W Play jak u Barei. Masz Samsunga Galaxy S24? Powodzenia z RCS
Czaty RCS (Rich Communication Services) miały być rewolucją w komunikacji mobilnej, godnym następcą wysłużonych SMS-ów i MMS-ów. Oferują znacznie więcej możliwości: wysyłanie zdjęć i plików w wysokiej jakości (do 100 MB), tworzenie czatów grupowych, potwierdzenia odczytu wiadomości i wskaźniki pisania. Jednak wdrożenie tej usługi w sieci Play wydaje się napotykać na spore trudności, o czym regularnie informują czytelnicy portalu TELEPOLIS.PL. Skarżą się oni nie tylko na problemy z działaniem usługi, ale także na niejasne, a czasem wręcz błędne, komunikaty ze strony konsultantów. Jaskrawym przykładem jest historia użytkownika smartfonu Samsung Galaxy S24.

Historia jednego klienta to "walka z wiatrakami"
Nasz czytelnik, użytkownik flagowego Samsunga Galaxy S24, próbował bezskutecznie aktywować i korzystać z Czatów RCS w sieci Play. Jak relacjonuje w wiadomości do naszej redakcji, jego doświadczenia z próbą wyjaśnienia problemu były frustrujące.
Mamy już 2025 rok a sieć Play dalej nie wspiera Czatów RCS na Samsungach Galaxy S24 5G. W ogóle wyszło śmiesznie, bo zacząłem się interesować tematem Czatów RCS w Play i albo infolinia rozłączała się w trakcie tak po prostu jak zapytałem o wyjaśnienie sytuacji, albo dostaję na kolejną reklamację taką lakoniczną odpowiedź i mój model telefonu znika zaraz potem z listy wspieranych telefonów w sieci Play i czatach RCS :) Oczywiście, miałem możliwość i sprawdziłem mojego Samsunga Galaxy S24 5G najpierw w sieci Orange i Czaty RCS działały od strzału.
Kuriozalna odpowiedź konsultantki Play
Złożona przez klienta reklamacja przyniosła odpowiedź, która zamiast rozwiać wątpliwości, wprowadziła jeszcze większe zamieszanie. Konsultantka Play, w oficjalnym piśmie z dnia 10 kwietnia 2025 roku, dotyczącym zgłoszenia naszego Czytelnika, stwierdziła jednoznacznie:



Sprawdziłam, że telefon - Samsung Galaxy S24 5G - z którego Pan korzysta nie obsługuje czatu RCS. Stąd mogą pojawić się opisywane przez Pana problemy.
Co ciekawe, w tej samej odpowiedzi konsultantka podała link do oficjalnej strony Play z listą urządzeń obsługujących RCS, sugerując klientowi sprawdzenie jej i ewentualną zmianę telefonu na kompatybilny. Problem w tym, że – jak sami się przekonaliśmy – na wskazanej przez konsultantkę stronie Samsung Galaxy S24 5G figuruje jako wspierający Czaty RCS (poniżej zrzut fragmentu listy z 15 kwietnia).
Konsultantka nie tylko zaprzeczyła informacjom podawanym oficjalnie przez własną firmę, ale również zignorowała fakt zgłoszony przez klienta, że usługa RCS działała poprawnie na tym samym urządzeniu w sieci Orange. Odpowiedzialność zrzucono na ewentualne oprogramowanie innych operatorów. Reklamację uznano za niezasadną, stwierdzając, że usługi są świadczone prawidłowo.
Co na to Play?
W zaistniałej sytuacji redakcja zwróciliśmy się do biura prasowego Play z prośbą o wyjaśnienie rozbieżności i odpowiedź na kluczowe pytania: Czy telefony wymienione na oficjalnej liście faktycznie obsługują RCS w sieci Play? Jeśli tak, to dlaczego usługa często nie działa prawidłowo, jak wynika ze skarg klientów? Poprosiliśmy również o odniesienie się do opisanej powyżej, wprowadzającej w błąd odpowiedzi udzielonej na reklamację Czytelnika.
Na odpowiedź nie musieliśmy długo czekać.
Klienci Play mogą korzystać z RCS w oparciu o rozwiązanie działające na naszej własnej platformie. Dostęp do niego mają użytkownicy części popularnych telefonów w systemie Android, w tym modelu, o który Pan pytał – czyli Samsung S24 5G.
Lista telefonów, które obsługują czat RCS w Play znajdująca się na naszej stronie internetowej jest aktualna. Zadbamy o to, żeby informacje, które trafiają do klientów były sprawdzone.
Przepraszamy za nieporozumienie.
Odpowiedź Play potwierdza więc, że flagowy Samsung Galaxy S24 5G jest oficjalnie wspierany, a informacje podane przez konsultantkę w odpowiedzi na reklamację były błędne. Operator przeprasza za zaistniałe nieporozumienie i zapewnia o aktualności listy na swojej stronie internetowej oraz o dbałości o poprawność informacji przekazywanych klientom.
Niestety, oficjalne stanowisko nie wyjaśnia, dlaczego – mimo oficjalnego wsparcia – usługa RCS w Play nadal sprawia problemy niektórym użytkownikom (co sugeruje odpowiedź "dostęp do niego mają użytkownicy części popularnych telefonów"). Nie wiadomo też, jakie konkretne kroki zostaną podjęte, by zapewnić spójność i rzetelność informacji przekazywanych przez różnych pracowników obsługi klienta. Klienci borykający się z problemami z RCS w Play nadal mogą czuć się zagubieni, a przykład błędnej odpowiedzi na reklamację podważa zaufanie do procesu jej rozpatrywania.
Po więcej informacji na temat różnic w działaniu RCS w Play oraz w innych sieciach zapraszam do podlinkowanego poniżej tekstu.