30. czerwca w polskich sieciach aktywnych było prawie 58,8 mln kart SIM. W II kwartale przybyło ich ponad 0,35 mln, a wskaźnik penetracji liczony kartami SIM wzrósł o 0,11 p.p. do 151,97% - wynika z danych i szacunków TELEPOLIS.PL.
30. czerwca w polskich sieciach aktywnych było prawie 58,8 mln kart SIM. W II kwartale przybyło ich ponad 0,35 mln, a wskaźnik penetracji liczony kartami SIM wzrósł o 0,11 p.p. do 151,97% - wynika z danych i szacunków TELEPOLIS.PL.
W II kwartale karty straciła, według naszych szacunków, tylko Grupa Cyfrowego Polsatu (obejmująca Polkomtel), która od kilku kwartałów sukcesywnie czyści bazę nieaktywnych klientów prepaid. Pozostali operatorzy byli na plusie, na największym tradycyjnie już P4. Co ciekawe, największego (T-Mobile) i jeszcze najmniejszego operatora (P4) dzielą zaledwie 4 p.p. udziałów w rynku.
Operator |
Na koniec 2Q15 |
Zmiana w 2Q15 |
Udział na koniec 2Q15 |
Zmiana udziału w 2Q15 |
T-Mobile |
15,826 mln |
+0,032 mln |
26,93% |
-0,11 p.p. |
Orange |
15,587 mln |
+0,069 mln |
26,52% |
-0,04 p.p. |
Cyfrowy Polsat |
13,466 mln |
-0,222 mln |
22,91% |
-0,52 p.p. |
P4 |
13,028 mln |
+0,343 mln |
22,17% |
+0,45 p.p. |
Pozostali |
0,860 mln |
+0,130 mln |
1,46% |
+0,21 p.p. |
Razem |
58,767 mln |
+0,352 mln |
100% |
- |
Klienci abonamentowi to najcenniejsze aktywo każdego operatora. Ilościowo, jak i procentowo prowadzi tu bezapelacyjnie Cyfrowy Polsat. Najgorszy split bazy ma natomiast T-Mobile, który mocno odstaje od konkurentów - i co kwartał bada nowe dno. Klienci abonamentowi u każdego operatora odpowiadają za ponad 80% przychodów od klientów, klienci prepaid zapewniają niecałe 20%.
Operator |
Abonamenty w bazie na koniec 2Q15 |
Zmiana w 2Q15 |
Cyfrowy Polsat |
59,53% |
+1,17 p.p. |
Orange |
50,66% |
+0,87 p.p. |
P4 |
48,34% |
+1,10 p.p. |
T-Mobile |
42,39% |
-0,57 p.p. |
Najwięcej kart abonamentowych w II kwartale pozyskał P4 (cóż za niespodzianka!), trochę ponad 0,3 mln. Bardzo dobrym wynikiem może pochwalić się też Orange (170 tys. na plusie). T-Mobile siódmy (!) kwartał z rzędu tracił klientów płacących rachunki. Z dużym prawdopodobieństwem w III kwartale będzie operatorem z najmniejszą bazą tych klientów i zostanie wyprzedzony przez P4.
Zobacz: T-Mobile podnosi abonament w niektórych starych taryfach.
Postpaid |
Liczba kart na koniec 2Q15 |
Zmiana w 2Q15 |
Udział w rynku na koniec 2Q15 |
Zmiana w udziale w 2Q15 |
Cyfrowy Polsat |
8,016 mln |
+0,028 mln |
27,58% |
-0,32 p.p. |
Orange |
7,897 mln |
+0,170 mln |
27,17% |
+0,18 p.p. |
T-Mobile |
6,708 mln |
-0,076 mln |
23,08% |
-0,61 p.p. |
P4 |
6,441 mln |
+0,309 mln |
22,16% |
+0,75 p.p. |
Razem |
29,062 mln |
+0,431 mln |
100% |
- |
CP rozpoczął, jako pierwszy operator, podawać liczbę tylko aktywnych kart prepaid. Jest to parametr o wiele lepiej ukazujący faktyczne postępy firm. 3,972 mln (wzrost w II kwartale o 3 tys.) to te faktycznie aktywne (które wykonały w ostatnich 90 dniach płatną czynność bądź odebrały połączenie lub wiadomość), a 5,45 mln (spadek o 250 tys.) to te logujące się do sieci i zaraportowane do GUS. Dołączyć miało P4, ale ostatecznie z tego kroku wycofało się po, jak to określił prezes Jorgen Bang-Jensen,
gruntownym przedyskutowaniu sprawy wewnątrz firmy.
Zobacz: Alternatywna rzeczywistość.
Prepaid |
Liczba kart na koniec 2Q15 |
Zmiana w 2Q15 |
Udział na koniec 2Q15 |
Zmiana udziału w 2Q15 |
T-Mobile |
9,118 mln |
+0,108 mln |
30,70% |
+0,44% |
Orange |
7,690 mln |
-0,101 mln |
25,89% |
-0,27 p.p. |
P4 |
6,587 mln |
+0,034 mln |
22,17% |
+0,17 p.p. |
Cyfrowy Polsat |
5,450 mln |
-0,250 mln |
18,35% |
-0,79 p.p. |
Pozostali |
0,860 mln |
+0,130 mln |
2,90% |
+0,44 p.p. |
Razem |
29,705 mln |
+0,079 mln |
100% |
- |
Mimo, że niektórzy operatorzy MVNO (Inea, FM Group, Vectra, Multimedia itp.) i mali infrastrukturalni świadczą usługi abonamentowe, to w związku z problemami z pozyskaniem od nich precyzyjnych danych, wszystkich zaliczono do segmentu prepaid. Obarczone jest to niewielkim błędem, bo ich udział w całym rynku sięga ledwie ponad procenta.
Pośród pozostałych operatorów infrastrukturalnych, około 20 tys. ma Aero2 obsługujący telefonię
wRodzinie. W Orange kart MVNO było 8 tys., reszta przypada na operatorów działających na sieci Polkomtela (około 250 tys. Lycamobile, Dialog, FM Mobile) i P4 (około 450 tys. Virgin Mobile, Netia, Vectra, Multimedia), T-Mobile takich klientów ma małe kilkadziesiąt tys. (Vectone rozpoczął wysyłanie do klientów starterów na początku II kwartału).
Należy pamiętać, że niektórzy operatorzy wirtualni użyczają tylko swoich marek, a co za tym idzie ich karty doliczane są do bazy "dużych" operatorów, bo to oni według regulaminu świadczą usługi. Tak jest z tuBiedronka (T-Mobile) czy Red Bull Mobile (P4).
Zobacz: Pełny raport o przenośności numerów w 1H2015.
Źródło tekstu: wł