DirectX Raytracing 1.2. Microsoft robi rewolucję w technologiach GPU

Microsoft wprowadził szereg nowości technologicznych związanych z obsługą kart graficznych i innych układów od NVIDIA, Intel, AMD i Qualcomm. Wiele z nich będzie bardzo przydatnych dla graczy.

Jakub Krawczyński (KubaKraw)
5
Udostępnij na fb
Udostępnij na X
DirectX Raytracing 1.2. Microsoft robi rewolucję w technologiach GPU

Nowa generacja gier: więcej wydajności i sprytniejsze zarządzanie zasobami

DirectX RayTracing 1.2 (DXR 1.2) to technologia wprowadzająca dwa nowe rozwiązania: Opacity Micromaps (OMM) oraz Shader Execution Reordering (SER) - obydwie z nich zwiększą wydajność gier w znacznym stopniu.

Dalsza część tekstu pod wideo

Opacity Micromaps to funkcja, która zarządza danymi związanymi z przezroczystością elementów w grach. OMM redukuje liczbę wywołań shaderów, odciążając karty graficzne, a jednocześnie zwiększając wydajność bez straty jakości wizualnej. Microsoft zapowiada 2,3-krotny wzrost wydajności gier z path tracingiem przy użyciu tej funkcji.

Shader Execution Reordering natomiast ma grupować wywołania shaderów, tak aby sprawniej wykonywał je GPU, co wpłynie na zwiększenie liczby FPS-ów w grach z raytracingiem - nawet do 2x.

Odnosząc te technologie do konkretnych przykładów - w demie Alan Wake 2 przy użyciu DXR 1.2 udało się uzyskać zwiększoną wydajność w najbardziej złożonych scenach o 40 proc. przy włączonym ray tracingu. NVIDIA już wprowadziła te dwie funkcje do swoich kart graficznych i wkrótce wprowadzi je drogą aktualizacji do kart GeForce RTX, natomiast AMD, Intel oraz Qualcomm współpracują z Microsoftem, aby wprowadzić OMM i SER także po ich stronie. DXR 1.2 zostanie bezpośrednio zintegrowany z narzędziami deweloperskimi.

Ponadto Microsoft wprowadził nowe funkcje dla programistów związanych z Shader Model 6.9 o nazwie Neural Rendering, które umożliwią wprowadzenie natywnej obsługi sieci neuronowych (i innych rozwiązań do skalowania i rekonstrukcji obrazu) bezpośrednio w procesie renderowania grafiki. Techniki te drastycznie zmniejszają zużycie pamięci i mogą przyspieszyć niektóre operacje aż o 10x, jak podaje Intel. Ponadto Neural Rendering jest także wykorzystywany przy path tracingu w czasie rzeczywistym, wprowadzając do niego supersampling i mechanizm usuwania szumu wizualnego, przez co będą znacznie odciążone karty graficzne.

Poniżej znajduje się filmik prezentujący możliwości technologii:

Najnowszy zestaw narzędzi deweloperskich, Agility SDK, ma zostać udostępniony pod koniec kwietnia 2025 r. i będzie zawierał obsługę DXR 1.2 wewnątrz debuggera DirectX, jak i pozostałe wyżej wymienione technologie.