Orange Polska po 2Q2023: dobre wyniki finansowe, ale mniej prepaida
Orange Polska pochwalił się wynikami osiągniętymi w drugim kwartale 2023 roku oraz w całym pierwszym półroczu. Pomarańczowi mieli na koniec tego okresu o 2,1% mniej kart SIM niż rok wcześniej.

Coraz więcej klientów kluczowych usług
Kluczowe usługi Orange Polska rozwijają się w dobrym tempie. W drugim kwartale przybyło 39 tys. klientów Orange Światłowodu, z którego korzysta już 1,26 mln klientów – to 45% wszystkich użytkowników stacjonarnego Internetu Pomarańczowych. W zasięgu Orange Światłowodu jest 7,5 mln gospodarstw domowych w kraju.
W 2 kwartale przybyło 14 tys. użytkowników Orange Love, a łączna liczba klientów konwergentnych pakietów dla domu zwiększyła się o 5% rok do roku. Dobry wynik odnotowały także abonamentowe mobilne usługi głosowe – w drugim kwartale przybyło 57 tys. użytkowników. Rośnie także wartość ARPO z tych usług. To efekt konsekwentnie realizowanej strategii „więcej za więcej”, a także między innymi rosnącego udziału klientów światłowodu oraz usług telewizyjnych.



Słabiej wypada oferta prepaid. Na koniec czerwca 2023 roku w usługach przedpłaconych było 4,690 mln kart SIM. To o ponad 100 tys. mniej niż 3 miesiące wcześniej i aż o 900 tys. mniej niż rok wcześniej.
Liczba usług telefonii komórkowej (karty SIM w tys.) | 1 kw. 2022 | 2 kw. 2022 | 3 kw. 2022 | 4 kw. 2022 | 1 kw. 2023 | 2 kw. 2023 | |||
Post-paid | |||||||||
telefony komórkowe | 8 506 | 8 609 | 8 666 | 8 723 | 8 763 | 8 820 | |||
Internet mobilny | 659 | 646 | 638 | 627 | 621 | 620 | |||
M2M | 2 880 | 2 983 | 3 168 | 3 216 | 3 253 | 3 319 | |||
Post-paid razem | 12 046 | 12 238 | 12 472 | 12 566 | 12 636 | 12 759 | |||
- w tym klienci konwergentni (B2C) | 2 914 | 2 937 | 2 958 | 2 991 | 3 001 | 3 024 | |||
Pre-paid | 5 260 | 5 591 | 5 451 | 5 064 | 4 799 | 4 690 | |||
Razem | 17 306 | 17 829 | 17 924 | 17 630 | 17 435 | 17 449 |
Dobre wyniki finansowe
Na wzrost przychodów w drugim kwartale pozytywnie wpłynęło kilka czynników. Przychody z kluczowych usług telekomunikacyjnych wzrosły o 5% rok do roku. Kolejny dobry kwartał ma za sobą segment usług ICT dla biznesu – przychody wzrosły o 28% rok do roku, między innymi dzięki realizacji projektów e-zdrowia dla sektora publicznego. O 15% rok do roku wzrosły przychody ze sprzedaży urządzeń. Wynika to głównie z popytu klientów na smartfony z wyższej półki cenowej, który wspierają atrakcyjne warunki zakupu na raty.
Wzrost EBITDAaL jest w całości wynikiem rosnących przychodów z głównych linii biznesowych. Przełożyło się to na bardzo dobry wzrost marży bezpośredniej. Koszty pośrednie firmy wzrosły głównie z powodu inflacji i opłat związanych z dzierżawą czy innymi usługami zewnętrznymi.
Bardzo dobre wyniki finansowe w całym pierwszym półroczu pozwalają podnieść całoroczne prognozy przychodów oraz EBITDAaL. Nowe przewidywania to: niski/średni jednocyfrowy wzrost przychodów oraz niski, jednocyfrowy wzrost EBITDAaL. Wcześniej prognozowano niski, jednocyfrowy wzrost przychodów oraz EBITDAaL na tym samym poziomie jak rok wcześniej lub niewielki, jednocyfrowy wzrost.
Jestem dumny z osiągnięć Orange Polska w czasie mojej kadencji. Z sukcesem realizujemy strategię .Grow, która okazała się skuteczna także w wymagających warunkach zewnętrznych. Mamy mocne fundamenty biznesowe, potrafimy dostosować się do zmieniającego się otoczenia. Cieszę się, że mogliśmy wrócić do regularnej wypłaty dywidendy. Rozwijając nasz biznes pamiętamy o odpowiedzialności – wobec środowiska i społeczeństwa, czego odzwierciedleniem jest m.in. wyjątkowy i wspólny wysiłek na rzecz wsparcia osób dotkniętych wojną w Ukrainie. Zostawiając firmę w dobrej kondycji, jestem przekonany, że od września moja następczyni, Liudmila Climoc, z sukcesem będzie prowadzić ją w kierunku dalszego rozwoju.
Nasze wyniki pozwalają patrzeć z optymizmem na drugą połowę roku, dlatego zdecydowaliśmy się podwyższyć całoroczne prognozy. Wyniki komercyjne pokazują, że nasze oferty są atrakcyjne dla klientów, a jednocześnie pozwalają budować wartość dla firmy. Przed nami jest aukcja 5G. Liczymy, że pozyskamy częstotliwości, które pozwolą na dalszy rozwój firmy i oferowanie klientom najnowocześniejszych rozwiązań. Realizujemy nasze cele środowiskowe: w pierwszym półroczu zmniejszyliśmy własne emisje CO2 aż o 65% rok do roku. Kolejne działania, w tym z zakresu gospodarki obiegu zamkniętego, czy zmniejszające zużycie energii wykorzystywanej do zasilania urządzeń klienckich, pomogą ograniczyć emisje w całym łańcuchu wartości
– powiedział Julien Ducarroz, prezes Orange Polska
Wyniki na tle poprzednich lat
Karty SIM w milionach
Prepaid | Postpaid | Razem | |||
Ogółem | W tym biznes | ||||
1Q12 | 7,685 | 6,927 | 2,446 | 14,612 | |
2Q12 | 7,820 | 6,937 | 2,436 | 14,757 | |
3Q12 | 7,865 | 6,894 | 2,420 | 14,758 | |
4Q12 | 7,984 | 6,911 | 2,428 | 14,895 | |
1Q13 | 7,980 | 6,906 | 2,407 | 14,886 | |
2Q13 | 7,977 | 6,970 | 2,399 | 14,947 | |
3Q13 | 8,074 | 7,052 | 2,402 | 15,126 | |
4Q13 | 8,104 | 7,221 | 2,420 | 15,325 | |
1Q14 | 8,035 | 7,360 | 2,456 | 15,395 | |
2Q14 | 8,002 | 7,459 | 2,464 | 15,461 | |
3Q14 | 8,058 | 7,533 | 2,468 | 15,591 | |
4Q14 | 7,950 | 7,679 | 2,498 | 15,629 | |
1Q15 | 7,791 | 7,727 | 2,496 | 15,518 | |
2Q15 | 7,690 | 7,897 | 2,561 | 15,587 | |
3Q15 | 7,606 | 8,087 | 2,601 | 15,693 | |
4Q15 | 7,545 | 8,361 | 2,688 | 15,906 | |
1Q16 | 7,689 | 8,575 | 2,754 | 16,264 | |
2Q16 | 7,898 | 8,798 | 2,817 | 16,696 | |
3Q16 | 7,309 | 9,085 | 2,893 | 16,394 | |
4Q16 | 6,537 | 9,453 | 2,986 | 15,990 | |
1Q17 | 5,820 | 9,452 | b.d. | 15,272 | |
2Q17 | 4,983 | 9,573 | b.d. | 14,555 | |
3Q17 | 4,696 | 9,662 | b.d. | 14,358 | |
4Q17 | 4,698 | 9,726 | b.d. | 14,424 | |
1Q18 | 4,621 | 9,747 | b.d. | 14,368 | |
2Q18 | 4,694 | 9,790 | b.d. | 14,484 | |
3Q18 | 4,761 | 9,853 | b.d. | 14,614 | |
4Q18 | 4,883 | 9,922 | b.d. | 14,805 | |
1Q19 | 4,867 | 9,970 | b.d. | 14,837 | |
2Q19 | 4,924 | 10,040 | b.d. | 14,964 | |
3Q19 | 5.012 | 10,128 | b.d. | 15,140 | |
4Q19 | 5,047 | 10,237 | b.d. | 15,284 | |
1Q20 | 5,095 | 10,342 | b.d. | 15,436 | |
2Q20 | 4,982 | 10,504 | b.d. | 15,487 | |
3Q20 | 4,920 | 10,749 | b.d. | 15,669 | |
4Q20 | 4,860 | 10,892 | b.d. | 15,752 | |
1Q21 | 4,783 | 11,017 | b.d. | 15,800 | |
2Q21 | 4,855 | 11,192 | b.d. | 16,047 | |
3Q21 | 4,910 | 11,679 | b.d. | 16,590 | |
4Q21 | 4,953 | 11,847 | b.d. | 16,800 | |
1Q22 | 5,260 | 12,046 | b.d. | 17,306 | |
2Q22 | 5,591 | 12,238 | b.d. | 17,829 | |
3Q22 | 5,451 | 12,472 | b.d. | 17,924 | |
4Q22 | 5,064 | 12,556 | b.d. | 17,630 | |
1Q23 | 4,799 | 12,636 | b.d. | 17,435 | |
2Q23 | 4,690 | 12,759 | b.d. | 17,449 |
ARPO w zł (ang. Average Revenue Per Offer, czyli średni przychód z oferty)
Usługi mobilne | Postpaid bez M2M | Prepaid | Razem | ||
Głosowe | Internet | Razem | |||
1Q16 | 40,5 | 27,6 | 38,2 | 9,6 | 23,0 |
2Q16 | 39,6 | 25,5 | 37,1 | 9,1 | 22,2 |
3Q16 | 39,3 | 23,5 | 36,5 | 9,2 | 22,1 |
4Q16 | 36,6 | 23,2 | 34,2 | 9,4 | 21,9 |
1Q17 | 35,1 | 22,3 | 32,8 | 9,3 | 21,8 |
2Q17 | 35,5 | 20,9 | 32,9 | 11,3 | 23,5 |
3Q17 | 33,1 | 20,3 | 30,9 | 13,0 | 23,5 |
4Q17 | 32,5 | 19,4 | 30,3 | 12,6 | 23,0 |
1Q18 | 31,1 | 19,1 | 29,2 | 11,9 | 21,9 |
2Q18 | 30,5 | 18,4 | 28,7 | 12,3 | 21,7 |
3Q18 | 30,5 | 17,8 | 28,7 | 12,6 | 21,7 |
4Q18 | 29,6 | 17,0 | 27,7 | 12,2 | 20,9 |
1Q19 | 28,6 | 16,4 | 26,9 | 11,4 | 20,0 |
2Q19 | 28,7 | 15,9 | 27,0 | 11,6 | 20,1 |
3Q19 | 28,9 | 15,4 | 27,1 | 12,1 | 20,3 |
4Q19 | 28,5 | 14,3 | 26,7 | 11,9 | 20,0 |
1Q20 | 28,0 | 13,6 | 26,3 | 11,6 | 19,5 |
2Q20 | 27,2 | 13,3 | 25,5 | 11,9 | 19,3 |
3Q20 | 27,6 | 12,9 | 25,9 | 12,5 | 19,9 |
4Q20 | 27,3 | 12,7 | 25,6 | 12,7 | 19,8 |
1Q21 | 27,2 | 12,5 | 25,6 | 11,9 | 19,6 |
2Q21 | 27,7 | 12,3 | 26,0 | 12,6 | 20,1 |
3Q21 | 28,3 | 12,3 | 26,7 | 13,1 | 20,7 |
4Q21 | 27,9 | 12,2 | 26,3 | 12,9 | 20,3 |
1Q22 | 28,0 | 12,1 | 26,4 | 12,3 | 20,1 |
2Q22 | 28,3 | 12,1 | 26,8 | 12,5 | 20,2 |
3Q22 | 28,9 | 12,1 | 27,3 | 11,8 | 20,1 |
4Q22 | 28,8 | 12,1 | 27,3 | 12,9 | 20,8 |
1Q23 | 28,9 | 11,9 | 27,4 | 13,0 | 21,1 |
2Q22 | 29,3 | 11,7 | 27,7 | 13,9 | 21,9 |
CHURN (wskaźnik odejść) telefonii komórkowej
Prepaid | Postpaid | |
1Q12 | 16,7% | 3,9% |
2Q12 | 16,8% | 3,4% |
3Q12 | 17,2% | 3,5% |
4Q12 | 15,0% | 3,4% |
1Q13 | 15,5% | 3,7% |
2Q13 | 15,1% | 3,6% |
3Q13 | 14,6% | 3,3% |
4Q13 | 14,8% | 3,4% |
1Q14 | 14,9% | 3,4% |
2Q14 | 14,9% | 3,3% |
3Q14 | 16,4% | 3,4% |
4Q14 | 16,8% | 3,5% |
1Q15 | 16,7% | 3,7% |
2Q15 | 16,1% | 3,2% |
3Q15 | 17,0% | 3,0% |
4Q15 | 16,9% | 3,0% |
1Q16 | 15,7% | 3,0% |
2Q16 | 15,2% | 2,8% |
3Q16 | 16,8% | 2,7% |
4Q16 | 18,1% | 2,8% |
1Q17 | 21,3% | 3,1% |
2Q17 | 25,0% | 2,8% |
3Q17 | 17,5% | 2,9% |
4Q17 | 10,9% | 3,2% |
1Q18 | 14,6% | 3,1% |
2Q18 | 11,3% | 2,7% |
3Q18 | 10,4% | 2,8% |
4Q18 | 8,9% | 2,8% |
1Q19 | 10,8% | 2,8% |
2Q19 | 10,2% | 2,5% |
3Q19 | 10,7% | 2,4% |
4Q19 | 10,2% | 2,8% |
1Q20 | 9,1% | 2,5% |
2Q20 | 10,4% | 2,1% |
3Q20 | 11,4% | 2,2% |
4Q20 | 10,7% | 2,3% |
1Q21 | 10,8% | 2,3% |
2Q21 | 9,1% | 1,9% |
3Q21 | 10,0% | 1,8% |
4Q21 | 10,5% | 2,3% |
1Q22 | 9,5% | 1,9% |
2Q22 | 7,5% | 1,9% |
3Q22 | 14,6% | 2,3% |
4Q22 | 18,5% | 2,1% |
1Q23 | 16,3% | 2,1% |
2Q23 | 13,2% | 1,8% |