DAJ CYNK

Netia, Orange i Play zwrócą klientom pieniądze za niechciane usługi

Marian Szutiak

Prawo, finanse, statystyki

Netia Orange Play niechciane usługi zwrot pieniędzy UOKiK

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zdecydował, że Netia, Orange i Play muszą zwrócić opłaty pobrane konsumentom za automatyczną aktywację dodatkowo płatnych usług bez ich wyraźnej zgody.

Operatorzy telekomunikacyjni bardzo często, szczególnie w przeszłości, włączali swoim klientom dodatkowe usługi bez ich wyraźnej zgody. Dochodziło do tego podczas zawierania lub przedłużania umowy w czasie rozmowy telefonicznej, w salonie lub przez Internet. Aktywowane usługi na początku były darmowe, ale po okresie promocyjnym stawały się płatne. W dodatku to na konsumentach ciążył obowiązek wyłączenia tych usług dodatkowych przed zakończeniem okresu darmowego, jeśli nie chcieli później za nie płacić. Wiele osób, które wysłały swoje skargi do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, nie było świadomych, że muszą coś takiego zrobić.

Zobacz: Za darmo Nawigacja T-Mobile na 60 dni. Do kiedy odebrać prezent?
Zobacz: Plus: abonamenty za złotówkę, sprzęt taniej nawet o 50%

O jakie usługi dodatkowe chodzi?

Netia:

  • „Bezpieczny Internet 2”,
  • „Bezpieczny Smartfon”,
  • „Identyfikacja Numeru”,
  • „Pakiet HBO HD”,
  • „GigaNagrywarka Standard”,
  • „GigaNagrywarka Maxi”.

Orange:

  • Halo Granie”,
  • „Cyber Tarcza”,
  • „Nawigacja Orange”,
  • „Orange Smart Care”,
  • „Gdzie jest Dziecko”,
  • „Bezpieczny Internet”,
  • „Internet mobilny z zapasowym pakietem danych na konto”.

Play:

  • „Muzyka na czekanie”,
  • „Ochrona internetu”,
  • „Play NOW usługi dodatkowe TV”,
  • „Pakiet 50 min/50 sms/mms do wszystkich”,
  • „Bezpieczny internet”,
  • „Nielimitowane połączenia na numery stacjonarne”,
  • „Nielimitowane sms/mms do wszystkich sieci”,
  • „100 minut do innych sieci komórkowych”,
  • „200 minut do innych sieci komórkowych”.

Zobacz: Orange: nie ma darmowych gigabajtów, ale jest inna okazja
Zobacz: T-Mobile: trzy zestawy MIX BOX z LEGO inspirowane filmem Marvela

Konsument musi się zgodzić na włączenie usługi

Zgodnie z ustawą o prawach konsumenta, włączenie dodatkowo płatnych usług musi się odbyć za wyraźną zgodą abonenta. Powinno do tego dojść najpóźniej w chwili wyrażenia przez niego woli zawarcia umowy, a nie na samym końcu tego procesu. Tego obowiązku nie spełnia przekazanie informacji o włączeniu usług w umowie czy też o tym, że trzeba je dezaktywować – już po ustaleniu warunków.

– powiedział Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK

Wyraźna zgoda konsumenta na dodatkowo płatne usługi to stwierdzenie „tak” lub „nie” w stosunku do propozycji operatora. Taka sytuacja nie będzie miała miejsca, gdy warunki oferty przewidują, że skorzystanie z płatnej usługi dodatkowej jest konieczne dla zawarcia umowy na warunkach promocyjnych. Konsument powinien mieć rzeczywistą możliwość wyboru, a zatem udzielenie odpowiedzi „nie” powinno skutkować brakiem aktywacji danej usługi.

Zmiana praktyk i wypłata rekompensat

Zgodnie z decyzją Prezesa UOKiK, Netia, Orange i P4 (operator sieci Play) zmienią swoje praktyki i zrekompensują konsumentom poniesione straty (decyzje wobec Netii oraz Orange Polska są prawomocne, a wobec P4 nie). Dotyczy to zarówno obecnych, jak i byłych abonentów tych operatorów.

Konsumencie, jeśli operator uruchomił tobie niechciane usługi, zobacz na co możesz m.in. liczyć:

  • Jeśli twoja reklamacja została rozpatrzona negatywnie lub sam wyłączyłeś automatycznie aktywowane płatne usługi we wskazanym w decyzji okresie, to operator odda ci za nie pieniądze.
  • Operatorzy wdrożą procedury, zgodnie z którymi konsument będzie pytany na etapie zawarcia umowy o zgodę na aktywację dodatkowo płatnych usług.

– napisał UOKiK w komunikacie

Zobacz: Plus przegrał w Sądzie Apelacyjnym z UOKiK. Ma zapłacić 6 mln zł kary
Zobacz: UPC nie uniknie kary ponad 800 tys. zł. Sąd zadecydował

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło zdjęć: Shutterstock

Źródło tekstu: UOKiK