DAJ CYNK

Preferencje użytkowników usług telekomunikacyjnych

orson_dzi

Prawo, finanse, statystyki

UKE udostępniło analizę preferencji konsumenckich w latach 2011-2014. Rośnie popularność smartfonów, rządzi telefonia komórkowa.

UKE udostępniło analizę preferencji konsumenckich w latach 2011-2014. Rośnie popularność smartfonów, rządzi telefonia komórkowa.

W przeprowadzonym badaniu ankietowani wyrazili swoje opinie na temat rynku telekomunikacyjnego i jego funkcjonowania, jakości świadczonych usług i ich preferencji na temat używanych usług. Badany był dostęp do Internetu (mobilny i stacjonarny), telefonia komórkowa i stacjonarna. Badania były prowadzone w latach 2011-14 na grupie około 1600 osób w wieku 15 lat i więcej, w formie bezpośredniego wywiadu.

Pośród klientów indywidualnych, najwięcej, bo aż 88% badanych, najczęściej korzysta z telefonii komórkowej. 23% badanych nie posiadało komórki. Dostęp do Internetu posiadało 58% respondentów. Średnie koszty przeznaczane na jedną usługę telekomunikacyjną nie przekraczały 58 zł, w tym średni koszt Internetu stacjonarnego i mobilnego, to w 2014 roku 53 zł, koszt telefonów komórkowych, to odpowiednio 35 zł za numery na kartę i 58 zł na telefon abonamentowy. Średnie wydatki za telefon stacjonarny wysniosły 51 zł.

Z usług łączonych korzystało w 2014 roku 16% badanych, z czego 76% korzystało z pakietu dwóch usług, a 21% z trzech. Tylko 1% posiadał cztery usługi lub więcej. Najczęściej łączona była ze sobą telewizja z Internetem stacjonarnym.

W kwestii zmian, które miały pozytywny wpływ na rynek, po 25% badanych wskazało na obniżki cen i rozwój nowych technologii, natomiast 19% badanych zauważyło pozytywny wzrost liczny dostępnych ofert. Ponad połowa badanych uważa, że w kwestii telekomunikacji nie występują żadne negatywne zjawiska. 20% badanych widzi negatywny wpływ zbyt wysokich cen, 11% zbyt małą konkurencję na rynku, a 10% narzeka na niezrozumiałe i skomplikowane procedury.

Pośród osób, które ukończyły 50 lat, aż 89% procent korzystało z telefonii komórkowej. 48% badanych posiada dostęp do Internetu, a 40% telefon stacjonarny. 48% osób przyznało, że z telefonu stacjonarnego korzysta z przyzwyczajenia, a 37% posiada tę usługę, ponieważ rodzina i znajomi również z niej korzystają. 39% badanych nie zamieniłoby telefonu stacjonarnego na komórkowy.

Ponad połowa (52%) osób po 50 roku życia nie korzystało z komputera, ponieważ nie potrafiła z niego korzystać (58%) lub zwyczajnie tego nie potrzebowała (51%). W przypadku Internetu było to odpowiednio 30% i 26%.

Pośród klientów biznesowych 89% korzystało w 2014 roku z telefonii komórkowej, 80% z Internetu, a 50% z telefonu stacjonarnego. Wydatki za komórki wahały się od 187 zł (firmy do 9 pracowników), do 1261 zł (50 i więcej pracowników). Za Internet stacjonarny od 85 zł (do 9 pracowników, do 216 (50 i więcej), natomiast za telefon stacjonarny od 150 zł (do 9 osób w firmie), do 916 zł (50 i więcej osób). Pośród firm 33% badanych za pozytywne zjawisko na rynku uznało rozwój technologii, 24% wskazało poprawę jakości usług, 23% obniżki cen. Za negatywne zjawisko 22% uznało wysokie ceny, 10% niską skuteczność reklamacji, a 9% mała konkurencję.

Od 2011, do 2014 roku wyraźnie spadła ilość osób korzystających z łączy o prędkości do 1,99 Mb/s, z 26%, do 1%. Z Internetu stacjonarnego korzysta zdecydowanie więcej (72%) osób, niż z Internetu mobilnego (27%, o 5 punktów procentowych więcej niż w 2013 roku). W 2014 roku 43% badanych korzystało z Internetu codziennie.

Pomimo spadku osób korzystających z telefonii stacjonarnych (z 39% w 2011 roku, do 23% w 2014 roku), coraz więcej osób nie chce rezygnować z numeru stacjonarnego na koszt komórki. W 2012 roku takiej zmiany nie chciało 25% badanych, a w 2014 roku było to 45%.

2014 rok był wzrostem popularności smartfonów (44% w stosunku do 11,7% w 2011 roku), osób korzystających z usługi roamingowych (63% w porównaniu z 54% w 2012 roku) oraz osób korzystających z nielimitowanego dostępu do Internetu mobilnego (27% w 2014 roku przeciwko 15% w 2013 roku).

A na koniec w ramach ciekawostki, o czymś takim jak Urząd Komunikacji Elektronicznej w 2014 roku słyszało 14% badanych, a jego działanie dobrze ocenia 46%, co stanowi wzrost o 13 punktów procentowych w porównaniu z 2013 rokiem.

Zobacz: UKE - runek usług - indywidualni
Zobacz: UKE - runek usług - instytucje
Zobacz: UKE - runek usług - osoby 50+
Zobacz: UKE analiza porównawcza 2011-2014

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło tekstu: UKE; wł