Revolut ujawnia swój nowy sposób na oszustów
Revolut uruchomił zaawansowaną funkcję ochrony klientów przed oszustami i ich socjotechnicznymi sztuczkami. AI-scam to dodatkowa zapora bezpieczeństwa, która do pomocy wykorzystuje sztuczną inteligencję.

AI-scam do dodatkowe rozwiązanie wprowadzone przez fintech dla większego bezpieczeństwa klientów. Chociaż funkcja działa już od jakiegoś czasu, to dopiero teraz Revolut ujawnił szczegóły.
Funkcja AI-scam jest wspomagana sztuczną inteligencją i zapobiega wyłudzeniom w aplikacji. Chodzi o sytuacje, gdy przestępca stosuje różne zabiegi socjotechniczne, a zwodzony i omotany klient wysyła oszustowi swoje pieniądze. Jak wyjaśnia Revolut, zadaniem AI jest wykryć taką ryzykowną transakcję, przechytrzyć przestępców i ochronić pieniądze klienta.



AI-scam wykryje socjotechniczne sztuczki
Nowa funkcja Revolut wykorzystuje uczenie maszynowe, aby zorientować się, czy klient nie działa pod wpływem manipulacji socjotechnicznych. W przypadku wykrycia zagrożenia AI-scam ma za zadanie „odczarować” omotanego klienta, który stosuje się do poleceń oszustów, zanim potwierdzi transakcję i wyśle im środki.
Na początku chodzi o stwierdzenie czy istnieje prawdopodobieństwo, że klient nie działa samodzielnie, ale właśnie pod wpływem osób trzecich. Może wtedy nastąpić automatyczne wstrzymanie transakcji. Klient nie dokona też innych podobnych operacji na koncie.
W tym czasie uruchamia się procedura bezpieczeństwa. Klient może być poproszony o przedstawienie dodatkowych informacji na temat płatności lub o przejście w aplikacji kursu wiedzy na temat fraudów.
Ponadto może być przekierowany do rozmowy na czacie z konsultantem wyspecjalizowanym w zwalczaniu oszustw, który zada dodatkowe pytania, aby upewnić się, że klient jest świadomy transakcji i ryzyka z nią związanego.
Od momentu uruchomienia funkcji Revolut zaobserwował 30% spadek wartości kwot raportowanych jako wyłudzenia przy wykorzystaniu usługodawców i sprzedawców, którymi przestępcy najczęściej posługują się w mechanizmie przestępstwa.
Jesteśmy dumni z funkcji AI-scam. Dzięki zaawansowanym technologiom mieszamy oszustom szyki i staramy się przerwać manipulację w chwili, gdy klient chce przelać pieniądze oszustowi. Poświęciliśmy miesiące pracy na testowanie nowej funkcji, aby mieć pewność, że skutecznie zwiększa bezpieczeństwo klientów
– zachwala Katarzyna Said Nagy, Head of Financial Crime Operations w Revolut Bank Europe.
Jak wyjaśnia Katarzyna Said Nagy, coraz większa liczba tradycyjnych banków blokuje lub mocno ogranicza płatności kartami w serwisach inwestycyjnych i kryptowalutowych. Revolut, dzięki wprowadzeniu AI-scam, zamiast blokować takie transakcje od A do Z, może upewnić się, że klienci dokonujący zwykłych transakcji nie ponoszą ryzyka. Gdy jednak jest obawa, że klienci są manipulowani przez oszustów, fintech interweniuje.
Według globalnych danych Revolut, w 2023 r. 59% wszystkich pieniędzy utraconych w wyniku oszustw pochodziło z oszustw inwestycyjnych, choć stanowiły one zaledwie 14% całkowitej liczby przypadków. Oznacza to, że w stosunkowo nielicznych przypadkach dochodziło do utraty znacznych sum pieniędzy.
Z drugiej strony, najczęstszym rodzajem oszustw były oszustwa zakupowe. Odpowiadały one za 62% przypadków oszustw, ale stanowiły mniej niż 9% całkowitej utraconej wartości (mniejsze oszustwa, choć częstsze, wiązały się z mniejszymi stratami finansowymi).
Nowa funkcja AI-scam jest aktywna w aplikacji Revolut i dostępna dla klientów na całym świecie.