Dostawy smartfonów wzrosły w 1Q2025 o 3%. Counterpoint studzi jednak zbytni optymizm
Globalny rynek smartfonów kontynuuje powolne ożywienie. Według wstępnych danych firmy analitycznej Counterpoint Research, w pierwszym kwartale 2025 roku globalne dostawy smartfonów wzrosły o 3% w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego. Pozytywny trend, który rozpoczął się w 2024 roku po spadkach w 2023 roku, był podtrzymany głównie dzięki wzrostom na rynkach takich jak Chiny, Ameryka Łacińska oraz Azja Południowo-Wschodnia.

Niepewność hamuje optymizm
Mimo wzrostu, analitycy wskazują na pewne powody do niepokoju. Starszy analityk Yang Wang z Counterpoint zauważa, że osiągnięty 3% wzrost był niższy od pierwotnych prognoz firmy (zakładano 6%). Przyczyną miały być narastająca pod koniec kwartału niepewność związana z możliwymi cłami oraz bardziej ostrożne podejście producentów (OEM) do budowania zapasów magazynowych.
W rezultacie, wcześniejsza prognoza Counterpoint, zakładająca 4% wzrostu rynku w całym 2025 roku, wydaje się teraz trudna do osiągnięcia. Analitycy nie wykluczają nawet scenariusza zerowego lub ujemnego wzrostu w skali całego roku, jeśli niepewność rynkowa będzie się utrzymywać.



Samsung odzyskuje pozycję lidera w dostawach
Analizując wyniki poszczególnych producentów pod kątem dostaw do kanałów sprzedaży (tzw. sell-in), na pierwsze miejsce w 1Q2025 powrócił Samsung. Dobry wynik koreańskiego giganta to efekt udanej premiery flagowej serii Galaxy S25 oraz odświeżenia portfolio w popularnych, niższych i średnich segmentach cenowych (seria Galaxy A).
Na drugim miejscu uplasowała się firma Apple, osiągając wynik bardzo zbliżony do Samsunga. Co ciekawe, według danych Counterpoint dotyczących sprzedaży bezpośrednio do klientów końcowych (tzw. sell-through), to Apple było liderem sprzedaży jednostkowej. Mimo to, w rankingu dostaw (sell-in) gigant z Cupertino zajął drugą lokatę. Wynik Apple'a i tak jest imponujący jak na pierwszy kwartał, w którym firma rzadko wprowadza nowe produkty. Wsparciem okazało się między innymi wprowadzenie modelu iPhone 16e (nasz test) na niektórych rynkach (np. w Japonii) oraz silny popyt na całą serię iPhone 16 na rynkach wschodzących (Azja i Pacyfik, Ameryka Łacińska, Bliski Wschód i Afryka), gdzie Apple zanotował dwucyfrowe wzrosty dostaw.
Xiaomi stabilnie na podium, Huawei rośnie najszybciej
Podium zamyka Xiaomi, które utrzymało trzecią pozycję, notując 2% wzrostu rok do roku. Ten wynik to głównie zasługa mocnego powrotu na rodzimym rynku chińskim, wspieranego przez rozwój sieci sprzedaży i poszerzanie portfolio produktów.
Na czwartym i piątym miejscu, z niewielką różnicą między sobą, znalazły się odpowiednio Oppo (wspólnie z marką OnePlus) oraz Vivo. Obie firmy skorzystały na dobrych wynikach w średniej półce cenowej oraz na rządowych subsydiach w Chinach. Jednak analitycy wskazują, że największym beneficjentem chińskich dotacji wydaje się być Huawei. Firma ta była najszybciej rosnącą marką w pierwszym kwartale i, według danych Counterpoint, zdobyła pozycję lidera na niezwykle konkurencyjnym rynku chińskim.
Counterpoint Research podkreśla, że przedstawione dane mają charakter wstępny. Finalne, szczegółowe wyniki dotyczące rynku smartfonów w pierwszym kwartale 2025 roku zostaną opublikowane pod koniec kwietnia. Obecne informacje wskazują jednak na kontynuację delikatnego ożywienia, ale i rosnącą ostrożność wśród analityków co do perspektyw na kolejne miesiące.