DAJ CYNK

UOKiK ukarał znany serwis. Stosował nieuczciwą praktykę

Damian Jaroszewski (NeR1o)

Wydarzenia

UOKiK ukarał znany serwis. Kręcił w sprawie cen

Prezes UOKiK podjął decyzję o nałożeniu kary na serwis wakacje.pl. Urzędnicy uznali, że prezentowane ceny wprowadzały użytkowników w błąd.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przyjrzał się wyszukiwarkom z ofertami na wycieczki różnych organizatorów. W pierwszej kolejności prezes urzędy Tomasz Chróstny podjął decyzję o nałożeniu kary na serwis wakacje.pl.

Milion kary dla wakacje.pl

UOKiK podjął taką decyzję, ponieważ w ocenie urzędników oferty prezentowane na stronie wakacje.pl wprowadzały użytkowników w błąd. Chodzi przede wszystkim o rozbieżność między kwotami wyświetlanymi na głównej stronie wyszukiwania a kwotami prezentowanymi po rozwinięciu szczegółów oferty. UOKiK podał tutaj trzy przykłady:

  • 7 dni na Kubie, 1 osoba. Wyniki wyszukiwania: 7 127 zł, po rozwinięciu szczegółów oferty: 8 475 zł; różnica w cenie to 1 348 zł.
  • 7 dni w Egipcie, 1 osoba. Wyniki wyszukiwania: 2 480 zł, po rozwinięciu szczegółów oferty: 3 112 zł; różnica w cenie to 632 zł.
  • 7 dni w Hiszpanii, 1 osoba. Wyniki wyszukiwania: 3 737 zł, po rozwinięciu szczegółów oferty: 3 975 zł; różnica w cenie to 238 zł.

Na stronach internetowych i w wyszukiwarkach ofert powinny być pokazywane ceny aktualne i kompletne, tak by konsument nie musiał weryfikować, jaki jest rzeczywisty koszt wycieczki w celu podjęcia najkorzystniejszej dla niego decyzji zakupowej. Przedsiębiorca prowadzący serwis internetowy, który umożliwia wyszukiwanie i sortowanie ofert z uwzględnieniem wysokości cen, odpowiada za przejrzyste ich prezentowanie, dlatego zgodnie z prawem musi mieć pewność, że cena zawiera wszystkie obowiązkowe opłaty i podawać je na każdym etapie, gdy informuje o koszcie wyjazdu. Nie można oczekiwać, że konsument będzie podchodził z podejrzliwością do przekazywanych mu informacji, tak samo jak nie można doprowadzać do sytuacji, aby wyszukiwarka ofert wprowadzała konsumentów w błąd.

- skomentował prezes UOKiK.

W związku z tym urząd nałożył na wakacje.pl karę w wysokości miliona złotych (dokładnie 1 060 138 zł). Jednocześnie Prezes UOKiK nakazł zaniechania stosowania dotychczasowych praktyk. Serwis musi też opublikować tę decyzję na swojej stronie internetowej, a także w mediach społecznościowych.

W toku jest też postępowanie w sprawie serwisu Travelplanet.pl. Urząd bada też praktyki biur podróży, w tym Nowa Itaka, Coral Travel, TUI i Rainbow Tours.

AKTUALIZACJA:

Serwis wakacje.pl przesłał nam oświadczenie w sprawie decyzji UOKiK. Firma twierdzi, że to wina biur podróży, które mają za zadanie aktualizować swoje ceny.

W tym postępowaniu zostaliśmy obarczeni odpowiedzialnością za coś, na co nie mamy wpływu. Nie ma takiej czynności, którą Wakacje.pl mogłyby samodzielnie wykonać, żeby zlikwidować te rozbieżności.

– mówi Dariusz Górzny, prezes Wakacje.pl.

Wakacje.pl nie zgadza się z decyzją UOKiK. Spółka będzie się od niej odwoływać i podejmować dalsze kroki prawne.

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło zdjęć: Shutterstock

Źródło tekstu: UOKiK