Wyniki Grupy Cyfrowy Polsat po 3Q2020: kwartał minął pod znakiem wzrostów
W III kwartale 2020 roku Grupa Cyfrowy Polsat odnotowała przychód na poziomie 3,00 mld zł (+3,8% w skali roku) i zysk netto w wys. 345 mln zł, a EBITDA wyniosła 1,08 mld zł (+5.7%). Na koniec września Grupa świadczyła 15,169 mln usług kontraktowych (+4% rok do roku).

Jesteśmy polską firmą i niezwykle istotne było dla nas, aby w trudnym czasie pandemii zaangażować się w pomoc służbie zdrowia i społeczeństwu. Wspólnie z naszym głównym akcjonariuszem Zygmuntem Solorzem przeznaczyliśmy na ten cel już łącznie kilkadziesiąt milionów złotych.
Charakter i różnorodność naszej działalności sprawiły, że nas biznes okazał się odporny na sytuację, w jakiej wszyscy się znaleźliśmy. Jednocześnie trzeci kwartał pozwolił nam odbudować wyniki segmentu mediowego, który najdotkliwiej odczuł skutki wiosennego lockdownu. Mając stabilną sytuację finansową, z myślą o dalszym rozwoju Grupy, prowadziliśmy duże projekty inwestycyjne. Kupiliśmy Grupę Interia, kanały Fokus TV i Nowa TV rozszerzyły portfolio Telewizji Polsat, uruchomiliśmy sprzedaż fotowoltaiki pod marką ESOLEO, a dzięki intensywnej rozbudowie naszej sieci 5G w jej zasięgu już w przyszłym roku znajdzie się ponad 11 milionów mieszkańców Polski.
– powiedział Mirosław Błaszczyk, Prezes Zarządu Cyfrowego Polsatu i Polkomtela, operatora sieci Plus
Plus podjął decyzję o rozbudowie najszybszej sieci 5G na całą Polskę. W maju 2020 roku w 7 miastach na 100 nadajnikach ruszyła pierwsza w Polsce sieć 5G Plusa na częstotliwości 2600 MHz TDD. Pozwala osiągać szybkość Internetu do 600 Mb/s. Kilkumiesięczne obserwacje doświadczeń użytkowników sieci i najlepsze wyniki uzyskiwane w testach szybkości sieci 5G w porównaniu do innych operatorów zaowocowały decyzją o poszerzeniu zasięgu sieci. Do listy 7 obecnych miast z 5G dołączy kolejnych ponad 150 miejscowości, dzięki czemu łącznie z najszybszego 5G w Polsce będzie mogło korzystać ponad 11 mln osób.



Najważniejsze dane operacyjne
Trzeci kwartał 2020 roku przyniósł Grupie Cyfrowy Polsat wzrost w ujęciu rocznym w jednym z trzech głównych segmentów ofert abonamentowych, pozostałe dwa zaliczyły niewielki spadek:
- telewizja - spadek o 0,5%, do 5,010 mln,
- telefonia komórkowa - wzrost o 7,9%, do 8,367 mln,
- Internet - spadek o 0,6%, do 1,792 mln.
W ciągu 12 miesięcy liczba klientów kontraktowych spadła o 1,3%, do 5,570 mln. O 5,1% wzrosła za to liczba klientów ofert łączonych, do 2,048 mln. Statystyczny klient abonamentowy miał na koniec III kwartału 2020 roku 2,72 usługi (2,58 rok wcześniej). Usługi abonamentowe Grupy stanowiły na koniec września 85,0% wszystkich usług (84,5% na koniec września 2019 roku). Wskaźnik ARPU przez rok wzrósł z 84,8 zł do 86,9 zł.
Zakończony 30 września 2020 roku kwartał był kolejnym, w którym spadła ogólna liczba usług przedpłaconych. Wynikała ona jednak tylko ze spadku liczby przedpłaconych usług Internetu. Przez rok nastąpił dwucyfrowy wzrost liczby usług płatnej telewizji oraz niewielki wzrost usług telefonicznych. A tak wyglądało to bardziej szczegółowo:
- telewizja - wzrost o 10,6%, do 158 tys.,
- telefonia komórkowa - wzrost o 0,2%, do 2,449 mln,
- Internet - spadek o 31,0%, do 64 tys..
ARPU w ofertach prepaid wzrosło do 21,5 zł (+3,4% rok do roku).
Zobacz: Plus rozbudowuje sieć 5G w całej Polsce. W zasięgu znajdzie się 11 milionów mieszkańców naszego kraju
Zobacz: [Aktualizacja] Orange: mimo nowych obostrzeń, wszystkie salony pozostaną otwarte. Podobnie jest w Plusie
Zobacz: Plus na święta: 5G w cenie abonamentu przez całą umowę
W trzecim kwartale zrealizowaliśmy strategiczną inwestycję w Grupę Interia oraz przejęliśmy kontrolę nad kanałami Fokus TV i Nowa TV, ponadto z sukcesem realizowaliśmy naszą strategię multiplay. Liczba klientów naszego flagowego programu smartDOM wzrosła o 100 tys. Był to kolejny kwartał silnego wzrostu liczby świadczonych usług kontraktowych – o blisko 600 tys. rok do roku, dzięki czemu ich łączna liczba przekroczyła 15 milionów. Po raz kolejny obniżyliśmy również wskaźnik odejść klientów – do poziomu 6,1%, co świadczy o wysokim zadowoleniu klientów z jakości naszych usług.
– skomentował Maciej Stec, Wiceprezes Zarządu ds. Strategii Cyfrowego Polsatu i Polkomtela
Najważniejsze dane finansowe
Grupa Cyfrowy Polsat osiągnęła w III kwartale 2020 roku przychód w wysokości 3,004 mld zł, o 3,8% więcej niż w 3Q2019. Skorygowany wskaźnik EBITDA wyniósł 1,082 mld zł, natomiast skorygowana marża EBITDA - 36,0%. Zysk netto wyniósł 345 mln zł (+46% rok do roku).
Mimo trwającej epidemii, pod względem wyników finansowych był to dla nas bardzo dobry kwartał, a nasze rezultaty wyraźnie przekroczyły oczekiwania analityków rynkowych. Na wyniki segmentu usług B2C i B2B pozytywny wpływ miały m.in. stabilizacja przychodów detalicznych i dobra sprzedaż sprzętu. Do wzrostu przychodów segmentu mediowego przyczyniło się wyraźne odbicie rynku reklamy TV oraz konsolidacja wyników Interii. Bardzo silne wyniki finansowe tego segmentu w całości skompensowały ubytek wyniku EBITDA odnotowany wiosną. Mniejsza liczba bieżących wydarzeń sportowych w stosunku do jesieni 2019 r. oraz rozważne podejście do inwestycji w jesienną ramówkę miały odzwierciedlenie w 40% wzroście wyniku EBITDA.
– powiedziała Katarzyna Ostap-Tomann, Członek Zarządu ds. Finansowych Cyfrowego Polsatu i Polkomtela
Cieszę się, że nasza strategia działa, a Grupa odnosi sukcesy, przez co możemy wynagradzać naszych akcjonariuszy, a jednocześnie dbać o dalszy rozwój, czego wyrazem jest wejście w segment online oraz bardzo ambitne plany w zakresie budowy ogólnopolskiej sieci 5G.
– podsumował Mirosław Błaszczyk
Bardziej szczegółowe podsumowanie ubiegłego kwartału w Grupie Cyfrowy Polsat znajduje się w tej prezentacji.
Historyczne dane zebraliśmy w tabelach
Karty SIM | Abonament | Prepaid | Internet (abonament) |
Internet (prepaid) |
Łącznie |
1Q2015 | 6,553 mln | 3,776 mln | 1,439 mln | 0,193 mln | 11,957 mln |
2Q2015 | 6,532 mln | 3,972 mln | 1,483 mln | 0,193 mln | 11,933 mln |
3Q2015 | 6,505 mln | 3,685 mln | 1,517 mln | 0,231 mln | 11,939 mln |
4Q2015 | 6,517 mln | 3,592 mln | 1,595 mln | 0,231 mln | 11,934 mln |
1Q2016 | 6,536 mln | 3,496 mln | 1,647 mln | 0,256 mln | 11,936 mln |
2Q2016 | 6,536 mln | 3,473 mln | 1,667 mln | 0,284 mln | 11,971 mln |
3Q2016 | 6,617 mln | 3,223 mln | 1,722 mln | 0,260 mln | 11,822 mln |
4Q2016 | 6,730 mln | 2,972 mln | 1,757 mln | 0,219 mln | 11,679 mln |
1Q2017 | 6,785 mln | 2,646 mln | 1,766 mln | 0,184 mln | 11,382 mln |
2Q2017 | 6,811 mln | 2,617 mln | 1,773 mln | 0,181 mln | 11,381 mln |
3Q2017 | 6,865 mln | 2,624 mln | 1,783 mln | 0,193 mln | 11,464 mln |
4Q2017 | 6,932 mln | 2,579 mln | 1,809 mln | 0,178 mln | 11,498 mln |
1Q2018 | 6,998 mln | 2,539 mln | 1,814 mln | 0,169 mln | 11,520 mln |
2Q2018 | 7,098 mln | 2,546 mln | 1,804 mln | 0,163 mln | 11,611 mln |
3Q2018 | 7,209 mln | 2,550 mln | 1,810 mln | 0,152 mln | 11,723 mln |
4Q2018 | 7,345 mln | 2,424 mln | 1,815 mln | 0,127 mln | 11,712 mln |
1Q2019 | 7,452 mln | 2,388 mln | 1,801 mln | 0,111 mln | 11,752 mln |
2Q2019 | 7,598 mln | 2,418 mln | 1,795 mln | 0,102 mln | 11,913 mln |
3Q2019 | 7,752 mln | 2,443 mln | 1,802 mln | 0,093 mln | 12,090 mln |
4Q2019 | 7,895 mln | 2,416 mln | 1,796 mln | 0,080 mln | 12,107 mln |
1Q2020 | 8,017 mln | 2,393 mln | 1,799 mln | 0,073 mln | 12,271 mln |
2Q2020 | 8,189 mln | 2,364 mln | 1,789 mln | 0,068 mln | 12,411 mln |
3Q2020 | 8,367 mln | 2,449 mln | 1,792 mln | 0,064 mln | 12,672 mln |
Przychód | Zysk netto | EBIDTA | Marża EBIDTA | |
1Q2015 | 2,329 mld zł | 170,9 mln zł | 896,6 mln zł | 38,5% |
2Q2015 | 2,469 mld zł | 305 mln zł | 977 mln zł | 39,6% |
3Q2015 | 2,415 mld zł | 502,5 mln zł | 930 mln zł | 38,5% |
4Q2015 | 2,610 mld zł | 186 mln zł | 891 mln zł | 33,8% |
1Q2016 | 2,364 mld zł | 179 mln zł | 846 mln zł | 35,8% |
2Q2016 | 2,443 mld zł | 231 mln zł | 935 mln zł | 38,3% |
3Q2016 | 2,110 mld zł | 270 mln zł | 957 mln zł | 40,1% |
4Q2016 | 2,535 mld zł | 342 mln zł | 902 mln zł | 35,6% |
1Q2017 | 2,389 mld zł | 271 mln zł | 929 mln zł | 38,9% |
2Q2017 | 2,470 mld zł | 282 mln zł | 964 mln zł | 39,0% |
3Q2017 | 2,391 mld zł | 235 mln zł | 851 mln zł | 35,6% |
4Q2017 | 2,579 mld zł | 157 mln zł | 873 mln zł | 33,9% |
1Q2018 | 2,346 mld zł | 292 mln zł | 890 mln zł | 37,9% |
2Q2018 | 2,603 mld zł | 231 mln zł | 946 mln zł | 36,1% |
3Q2018 | 2,735 mld zł | 227 mln zł | 920 mln zł | 33,6% |
4Q2018 | 3,002 mld zł | 66,1 mln zł | 941 mln zł | 31,4% |
1Q2019 | 2,792 mld zł | 300 mln zł | 1,038 mld zł | 38,2% |
2Q2019 | 2,923 mld zł | 269 mln zł | 1,076 mld zł | 36,8% |
3Q2019 | 2,892 mld zł | 236,5 mln zł | 1,021 mld zł | 35,3% |
4Q2019 | 3,069 mld zł | 311,9 mln zł | 1,062 mld zł | 32,7% |
1Q2020 | 2,849 mld zł | 184 mln zł | 1,027 mld zł | 36,0% |
2Q2020 | 2,863 mld zł | 291 mln zł | 1,002 mld zł | 35,0% |
3Q2020 | 3,004 mld zł | 345 mln zł | 1,082 mld zł | 36,0% |
Przychód na klienta | Abonament | Prepaid |
1Q2015 | 85,8 zł | 17,3 zł |
2Q2015 | 87,0 zł | 18,3 zł |
3Q2015 | 88,1 zł | 19,0 zł |
4Q2015 | 88,3 zł | 18,5 zł |
1Q2016 | 87,0 zł | 17,7 zł |
2Q2016 | 88,4 zł | 18,9 zł |
3Q2016 | 88,6 zł | 18,7 zł |
4Q2016 | 90,7 zł | 19,2 zł |
1Q2017 | 89,1 zł | 18,7 zł |
2Q2017 | 89,6 zł | 20,5 zł |
3Q2017 | 88,4 zł | 20,2 zł |
4Q2017 | 89 zł | 20,1 zł |
1Q2018 | 81,9 zł (MSSF 15) | 20,1 zł |
2Q2018 | 82,9 zł (MSSF 15) | 20,4 zł |
3Q2018 | 84,0 zł (MSSF 15) | 20,8 zł |
4Q2018 | 84,0 zł (MSSF 15) | 20,3 zł |
1Q2019 | 82,9 zł (MSSF 15) | 20,1 zł |
2Q2019 | 83,4 zł | 20,8 zł |
3Q2019 | 84,8 zł | 20,8 zł |
4Q2019 | 85,6 zł | 20,3 zł |
1Q2020 | 85,4 zł | 20,7 zł |
2Q2020 | 86,5 zł | 21,4 zł |
3Q2020 | 86,9 zł | 21,5 zł |