Rynek tabletów też się kurczy. Koronę lidera wciąż ma Apple

W pierwszym kwartale 2023 roku na światowe rynki trafiło o ponad 19% mniej tabletów niż rok wcześniej. Apple stracił mniej niż większość konkurencji, dlatego umocnił swoją pozycję lidera.

Marian Szutiak (msnet)
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na X
Rynek tabletów też się kurczy. Koronę lidera wciąż ma Apple

Ze wstępnych danych zebranych przez IDC wynika, że w miesiącach styczeń, luty i marzec 2023 na globalny rynek trafiło 30,7 mln sztuk tabletów. Liczba ta jest o 19,1% niższa niż rok wcześniej, a także porównywalna z sytuacją sprzed pandemii (30,1 mln w 1Q2019 i 31,6 mln w 1Q2018). Oczekuje się, że w pierwszym półroczu tego roku sprzedaż tabletów nie będzie wysoka, a dostawcy skoncentrują się przede wszystkim na pozbyciu się zapasów przed wprowadzeniem na rynek nowszych modeli.

Dalsza część tekstu pod wideo

Jeśli popatrzymy na TOP5 dostawców tabletów, to zauważymy, że spadła wielkość dostaw w przypadku każdego z nich. Najbardziej w przypadku firmy Amazon (62,0% rok do roku), najmniej w przypadku firmy Huawei (9,7%). Stosunkowo niewiele skurczyły się dostawy iPadów (10,2%), co pozwoliło firmie Apple umocnić się na pozycji lidera.

Firma 1Q2023 1Q2022 Zmiana rok do roku
Wielkość dostaw Udział w rynku Wielkość dostaw Udział w rynku
Apple 10,8 mln 35,2% 12,1 mln 31,8% -10,2%
Samsung 7,1 mln 23,1% 8,3 mln 21,8% -14,3%
Huawei 2,0 mln 6,6% 2,2 mln 5,9% -9,7%
Lenovo 1,9 mln 6,2% 3,0 mln 7,9% -37,1%
Amazon 1,4 mln 4,6% 3,7 mln 9,8% -62,0%
Inni 7,5 mln 24,4% 8,7 mln 22,9% -13,8%
RAZEM 30,7 mln 100% 38,0 mln 100% -19,1%
Pokaż więcej

Sprzedawcy tabletów weszli w pierwszy kwartał 2023 roku z ostrożnością. Zgodnie z oczekiwaniami, zarówno wolumeny komercyjne, jak i konsumenckie były niskie, ponieważ otoczenie makro pozostawało niepewne przez cały pierwszy kwartał. Warto jednak zauważyć pozytywny wpływ ograniczeń wynikających z pandemii. we wdrażaniu tabletów i jak wielu dostawców wykorzystało okazję do opracowania i wdrożenia modeli, które trafnie wspierały przypadki użycia podczas blokad i po nich. Na przykład udział tabletów z dużymi ekranami, idealnych do nauki zdalnej i pracy hybrydowej, znacznie wzrósł w porównaniu z poziomami sprzed pandemii.

– powiedział Anuroopa Nataraj, starszy analityk ds. badań w IDC Mobility and Consumer Device Trackers

Pomimo spadku sprzedaży tabletów, istnieją pewne powody do optymizmu, ponieważ coraz więcej dostawców zwraca uwagę na tę przestrzeń. Niedawna premiera OnePlusa i nadchodzący Google Pixel Tablet są wyraźnymi oznakami apetytu ze strony podaży. Ponowne wejście Google'a jest szczególnie interesujące, ponieważ może poprawić wrażenia z korzystania z tabletu z Androidem, jednocześnie czyniąc tablet integralną częścią inteligentny dom.

– dodał Jitesh Ubrani, kierownik ds. badań w IDC Mobile and Consumer Device Trackers

Chromebooków też coraz mniej na rynku

Firma IDC podała również dane dotyczące rynku chromebooków. Rynek tego typu urządzeń w pierwszym kwartale 2023 roku był mniejszy o 31% w porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej. Ich największym dostawcą w pierwszych trzech miesiącach tego roku był HP, który jako jedyny z TOP5 w raportowanym okresie odnotował wzrost, w dodatku aż o 35,5% rok do roku.

Firma 1Q2023 1Q2022 Zmiana rok do roku
Wielkość dostaw Udział w rynku Wielkość dostaw Udział w rynku
HP 1,1 mln 27,8% 0,8 mln 14,2% +35,5%
Lenovo 0,8 mln 21,3% 1,4 mln 25,1% -41,6%
Acer 0,8 mln 21,1% 1,1 mln 20,1% -27,1%
Dell 0,5 mln 12,9% 1,2 mln 21,2% -57,9%
Samsung 0,3 mln 7,8% 0,3 mln 6,0% -11,4%
Inni 0,3 mln 9,0% 0,7 mln 13,4% -53,8%
RAZEM 3,8 mln 100% 5,5 mln 100% -31,0%
Pokaż więcej