Atak na klientów PKO BP. Tego połączenia nie odbieraj!

Od września na numery komórkowe Polaków wydzwania numer 519217880. Po odebraniu zachowywane są pozory, że rozmawiasz z konsultantem. Nie daj się oszukać!

Lech Okoń (LuiN)
10
Udostępnij na fb
Udostępnij na X
Atak na klientów PKO BP. Tego połączenia nie odbieraj!

519217880 - kto dzwoni?

Nie znamy właściciela tego numeru zarejestrowanego w sieci Orange. Z naszych informacji wynika jednak, że działają pod nim osoby podszywające się pod konsultantów banku. Typowy mechanizm wyłudzenia to informacja o konieczności autoryzacji przelewu i zebranie danych posiadacza rachunku bankowego, służących później do przejęcia konta lub karty płatniczej.

Dalsza część tekstu pod wideo

Połączenie z 519217880, co robić?

Z informacji przekazanych nam przez pracownika PKO BP wynika, że w niektórych sytuacjach faktycznie przelewy bankowe wymagają dodatkowej autoryzacji. Nigdy nie dzieje się to jednak z numerów komórkowych, a numer 519217880 nie widnieje na liście numerów oficjalnie wykorzystywanych przez PKO Bank Polski. 

To właśnie za pracownika PKO BP podają się osoby dzwoniące z numeru 519217880. Liczne zgłoszenia klientów banku sugerują, że dzwoniący może posiadać pulę numerów klientów banku PKO BP.

Nie wchodź w dyskusję z oszustem, zakończ połączenie, a w razie kolejnych prób — zablokuj ten numer.

Zadzwoń na oficjalną infolinię banku i zgłoś incydent

Jak zapewnia PKO BP, każde połączenie wychodzące z banku jest odpowiednio rejestrowane i w systemach informatycznych banku zawsze pozostaje ślad. Dlatego też w przypadku jakichkolwiek wątpliwości warto skontaktować się z PKO BP za pośrednictwem jednej z oficjalnych infolinii:

  • 800 302 302
  • +48 81 535 60 60

Pracownik banku, po odpowiedniej autoryzacji sprawdzi, czy faktycznie było realizowane połączenie do klienta i w razie potrzeby załatwi sprawę od ręki. Może też przekazać do właściwego miejsca próbę oszustwa — warto zapisać numer, z którego było wykonane połączenie i przekazać go konsultantowi.

Po co ktoś podszywa się pod bank?

Jak informuje na swoim blogu BKO BP, w ten sposób oszust próbuje uzyskać dane takie jak login i hasło, numer PESEL czy numer karty kredytowej, które potem jest w stanie wykorzystać do oszustwa i kradzieży. Cyberprzestępca może również próbować nakłonić Cię do zainstalowania na swoim telefonie czy komputerze oprogramowania, które następnie będzie wykradać dane albo śledzić wszystko to, co wpisujesz na klawiaturze – w tym hasła dostępowe do konta.

Zapamiętaj!

Prawdziwy pracownik PKO BP nigdy nie poprosi Cię o przekazanie mu całego numeru PESEL (mogą pojawić się co najwyżej pytania weryfikacyjne – jedno o datę urodzenia, a drugie o 5 ostatnich cyfr numeru PESEL), pełnego numeru i serii dokumentu tożsamości, a także numeru karty płatniczej oraz kodu CVV/CVC.