebryci czy influencerzy, w celu zwabienia użytkowników na fałszywe strony internetowe, gdzie są oni proszeni o podanie danych osobowych lub przesłanie pieniędzy.

Dalsza część tekstu pod wideo

Meta testuje nowe rozwiązanie, które ma pomóc w wykrywaniu tego typu oszustw. Jeśli system wykryje podejrzaną reklamę zawierającą wizerunek osoby publicznej, zostanie wykorzystana technologia rozpoznawania twarzy w celu porównania twarzy na reklamie ze zdjęciami profilowymi tej osoby na Facebooku i Instagramie. Jeśli system uzna reklamę za oszustwo, zostanie ona zablokowana.

Firma Marka Zuckerberga zapewnia, że dane dotyczące twarzy są usuwane natychmiast po jednorazowym porównaniu i nie są wykorzystywane do żadnych innych celów. Wstępne testy z udziałem niewielkiej grupy celebrytów i osób publicznych przyniosły obiecujące rezultaty, a w nadchodzących tygodniach rozwiązanie to zostanie udostępnione większej grupie użytkowników.

Szybsze odzyskiwanie kont

Meta testuje również wykorzystanie technologii rozpoznawania twarzy w celu usprawnienia procesu odzyskiwania kont. Użytkownicy, którzy utracili dostęp do swojego konta, będą mogli zweryfikować swoją tożsamość za pomocą wideo selfie. System porówna twarz na selfie ze zdjęciami profilowymi na koncie, do którego użytkownik próbuje uzyskać dostęp.

Wielki Brat patrzy? Rozpoznawanie twarzy na Facebooku i Instagramie

Firma podkreśla, że wideo selfie jest szyfrowane i przechowywane w bezpieczny sposób, a dane dotyczące twarzy są usuwane natychmiast po weryfikacji. Nowa metoda ma być trudniejsza do obejścia przez hakerów niż tradycyjna weryfikacja tożsamości oparta na dokumentach.

Odpowiedzialne podejście

Meta zapewnia, że nowe rozwiązania zostały poddane szczegółowej analizie pod kątem prywatności i bezpieczeństwa. Firma podkreśla, że ​​technologia rozpoznawania twarzy może pomóc w szybszym i skuteczniejszym wykrywaniu oszustw i ochronie kont użytkowników. Meta deklaruje również dalszą współpracę z regulatorami, decydentami i ekspertami w celu zapewnienia odpowiedzialnego wykorzystania tej technologii.