Aż 35 procent e-zakupów przez smartfony, PayPal w czołówce. Płatności cyfrowe 2019

Polacy coraz częściej korzystają z zakupów on-line i coraz częściej też posługują się w tym celu smartfonami, które używane są do realizacji 35% transakcji. Rośnie popularność  sklepów zagranicznych, w których dużą popularność zdobył system PayPal. Izba Gospodarki Elektronicznej przedstawiła najnowszy raport dotyczący płatności cyfrowych.

Mieszko Zagańczyk (Mieszko)
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na X
Aż 35 procent e-zakupów przez smartfony, PayPal w czołówce. Płatności cyfrowe 2019

Izba Gospodarki Elektronicznej wydała raport  „Płatności Cyfrowe 2019”, który podsumowuje, jakie jest podejście Polaków do nowoczesnych metod płatności. Wynika z niego, że z roku na rok coraz chętniej sięgamy po cyfrowe rozwiązania płatnicze, które zastępują tradycyjne transakcje gotówkowe.

Dalsza część tekstu pod wideo

Rosnąca popularność zakupów internetowych

Dokładnie połowa polskich internautów deklaruje, że kupuje w Internecie, wykorzystując do tego celu komputer stacjonarny lub laptop. W stosunku do zeszłego roku jest to wynik wyższy aż o 9 punktów procentowych. Co więcej, jeszcze szybciej rośnie popularność smartfonów – są one wykorzystywane podczas zakupów przez 35% badanych. Tu również zauważalny jest wzrost w stosunku do 2018 roku – w tym wypadku aż o 12 p.p. W przypadku tabletów też utrzymuje się tendencja wzrostowa – wykorzystanie tych urządzeń do zakupów deklaruje 20% badanych (w roku ubiegłym – 13%).

PayPal coraz bardziej popularny

Ponownie najpopularniejszym środkiem do realizacji płatności (w Polsce i za granicą) jest karta płatnicza z wynikiem 48%, a następnie konto bankowe z aktywnym dostępem przez internet - 44%. Na trzecim miejscu jest - i tutaj zmiana w porównaniu do zeszłorocznego badania - konto w serwisie PayPal (21%), który coraz częściej stosowany jest w transakcjach transgranicznych.

W łącznym zestawieniu PayPal minimalnie wyprzedził aplikację mobilną na telefon komórkowy banku umożliwiającą dokonywaniu płatności BLIK (20%). Z wynikiem 16% na kolejnym miejscu jest konto bankowe bez aktywnego dostępu przez internet, z wynikiem 11% konto w serwisie MasterPass. Po 9% mają płatności Google Pay i konto w serwisie Visa Checkout. 8% mają płatności Apple Pay, a 6% płatności zegarkami Garmin Pay i Fitbit Pay.

Aż 35 procent e-zakupów przez smartfony, PayPal w czołówce. Płatności cyfrowe 2019

Siła e-zakupów transgranicznych

Widoczny jest też wzrost zainteresowania polskich konsumentów zakupami towarów spoza Polski. Z raportu wynika, że trend zakupów transgranicznych przez Internet jest już wyraźny. Internauci kupują w sklepach zagranicznych i porównując do lat ubiegłych, robią to coraz chętniej. Za zakupy najczęściej płacą kartą płatniczą. Na tę formę wskazało 31% respondentów. Popularny jest PayPal (28%), ale także Revolut (27%), a już blisko 1/5 badanych posiada rachunek prowadzony w obcych walutach, służący między innymi do transakcji cross-border, podczas gdy nadal w niektórych krajach płaci się za takie zakupy głównie za pobraniem. Wyniki pokazują, że Polacy szukają produktów za granicą.  

Elektronika noszona

Raport mierzy też płatności smartwatchami. Na polskim rynku są to zegarki z Apple Pay, z Google Pay, Garmin Pay lub Fitbit Pay. W tym roku 12% ankietowanych zadeklarowało, że wykonuje płatności w ten sposób. To niemal tyle samo, ile w zeszłym roku, kiedy płacących zegarkami było 1% więcej. Wygląda na to, że w przeciągu ostatniego roku trend płatności smartwatchami nie wystrzelił.

Badanie odnotowuje także nowe metody płatności. Wśród takich nowych elementów znalazł się system Orlen Pay, czyli transakcje dokonywane telefonem na stacjach Orlen, z których korzysta już 15% badanych. 

Pełna wersja raportu:

lub tu: