Asta-Net ma oddać pieniądze swoim klientom
Sąd Apelacyjny przyznał rację Urzędowi Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Asta-Net musi wypłacić rekompensaty swoim klientom, którym jednostronnie podniosła abonament telewizyjny.

1 stycznia 2016 roku firma Asta-Net z Piły jednostronnie podniosła swoim klientom abonament o 5 zł miesięcznie w trakcie trwania umowy. To nie spodobało się Urzędowi Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który przyjrzał się bliżej sprawie i uznał, że takie działanie stanowiło naruszenie zbiorowych interesów konsumentów. UOKiK nakazał operatorowi zwrócenie każdemu klientowi kwoty 5 zł za każdy miesiąc, w którym ten zapłacił wyższy abonament. Zwrot, o którym mowa powyżej, miał nastąpić na wniosek abonentów. Asta-Net miała ich poinformować o takiej możliwości.
Operator odwołał się od decyzji UOKiK i sprawa w końcu trafiła do Sądu Apelacyjnego. Ten podtrzymał nałożony przez Prezesa UOKiK obowiązek wypłaty rekompensaty dla konsumentów za bezprawną jednostronną podwyżkę abonamentu telewizyjnego. Wyrok jest prawomocny.



Jak poinformował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów na Twitterze,
Sąd potwierdził również, że bez odpowiedniej klauzuli modyfikacyjnej (precyzującej co i w jakich okolicznościach może ulec zmianie) nie można dokonać jednostronnej zmiany w wykonywanych umowach. Takiej klauzuli w umowach z Asta-Net nie było.
O podniesieniu opłat abonentom w trakcie trwania umowy myślą operatorzy sieci Orange i T-Mobile. W nowych umowach z pomarańczowym operatorem jest dodawana odpowiednia klauzula.