Play pod ostrzałem UOKiK. Grozi mu wysoka kara (aktualizacja)

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął postępowanie przeciwko operatorowi sieci Play. Zarzut stawiany spółce P4 dotyczy karania konsumentów utratą rabatu za e-fakturę w przypadku braku terminowej wpłaty.

Marian Szutiak (msnet)
48
Udostępnij na fb
Udostępnij na X
Play pod ostrzałem UOKiK. Grozi mu wysoka kara (aktualizacja)

Abonenci sieci Play mogą zyskać 5 zł rabatu miesięcznie, jeśli zrezygnują z faktury papierowej i przejdą na e-fakturę, którą będą terminowo opłacać. Zgodnie z regulaminem promocji, abonent traci rabat na kolejnej fakturze, jeśli spóźni się z opłaceniem poprzedniej. Zniżka przepada również wtedy, gdy opóźnienie dotyczy opłat za usługi dodatkowe, wyszczególnione na fakturze.

Dalsza część tekstu pod wideo

Konsument ponownie uzyskuje rabat dopiero, gdy uiści zaległe płatności oraz terminowo opłaci aktualną e-fakturę. Jeśli tego nie zrobi, to po raz kolejny nie otrzyma zniżki. Fioletowa spółka może też naliczać konsumentom odsetki za opóźnienie.

To wszystko nie podoba się Prezesowi Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Utrata rabatu za nieopłacenie faktury w terminie ma charakter kary umownej. Tymczasem, zgodnie z przepisami kodeksu cywilnego, przedsiębiorcy mogą zastrzegać tego rodzaju sankcje jedynie w przypadku zobowiązań niepieniężnych. Dlatego wszcząłem postępowanie przeciwko P4.

– powiedział Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK

Naruszenie zbiorowych interesów konsumentów

W ocenie Prezesa UOKiK taka praktyka może naruszać zbiorowe interesy konsumentów. Operator sieci Play zastrzegł sobie możliwość podwójnego karania abonentów, którzy nie uiszczają płatności w terminie. Są to odsetki za opóźnienie oraz utrata rabatu. Co więcej, wysokość tej ostatniej kary może przewyższać odsetki dozwolone prawem w takiej sytuacji. Fioletowa spółka może również odnosić dodatkową korzyść, ponieważ nadal nie ponosi kosztów związanych z wystawianiem i wysyłką papierowych faktur, chociaż abonent stracił zniżkę z tego tytułu. UOKiK zwraca uwagę na fakt, że konsumenci w przypadku utraty rabatu z powodu nieterminowej płatności zwykle nie wycofują zgody na e-fakturę.

Jeśli zarzut się potwierdzi, operatorowi sieci Play grozi kara w wysokości do 10% rocznych obrotów.

UOKiK prowadzi podobne postępowanie wyjaśniające dotyczące Canal+, Netii, T-Mobile i Vectry. Urząd sprawdza w ich przypadku, na jakich zasadach zastrzegają utratę jakichkolwiek rabatów przez abonentów nieopłacających faktury w terminie.

Aktualizacja:

Operator sieci Play odniósł się do zarzutów Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Stosowany przez Play mechanizm nie jest karą umowną – spółka udziela rabatu po spełnieniu określonych warunków. Klienci otrzymują zniżkę na abonament po spełnieniu obu warunków: wyrażeniu zgody na wygodną i przyjazną środowisku e-fakturę oraz dokonywaniu terminowych płatności. W sytuacji, gdy którykolwiek z nich nie jest spełniony rabat nie jest przyznawany. Natomiast jeśli w kolejnym miesiącu abonent spełni oba warunki to ponownie zyskuje prawo do zniżki.

Jest to powszechnie stosowana na rynku praktyka, która premiuje nowoczesne, ekologiczne podejście oraz uiszczanie zobowiązań zgodnie z terminami określonymi w umowie.

Należy też podkreślić, że konstrukcja rabatu stosowana w umowach Play była przedmiotem analizy Prezesa UOKiK tuż po jej wprowadzeniu. W grudniu 2015 roku postępowanie wyjaśniające w tej sprawie zostało zamknięte, a Urząd przez kilka lat nie zgłaszał żadnych zastrzeżeń.

Jako spółka stosujemy się do wszystkich obowiązujących przepisów prawa.

– napisał Play w oświadczeniu