iPhone rządzi na rynku smartfonów premium
iPhone'y miały w 2021 roku 60% udział w globalnej sprzedaży smartfonów premium – wynika z danych zebranych przez Counterpoint Research. Na podium znalazły się również firmy Samsung i Huawei, choć ta ostatnia sporo straciła przez rok.

Counterpoint Research opublikował raport na temat rynku smartfonów premium w 2021 roku. Za takie uznano urządzenia kosztujące ponad 400 dolarów (około 1730 zł). Ich globalna sprzedaż wzrosła w 2021 roku o 24% w stosunku do roku 2020. Biorąc pod uwagę cały rynek smartfonów, urządzenia premium stanowiły w nim 27%, czyli o 4 p.proc. więcej niż rok wcześniej.
Apple nie daje szans konkurencji
Raczej nikogo nie zdziwi fakt, że najwięcej smartfonów premium sprzedaje firma Apple. iPhone'y stanowiły w 2021 roku aż 60% tego typu urządzeń, co jest o 5 p.proc. lepszym wynikiem niż rok wcześniej (55%). Drugie miejsce zajął Samsung (17%, -3 p.proc.), a podium zamyka Huawei (6%, - 7 p.proc.). Kolejne miejsca zajęły firmy Xiaomi (5%, +2 p.proc.), Oppo (4%, +2 p.proc.) i Vivo (3%, +1 p.proc.).



W liczbach bezwzględnych sprzedaż smartfonów premium Samsunga wzrosła o 6% rok do roku. To niewiele w porównaniu z Oppo i Vivo – liczba smartfonów premium w ich przypadku w zrosła w ujęciu rocznym odpowiednio o 116% i 103%.
Zobacz: Paradoks samsunga: tak nudny, że aż genialny
Zobacz: Vivo V23 5G debiutuje w Polsce. W prezencie dostaniemy słuchawki
Biorąc pod uwagę poszczególne regiony, iPhone'y zajęły pierwsze miejsce wśród smartfonów premium na każdym z nich. Na drugim miejscu był Samsung, z wyjątkiem Chin (Huawei) oraz Indii (OnePlus). Szczegóły na grafice poniżej.
Smartfony premium to głównie urządzenia 5G
W 2021 roku 91% smartfonów premium obsługiwało sieci 5G. To trwający od 2019 roku trend, w którym największy wzrost nastąpił po wprowadzeniu na rynek urządzeń z serii iPhone 12. To pierwsze urządzenia Apple'a, które pozwoliły na korzystanie z sieci komórkowych piątej generacji.
W przyszłości segment premium, napędzany popytem na wymianę na różnych rynkach, prawdopodobnie będzie się rozwijał i prześcignie globalny wzrost rynku smartfonów. Kolejną dużą szansą napędzającą ten segment byłaby baza użytkowników Huawei w Chinach, która zbliża się do cyklu wymiany. Konkurencja w segmencie premium w Chinach jest silna, ale utrzymanie drugiej pozycji Huawei w 2021 roku wskazuje na przyszłą szansę dla innych producentów OEM. Co więcej, wprowadzenie składanych smartfonów w niższej cenie niż wcześniej będzie również napędzać wzrost na rynku premium. Samsung zaprezentował składane produkty jako opłacalne opcje. Składany telefon Apple'a będzie ukłonem w stronę solidności technologii i dalszego wzrostu.
– powiedział Varun Mishra, starszy analityk w Counterpoint Research