System eCall szansą dla ofiar wypadków
W 2011 roku w Polsce miało miejsce 40 065 wypadków drogowych, w których zginęło 4 189 osób, a 49 501 zostało rannych. Szansą na zmniejszenie tych liczb będzie system eCall, który pozwoli na automatyczne powiadomienie służb ratunkowych w razie poważnego wypadku drogowego.
W 2011 roku w Polsce miało miejsce 40 065 wypadków drogowych, w których zginęło 4 189 osób, a 49 501 zostało rannych. Szansą na zmniejszenie tych liczb będzie system eCall, który pozwoli na automatyczne powiadomienie służb ratunkowych w razie poważnego wypadku drogowego.
Komisja rynku wewnętrznego oraz komisja transportu PE przyjęły dziś wspólnie raport wzywający do ustanowienia obowiązkowego montowania systemu eCall przez producentów samochodów w nowych pojazdach od roku 2015 i do przystosowania infrastruktury służb ratunkowych do odbioru połączeń eCall.
System eCall zamontowany w samochodzie pozwoli w razie wypadku na natychmiastowe nawiązanie połączenia telefonicznego z numerem 112, przez co zwiększy skuteczność służb ratunkowych. Nawet jeśli pasażerowie nie są w stanie mówić, system ten utworzy wiadomość alarmową, która zawierać będzie dokładną lokalizację pojazdu, czas wypadku, kierunek jazdy i opis pojazdu. Dzięki niej służby alarmowe będą mogły dotrzeć szybko na miejsce wypadku, zmniejszając ryzyko śmierci i poważnych obrażeń (zasada "złotej godziny").
Obecnie jedynie 0,7% wszystkich pojazdów osobowych w UE jest wyposażonych w automatyczne systemy powiadamiania służb ratunkowych.