Epaka w swoich umowach z konsumentami stosowała szereg klauzul abuzywnych. Prezes UOKiK nałożył za to na spółkę karę w wysokości 5,8 miliona złotych.
Epaka to spółka z Łukowa (woj. lubelskie), prowadząca działalność spedycyjną – pośredniczy w usługach kurierskich. Konsumenci na stronie internetowej epaka.pl mogą załatwić wszystkie formalności: porównać oferty, wybrać przewoźnika, nadać i opłacić przesyłkę. Przedsiębiorca z kolei odpowiada za organizację zlecenia przewozu i w razie potrzeby prowadzi w imieniu klientów korespondencje z firmą kurierską czy też postępowanie reklamacyjne.
Jak informuje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Epaka od 2 marca 2018 roku do 3 sierpnia 2023 roku stosowała we wzorcach umów z konsumentami szereg niedozwolonych postanowień. Prezes urzędu w wydanej decyzji zakwestionował dziewięć klauzul abuzywnych i nałożył na spółkę łącznie 5 850 376 zł kary.
Konsumenci oczekują od przedsiębiorcy prawdziwych, rzetelnych informacji oraz respektowania ich praw. Epaka stosowała liczne postanowienia, które były nieuczciwe wobec jej klientów, dezinformowały ich, bezpodstawnie obarczały ich dodatkowymi obowiązkami, a także utrudniały proces reklamacyjny. Ponadto spółka stosowała klauzule dające jej swobodę modyfikacji umowy o prowadzenie indywidualnego konta w swoim serwisie, co jest niedopuszczalne.
– powiedział Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK
UOKiK na podstawie analizy wzorców umów ustalił, że Epaka między innymi:
Klauzule abuzywne należy traktować tak, jakby w ogóle nie zostały zamieszczone w umowach. Dodatkowe informacje można znaleźć w decyzji Prezesa UOKiK.
Decyzja nie jest prawomocna. Spółce przysługuje możliwość odwołania.
Zobacz: Vectra podnosi ceny, a UOKiK stawia zarzuty
Zobacz: Popularne linie lotnicze kantowały klientów? UOKiK stawia zarzuty
Źródło zdjęć: Shutterstock
Źródło tekstu: UOKiK