Rynek tabletów też się kurczy. Koronę lidera wciąż ma Apple
W pierwszym kwartale 2023 roku na światowe rynki trafiło o ponad 19% mniej tabletów niż rok wcześniej. Apple stracił mniej niż większość konkurencji, dlatego umocnił swoją pozycję lidera.

Ze wstępnych danych zebranych przez IDC wynika, że w miesiącach styczeń, luty i marzec 2023 na globalny rynek trafiło 30,7 mln sztuk tabletów. Liczba ta jest o 19,1% niższa niż rok wcześniej, a także porównywalna z sytuacją sprzed pandemii (30,1 mln w 1Q2019 i 31,6 mln w 1Q2018). Oczekuje się, że w pierwszym półroczu tego roku sprzedaż tabletów nie będzie wysoka, a dostawcy skoncentrują się przede wszystkim na pozbyciu się zapasów przed wprowadzeniem na rynek nowszych modeli.
Jeśli popatrzymy na TOP5 dostawców tabletów, to zauważymy, że spadła wielkość dostaw w przypadku każdego z nich. Najbardziej w przypadku firmy Amazon (62,0% rok do roku), najmniej w przypadku firmy Huawei (9,7%). Stosunkowo niewiele skurczyły się dostawy iPadów (10,2%), co pozwoliło firmie Apple umocnić się na pozycji lidera.



Firma | 1Q2023 | 1Q2022 | Zmiana rok do roku | ||
Wielkość dostaw | Udział w rynku | Wielkość dostaw | Udział w rynku | ||
Apple | 10,8 mln | 35,2% | 12,1 mln | 31,8% | -10,2% |
Samsung | 7,1 mln | 23,1% | 8,3 mln | 21,8% | -14,3% |
Huawei | 2,0 mln | 6,6% | 2,2 mln | 5,9% | -9,7% |
Lenovo | 1,9 mln | 6,2% | 3,0 mln | 7,9% | -37,1% |
Amazon | 1,4 mln | 4,6% | 3,7 mln | 9,8% | -62,0% |
Inni | 7,5 mln | 24,4% | 8,7 mln | 22,9% | -13,8% |
RAZEM | 30,7 mln | 100% | 38,0 mln | 100% | -19,1% |
Sprzedawcy tabletów weszli w pierwszy kwartał 2023 roku z ostrożnością. Zgodnie z oczekiwaniami, zarówno wolumeny komercyjne, jak i konsumenckie były niskie, ponieważ otoczenie makro pozostawało niepewne przez cały pierwszy kwartał. Warto jednak zauważyć pozytywny wpływ ograniczeń wynikających z pandemii. we wdrażaniu tabletów i jak wielu dostawców wykorzystało okazję do opracowania i wdrożenia modeli, które trafnie wspierały przypadki użycia podczas blokad i po nich. Na przykład udział tabletów z dużymi ekranami, idealnych do nauki zdalnej i pracy hybrydowej, znacznie wzrósł w porównaniu z poziomami sprzed pandemii.
– powiedział Anuroopa Nataraj, starszy analityk ds. badań w IDC Mobility and Consumer Device Trackers
Pomimo spadku sprzedaży tabletów, istnieją pewne powody do optymizmu, ponieważ coraz więcej dostawców zwraca uwagę na tę przestrzeń. Niedawna premiera OnePlusa i nadchodzący Google Pixel Tablet są wyraźnymi oznakami apetytu ze strony podaży. Ponowne wejście Google'a jest szczególnie interesujące, ponieważ może poprawić wrażenia z korzystania z tabletu z Androidem, jednocześnie czyniąc tablet integralną częścią inteligentny dom.
– dodał Jitesh Ubrani, kierownik ds. badań w IDC Mobile and Consumer Device Trackers
Chromebooków też coraz mniej na rynku
Firma IDC podała również dane dotyczące rynku chromebooków. Rynek tego typu urządzeń w pierwszym kwartale 2023 roku był mniejszy o 31% w porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej. Ich największym dostawcą w pierwszych trzech miesiącach tego roku był HP, który jako jedyny z TOP5 w raportowanym okresie odnotował wzrost, w dodatku aż o 35,5% rok do roku.
Firma | 1Q2023 | 1Q2022 | Zmiana rok do roku | ||
Wielkość dostaw | Udział w rynku | Wielkość dostaw | Udział w rynku | ||
HP | 1,1 mln | 27,8% | 0,8 mln | 14,2% | +35,5% |
Lenovo | 0,8 mln | 21,3% | 1,4 mln | 25,1% | -41,6% |
Acer | 0,8 mln | 21,1% | 1,1 mln | 20,1% | -27,1% |
Dell | 0,5 mln | 12,9% | 1,2 mln | 21,2% | -57,9% |
Samsung | 0,3 mln | 7,8% | 0,3 mln | 6,0% | -11,4% |
Inni | 0,3 mln | 9,0% | 0,7 mln | 13,4% | -53,8% |
RAZEM | 3,8 mln | 100% | 5,5 mln | 100% | -31,0% |