DAJ CYNK

W 2012 roku służby rzadziej pytały o dane telekomunikacyjne

WitekT

Prawo, finanse, statystyki

W 2012 roku zmalała liczba zapytań kierowanych do operatorów przez uprawnione podmioty, sądy i prokuratury, a dotyczących danych telekomunikacyjnych. W 2012 roku przedsiębiorcy telekomunikacyjni otrzymali około 1,8 mln takich żądań. W stosunku do 2011 roku, pomimo wzrostu o 44% liczby raportujących przedsiębiorców, odnotowano spadek ilości żądań udostępnienia danych o 6%, czyli 111,5 tys. 70% operatorów nie otrzymało żadnego takiego zapytania.

W 2012 roku zmalała liczba zapytań kierowanych do operatorów przez uprawnione podmioty, sądy i prokuratury, a dotyczących danych telekomunikacyjnych. W 2012 roku przedsiębiorcy telekomunikacyjni otrzymali około 1,8 mln takich żądań. W stosunku do 2011 roku, pomimo wzrostu o 44% liczby raportujących przedsiębiorców, odnotowano spadek ilości żądań udostępnienia danych o 6%, czyli 111,5 tys. 70% operatorów nie otrzymało żadnego takiego zapytania.

Z uwagi na znaczne zróżnicowanie liczby raportujących przedsiębiorców w kolejnych latach (np. w roku 2011 - 1074 podmiotów, a roku 2012 - 1948 podmiotów) warto jako bazowy poziom (wskaźnik) odniesienia przytoczyć dane dotyczące 5 największych operatorów (Telekomunikacja Polska, Centertel, Polkomtel, PTC i P4), do których łącznie skierowano 78% wszystkich ujętych w statystyce zapytań. Ich liczba w stosunku do roku 2011 zmalała o 20%.



Kolejną istotną informacją jest kwestia rozkładu zapytań w czasie. Najczęściej podmioty uprawnione, sądy i prokuratury sięgają do danych zgromadzonych stosunkowo niedawno, tj. z kilku ostatnich miesięcy. W odniesieniu do okresu przechowywania około 55% udostępnionych danych mieściło się w okresie pierwszych 2 miesięcy przechowywania, natomiast około 72% udostępnionych danych w okresie pierwszych 4 miesięcy.



W przypadku danych telekomunikacyjnych o dłuższym okresie przechowywania zainteresowanie tego rodzaju informacjami maleje wraz ze wzrostem czasu ich przechowywania. Zjawisko to jest szczególnie widoczne w przedziale od 6 do 23 miesiąca przechowywania, kiedy to przypadki udostępniania danych maleją odpowiednio z 3,53% do 0,35% ogólnej liczby udostępnianych danych.

Ponadto, w 2012 roku odmówiono udzielenia odpowiedzi na 44,5 tys. żądań uprawnionych podmiotów, sądów i prokuratur, co stanowi 2,59% ogólnej liczby żądań i jest to najwyższy wskaźnik od czasu rozpoczęcia sporządzania przedmiotowych informacji.

Analizy i obserwacje UKE, iż wskazują, że faktyczna liczba właściwych zapytań może być niższa. Wynika to z faktu iż w ostatnich latach została wprowadzona usługa przenoszalności numerów (na podstawie numeru telefonu nie można w prosty sposób rozpoznać operatora telekomunikacyjnego). Spowodowało to sytuację, w której podmioty uprawnione, sądy, prokuratury w sytuacjach niecierpiących zwłoki nie dokonują wstępnego ustalenia, jaki przedsiębiorca obsługuje numer, a kierują zapytania równolegle do kilku. W takim wypadku faktycznie udostępnienie informacji ma miejsce jedynie ze strony jednego przedsiębiorcy, jednak może być zliczane także przez tych, którzy udzielają odpowiedzi o braku danych. Aktualnie wypracowywane jest rozwiązanie, które ma na celu wyeliminowanie tego czynnika, który w znacznym stopniu zawyża statystyki.

Podmiotami uprawnionymi do kierowania żądań udostępnienia danych od przedsiębiorców telekomunikacyjnych są: Policja, Straż Graniczna, Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Służba Kontrwywiadu Wojskowego, Żandarmeria Wojskowa, Centralne Biuro Antykorupcyjne, wywiad skarbowy, Służba Celna, sądy i prokuratorzy.

Zobacz: raport UKE dotyczący retencji danych w 2012 roku.

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło tekstu: UKE