Unia bierze się za baterie. Telefony odzyskają uwielbianą cechę

Baterie w urządzeniach elektrycznych i elektronicznych mają pochodzić z recyklingu, być łatwo wymienialne oraz mieć paszport – tego chce Unia Europejska.

Marian Szutiak (msnet)
75
Udostępnij na fb
Udostępnij na X
Unia bierze się za baterie. Telefony odzyskają uwielbianą cechę

Unia Europejska przygotowuje tak zwane prawo bateryjne, które może wejść w życie już na początku 2023 roku. Skutki nowego rozporządzenia władz UE odczują producenci i użytkownicy wszystkich sprzętów, które są zasilane z akumulatorów czy baterii. W tej grupie są między innymi telefony komórkowe i smartfony czy tablety.

Dalsza część tekstu pod wideo

Ma być bardziej ekologicznie

Baterie to nie tylko dobrodziejstwo, dzięki któremu nasze smartfony (i nie tylko) mogą pracować, ale również zagrożenie dla środowiska. Z tego powodu jest chęć zmniejszenia śladu węglowego w całym cyklu życia baterii. Każdy akumulator w końcu się zużyje. Z punktu widzenia ochrony środowiska ważne jest to, co się z nimi stanie, gdy zostaną wycofane z użycia.

I tu pojawia się miejsce na recykling. W ten sposób w Europie ma być przetwarzane jak najwięcej akumulatorów i baterii wycofywanych z rynku. By to było możliwe, potrzebne będą choćby dodatkowe punkty, w których będzie można oddać stary sprzęt elektroniczny, by odzyskać z nich cenne materiały.

Zgodnie z regulacjami, które mogą wkrótce wejść w życie, od 1 stycznia 2030 roku baterie będą musiały zawierać co najmniej 12% kobaltu, 85% ołowiu, 4% litu i 4% niklu z odzysku. Pięć lat później minimalny odsetek odzyskanego kobaltu, litu i niklu ma wynieść odpowiednio 20%, 10% i 12%. Jeden z artykułów nowego rozporządzenia mówi też o tym, że urządzenia z wmontowanymi bateriami przenośnymi mają być tak zaprojektowane, by zużyte baterie dało się łatwo usunąć i wymienić na nowe, także przez użytkownika danego sprzętu czy niezależny serwis.

Będą paszporty bateryjne

Unia Europejska chce, by każde urządzenie zasilane z baterii/akumulatorów posiadało tak zwany paszport bateryjny w postaci kodu QR. Dzięki niemu od 2026 roku mamy się dowiedzieć wielu interesujących rzeczy na temat baterii, w tym:

  • kto, gdzie i kiedy wyprodukował baterię,
  • jaka jest jej konstrukcja i skład chemiczny,
  • jaka jest szacowana żywotność baterii,
  • jakie materiały niebezpieczne się w niej znajdują,
  • jaki jest ślad węglowy baterii oraz jej wpływ na środowisko.