Światłowód ma blisko połowa Polaków. Najważniejsza jest cena

Z internetu światłowodowego korzysta już blisko połowa Polaków. Jednocześnie chcemy mieć możliwość wyboru ofert co najmniej dwóch dostawców – wynika z badania Polskiego Światłowodu Otwartego.

Mieszko Zagańczyk (Mieszko)
12
Udostępnij na fb
Udostępnij na X
Światłowód ma blisko połowa Polaków. Najważniejsza jest cena

Choć do pełnego zasięgu jeszcze daleka droga, światłowód w Polsce jest intensywnie rozbudowany, a zaletami sieci optycznej może się już cieszyć coraz większa liczba mieszkańców naszego kraju. Z najnowszego badania Polskiego Światłowodu Otwartego wynika, że internet światłowodowy ma już w swoim domu 47 proc. Polaków.

Dalsza część tekstu pod wideo

Dla 62 proc. Polaków doprowadzone łącze światłowodowe jest istotnym lub bardzo istotnym czynnikiem przy podejmowaniu decyzji o zakupie czy wynajmie mieszkania albo domu. Tylko 5 proc. badanych uznało, że w ogóle nie ma to dla nich znaczenia. Jednocześnie zaledwie 12 proc. respondentów twierdzi, że nie będzie potrzebować łącza światłowodowego w przyszłości. 

Polacy nie tylko chcą mieć internet światłowodowy w swoich domach, ale także możliwość wyboru najkorzystniejszego abonamentu. Dla 54 proc. respondentów oferta jednego operatora jest niewystarczająca.

Jeszcze do niedawna posiadanie dostępu do usług kilku operatorów oznaczało konieczność doprowadzenia osobnego łącza przez każdego z nich, co dla mieszkańców wiązało się z uciążliwymi pracami. Mamy wrażenie, że ta perspektywa wciąż mocno tkwi w świadomości zarządców nieruchomości i włodarzy miast. Jednak dzisiaj sytuacja wygląda zupełnie inaczej, ponieważ operatorzy hurtowi budują sieć, którą następnie udostępniają wielu operatorom detalicznym. Dla mieszkańców oznacza to jedną instalację, jeden kabel i wiele opcji wyborut

tłumaczy Michał Banasiuk, Chief Commercial Officer, Polski Światłowód Otwarty.

Na wybór konkretnej oferty internetu duże znaczenie ma cena – według badania Polskiego Światłowodu Otwartego, dla 72 proc. respondentów jest to kluczowy czynnik. Istotne są również: szybkość połączenia (63 proc.) oraz stabilność i niezawodność łącza (54 proc.). Z kolei dla pełnoletnich respondentów do 24 roku życia najważniejsza jest szybkość internetu (74 proc.), a cena ma mniejsze znaczenie (58 proc.).  

Młodsze osoby są tzw. “heavy userami” internetu - korzystają z niego niemal nieustannie, również do pracy zdalnej, gier i streamingu treści, co sprawia, że szybkość łącza staje się dla nich kluczowa. W miarę rozwoju technologii ich wymagania będą tylko rosły, a to czyni rozbudowę sieci światłowodowej w Polsce priorytetem na najbliższe lata

podkreśla Michał Banasiuk z PŚO.

Informacje o aktualnej ofercie operatorów Polacy najczęściej czerpią z ich oficjalnych stron internetowych (49 proc.), a także od znajomych i rodziny (41 proc.). Zdaniem PŚO, jest to ważna informacja dla operatorów, ponieważ oznacza, że z jednej strony powinni dbać o wygląd i aktualność swoich stron internetowych oraz z drugiej strony – o reputację, w tym zapewnienie dobrego łącza, dzięki czemu mogą liczyć na rekomendacje użytkowników. 

Światłowód ma blisko połowa Polaków. Najważniejsza jest cena

Z ulotek, czyli jednego z najbardziej popularnych w tej branży narzędzi reklamowych, informacje czerpie tylko 18 proc. respondentów. Najmniej skuteczną formą reklamy są natomiast naklejki na elementach infrastruktury osiedlowej np. na stojakach na rowery, słupach i skrzynkach telekomunikacyjnych (5 proc.). 

Badanie dla Polskiego Światłowodu Otwartego zostało zrealizowane przez Maison&Partners w październiku 2024 r. metodą CAWI (Computer Assisted Web Interview) na panelu badawczym Ariadna na grupie 1040 Polaków, reprezentatywnej dla populacji Polaków w wieku powyżej 18 lat pod względem płci, wieku i miejsca zamieszkania.