Europejski rynek smartfonów w 4Q2023. Honor wskoczył do TOP 5
W ostatnim kwartale 2024 roku w Europie, podobnie jak na rynku globalnym, dominowały iPhone'y oraz Samsungi Galaxy. Do TOP5 udało się również wskoczyć marce Honor, która przez rok urosła na Starym Kontynencie aż o 116%. To był również udany kwartał dla Motoroli.

Apple liderem czwartego kwartału
W czwartym kwartale 2023 roku na europejski rynek (bez Rosji) trafiło 37,8 mln smartfonów. To o 3% mniej niż rok wcześniej. Co trzecie urządzenie było produktem firmy Apple, która odnotowała w ujęciu rocznym 1% wzrost dostaw iPhone'ów. Na podium znalazło się jeszcze miejsce dla Samsunga oraz Xiaomi, czyli firm, które zanotowały odpowiednio 12% i 10% spadek. Za podium uplasowały się marki Motorola i Honor, które przez rok zwiększyły dostawy smartfonów do Europy o 73% i 116%.
Dostawca | 4Q2023 | 4Q2022 | Zmiana rok do roku | ||
Wielkość dostaw | Udział w rynku | Wielkość dostaw | Udział w rynku | ||
Apple | 12,4 mln | 33% | 12,2 mln | 31% | +1% |
Samsung | 10,8 mln | 28% | 12,3 mln | 32% | -12% |
Xiaomi | 6,0 mln | 16% | 6,6 mln | 17% | -10% |
Motorola | 2,0 mln | 5% | 1,2 mln | 3% | +73% |
Honor | 1,1 mln | 3% | 0,5 mln | 1% | +116% |
Inni | 5,5 mln | 15% | 6,1 mln | 16% | -8% |
RAZEM | 37,8 mln | 100% | 38,9 mln | 100% | -3% |
Zobacz: iPhone SE 4 z ważną zmianą. Szykuje się hit
Zobacz: Składany Honor dostanie specjalną wersję popularnej gry



Samsung króluje w Polsce oraz w rankingu rocznym
Nieco inaczej w 4Q2023 wyglądała sytuacja na polskim rynku smartfonów. Niemal co trzeci smartfon (28%), który trafił u nas do sprzedaży, to produkt firmy Samsung. Jednak Koreańczycy zaliczyli 17% spadek dostaw do Polski (w ujęciu rocznym). Na drugim miejscu znalazło się Xiaomi (21% rynku, wzrost dostaw o 42%), a podium zamyka Apple (19% rynku, wzrost dostaw o 10%). Za podium znalazło się Lenovo, do którego należy Motorola (13% rynku, wzrost dostaw o 58%), oraz Realme (6% rynku, wzrost dostaw o 251%).
W całym 2023 roku na europejski rynek trafiło 129,8 mln smartfonów, o 8% mniej niż w 2022 roku. W tym przypadku Samsung ponownie był lepszy od Apple'a, zachowując udział w rynku na poziomie 34%, ale jednocześnie odnotowując 11% spadek wielkości dostaw. Zajmujący drugie miejsce Amerykanie również zmniejszyli wielkość dostaw, ale o 4% w ujęciu rocznym. W TOP5 największy spadek rok do roku dotyczy marki Oppo (o 45%), a jedyny wzrost – Motoroli (o 34%).
Dostawca | 2022 | 2021 | Zmiana rok do roku | ||
Wielkość dostaw | Udział w rynku | Wielkość dostaw | Udział w rynku | ||
Samsung | 43,7 mln | 34% | 48,9 mln | 35% | -11% |
Apple | 34,6 mln | 27% | 36,2 mln | 26% | -4% |
Xiaomi | 22,2 mln | 17% | 24,7 mln | 18% | -10% |
Motorola | 6,4 mln | 5% | 4,7 mln | 3% | +34% |
Oppo | 3,7 mln | 3% | 6,7 mln | 5% | -45% |
Inni | 19,2 mln | 15% | 19,6 mln | 14% | -2% |
RAZEM | 129,8 mln | 100% | 140,8 mln | 100% | -8% |