DAJ CYNK

Vectra i Multimedia Polska z zarzutami. Wprowadzali klientów w błąd

Mieszko Zagańczyk

Prawo, finanse, statystyki

Myląca cena i znikający rabat – to główne zarzuty do sieci Vectra i Multimedia Polska postawione przez UOKiK. Spółkom grozi kara do 10 proc. rocznego obrotu.

Vectra po raz kolejny znalazła się pod lupą UOKiK. Urząd przyjrzał się także należącej do tej samej grupy spółce Multimedia Polska.

Zarzuty dotyczą sposobu prezentowania cen i pozbawiania klientów rabatu w sytuacji, gdy nie opłacili oni w terminie abonamentu lub innych opłat wskazanych na rachunku.

Cena z rabatem wprowadza klientów w błąd

O co dokładnie chodzi? Vectra i Multimedia Polska oferują swoim abonentom rabaty za korzystanie z elektronicznych faktur, wyrażenie zgód marketingowych i terminowe regulowanie płatności. Każdy z tych trzech warunków powiązany jest ze zniżką w wysokości ok. 5 zł. 

UOKiK ustalił, że cena usług uwzględniająca te rabaty prezentowana jest jak cena standardowa, co może wprowadzać w błąd. Ma to miejsce zarówno w przekazach marketingowych, jak i podczas rozmów sprzedażowych z konsultantem. 

Klient jest zachęcany atrakcyjną ofertą abonamentu na internet stacjonarny lub zawierający go szerszy pakiet usług, ale nie otrzymuje od razu jasnej informacji, że np. nieudzielenie określonych zgód (na marketing i e-fakturę) lub ich wycofanie będzie się wiązało z wyższymi opłatami.

Konsumenci powinni już w przekazie marketingowym lub na początku telefonicznej rozmowy sprzedażowej otrzymywać jasną i czytelną informację o tym, ile zapłacą za usługę i jakie są ewentualne warunki tej ceny. Jeśli przedsiębiorcy podają cenę uwzględniającą rabat, powinni to jasno komunikować poprzez wskazanie także rodzaju rabatu i jego wysokości 

– wyjaśnia prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Klienci tracą rabaty i są podwójnie karani

Klientom, którzy nie opłacają rachunków w terminie lub mają zaległości w płatnościach, Vectra i Multimedia Polska podwyższają kolejne faktury o wartość rabatu, który był uwzględniony w cenie oferty dotyczącej internetu stacjonarnego. 

Takie zaległości dotyczą nie tylko opłat abonamentowych za internet stacjonarny, z którym jest związany otrzymany rabat, ale także wszystkich innych płatności, które są uwzględnione na jednej fakturze – na przykład za usługi dodatkowe. Rabat można odzyskać dopiero po uiszczeniu zaległych i aktualnych płatności.

W ocenie UOKiK utrata rabatu za nieopłacenie faktury w terminie może mieć charakter kary umownej. Tymczasem, zgodnie z przepisami kodeksu cywilnego, przedsiębiorcy mogą zastrzegać tego rodzaju sankcje jedynie w przypadku zobowiązań niepieniężnych. W tym przypadku operatorzy zastrzegli sobie możliwość podwójnego karania abonentów. Niezależnie od cofnięcia zniżek, naliczają odsetki za opóźnienia w regulowaniu należności. 

Zdaniem Prezesa UOKiK taka praktyka może naruszać zbiorowe interesy konsumentów. Jeśli zarzuty się potwierdzą Vectrze i Multimedii Polska grozi kara do 10 proc. rocznego obrotu.

Zobacz: Vectra podnosi ceny, a UOKiK stawia zarzuty (aktualizacja)
Zobacz: Vectra zwróci klientom pieniądze. Chodzi o niechciane usługi (aktualizacja)
 

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło zdjęć: Shutterstock

Źródło tekstu: UOKiK