DAJ CYNK

Polska telewizja komórkowa

WitekT

Wydarzenia

Operatorzy komórkowi inwestują w mobilną telewizję. Dwa tygodnie po tym, jak nową usługę (11 kanałów, w tym 5 TVN) uruchomił Centertel, podobne zamiary ujawnia PTC.

Operatorzy komórkowi inwestują w mobilną telewizję. Dwa tygodnie po tym, jak nową usługę (11 kanałów, w tym 5 TVN) uruchomił Centertel, podobne zamiary ujawnia PTC.

Z nieoficjalnych informacji wynika, że oferta może ruszyć niedługo po Wielkiej Nocy. O telewizji w Orange pisaliśmy w tej wiadomości.

Na razie nie da się na tym zarobić dużych pieniędzy. Zainteresowanie będzie krótkotrwałe – komórkowa telewizja szybko zobojętnieje – uważa Krzysztof Kaczmarczyk z DB Securities. Potwierdzają to wyniki francuskiego Orange France. W ciągu roku od uruchomienia komórkowej telewizji (i innych usług związanych z transmisją danych: wideo na żądanie, wideorozmowy, ściąganie muzyki) przychody operatora z przesyłu danych wzrosły zaledwie o 1,3% (do 14% ogólnych wpływów z sieci komórkowej). Przeciętny użytkownik oglądał telewizję zaledwie przez 6-7 minut miesięcznie.

Co współpraca z operatorami komórkowymi daje telewizjom? Zdaniem Włodzimierza Gillera, zajmującego się mediami analityka Deutsche Banku, przede wszystkim otworzy im kolejny kanał przychodów z reklam. Jednak w ciągu najbliższych czterech lat raczej nie ma co liczyć na jakieś znaczne przychody z tego tytułu. Mimo to stacje widzą w tym przyszłość. Na razie jednak współpraca telewizji z operatorami ma znaczenie głównie marketingowe i wizerunkowe.

Śladem TVN i Polsatu zamierza też pójść Telewizja Publiczna, która też chciałaby transmitować swój program przez komórkę. Piotr Gaweł, wiceprezes TVP ds. marketingu, podkreśla jednak, że TVP nie chciałaby zamykać się tylko na jednego operatora, nie podaje jednak szczegółowych informacji na temat tego z kim rozmawia.

Analitycy są zgodni, że w przyszłości pieniądze w biznesie telewizyjnym będzie robił ten, kto zaoferuje najwięcej najciekawszych programów. Stąd inwestycje w nowe kanały tematyczne. Obecnie TVP pracuje nad czterema. Nad kolejnymi kanałami pracują wciąż TVN i Polsat. Ale robią to nie tylko telewizje. Producent telewizyjny, Grupa ATM, ogłosił, że tworzy własną tzw. bibliotekę programów, które będzie w przyszłości sprzedawać także operatorom komórkowym. Amerykańska telewizja, a zarazem producent ABC już zarabia na tym pieniądze – odcinki takich seriali jak Zagubieni czy Gospodynie domowe (pokazywane też w Polsce) sprzedaje po 1,99 dolara, a przychody z tego tytułu sięgają kilkudziesięciu milionów dolarów.

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło tekstu: Gazeta Prawna