Koniec stagnacji na rynku smartfonów. Wreszcie
W I kwartale 2024 roku sprzedaż smartfonów wzrosła o aż 11,6% w ujęciu rocznym. To koniec zapaści na rynku telefonów.

Wreszcie rynek smartfonów wychodzi ze stagnacji
To już drugi kwartał wzrostów na smarfonowym rynku i wreszcie odczuwalne odbicie od ciągnącej się od II kwartału 2021 roku stagnacji. 300,4 mln sprzedanych smartfonów przekłada się na 11,6% wzrost rok-do-roku. Liderem — tradycyjnie już — był Samsung, który po swojej AI-owej rewolucji zamknął I kwartał z 13,5% wzrostem w stosunku do IV kwartału 2023 roku. Trochę gorzej wygląda jednak jego sytuacja w ujęciu rocznym — tutaj wzrost to zaledwie 0,2%. W skali makro zauważalny jest — typowy dla czasów prosperity — spadek zainteresowania najtańszymi telefonami. Na fali tego trendu oberwał zarówno Realme, jak i grupa Oppo, a sytuacji nie ułatwia im fakt, że Transsion zaczął agresywniej niż do tej pory walczyć o rynek.
Słabiej u Apple'a
Po pierwszej lokacie w rankingu w 4Q2023 nie ma już śladu — Apple uplasował się na 2. miejscu z 50,7 mln sprzedanych urządzeń — to o ponad jedną trzecią mniej niż w ostatnim kwartale zeszłego roku, ale i też spadek o 11,5% rok-do-roku. To wciąż jednak aż 17% rynku i to pozyskanego drogimi, wysokomarżowymi smartfonami, więc martwić się o losy Apple'a absolutnie nikt nie musi.



Bardzo mocno u Xiaomi
Pomimo spektakularnej wpadki z zaparowującym aparatem modelu Xiaomi 14, chiński kolos mobilnego rynku osiągnął spektakularne wyniki w ujęciu rocznym — z 30,5 mln sztuk firmie udało się przeskoczyć do aż 40,8 mln w 1Q2024. To wystarczyło, aby zapewnić sobie 14% ze smartfonowego tortu, ale by nie było zbyt słodko, to wciąż spadek względem IV kwartału (o 1%).
Transsion pokonał grupę Oppo
Zwykle w tabelach dostajemy w agregacie BBK, tym razem dostaliśmy magiczny twór Oppo Group — to składak Oppo i OnePlusa. By zrobić z tego całe BBK, trzeba by było dodać jeszcze Realme (10,1 mln sztuk) i Vivo (23 mln sztuk), by razem z 25 mln smartfonów Oppo i OnePlus stworzyć superpotwora. Grupa BBK sumarycznie w I kwartale byłaby zaraz za Samsungiem z 58,1 mln sztuk dostarczonych telefonów.
Natomiast to, co widzimy w tabeli to spektakularny wzrost Transsion, o aż 111,5% rok-do-roku. To nic, że względem IV kwartału Chińczykom spadło i tak dynamika wzrostu jest ogromna. Co to ten Transsion słusznie spytacie... To chińska grupa, na którą składają się dostępne już w Polsce marki Infinix i Tecno, a do tego itel. Grupa początkowo była kojarzona głównie z rynkami rozwijającymi się (Tecno jest np. hitem w Afryce), ale od niedawna coraz śmielej sięga po bardziej wymagające rynki. Cechy szczególne? Dobre ceny, dużo akcesoriów w pudełkach i bardzo szybkie ładowanie telefonów.
Huawei i Honor w sumie to byliby czwarci, ale nie są
Honor, utrzymujący, że Huaweiem nie jest oraz Huawei, utrzymujący, że uzbrojonego w usługi Google Honora nie zna, mają się bardzo dobrze. O ile 47,3% wzrost rok do roku u Honora nie dziwi — ta marka jest teraz wszędzie. To już 104,7% u Huaweia jest spektakularne. Przejście z 6,4 mln sztuk do 13,1 mln to wielka przeprawa. Obie firmy poprawiły też wyniki z 4Q2023, utrzymując trend wzrostowy. Huawei właśnie przy tym pokazał swoje nowe flagowe urządzenia, które mają już dostęp do większości usług Google'a, więc wyniki za II kwartał mogą być bardzo interesujące. I tylko szkoda, że Huawei Mate 60 Pro nie trafił do Europy — tęsknimy za tą serią.
9. lokata Motoroli i spadki u Realme
W segmencie przystępnych cenowo smartfonów na polskim rynku często błyszczały propozycje Motoroli i Realme. O ile jednak amerykańsko-chińska Motka odnotowuje stabilne wzrosty zarówno roczne, jak i kwartale, to już w Realme sprzedaż spadła o 16,5% względem IV kwartału.
W dalszym ciągu też spada graczom spoza pierwszej dziesiątki producentów — o 14,7% rok-do-roku i o 13,4% względem poprzedniego kwartału. Na horyzoncie nie widać jeszcze jakiejś istotnej nowej siły, choć cały hipsterski świat wiąże duże nadzieje z Nothingiem.
Producent | 1Q24 (mln sztuk) | Udział w 1Q24 | 4Q23 (mln sztuk) | Udział w 4Q23 | zmiana kwartalna | zmiana rok-do-roku | |
1 | Samsung | 60,4 | 20% | 53,2 | 16% | 13,5% | 0,2% |
2 | Apple | 50,7 | 17% | 78,7 | 24% | -35,6% | -11,3% |
3 | Xiaomi | 40,8 | 14% | 41,2 | 13% | -1,0% | 33,8% |
4 | Transsion | 27,5 | 9% | 30,1 | 9% | -8,6% | 111,5% |
5 | Oppo Group | 25 | 8% | 24,4 | 7% | 2,5% | -5,7% |
6 | vivo | 23 | 8% | 24 | 7% | -4,2% | 7,5% |
7 | Honor | 16,5 | 5% | 16 | 5% | 3,1% | 47,3% |
8 | Huawei | 13,1 | 4% | 12,3 | 4% | 6,5% | 104,7% |
9 | Motorola | 13 | 4% | 12,5 | 4% | 4,0% | 23,8% |
10 | Realme | 10,1 | 3% | 12,1 | 4% | -16,5% | 23,2% |
Inni | 20,3 | 7% | 23,5 | 7% | -13,4% | -14,7% | |
RAZEM | 300,4 | 100% | 328 | 100% | -8,4% | 11,6% |