UPC Polska nacinało klientów na opłaty. Szykuje się sroga kara (aktualizacja)

UOKiK stawia zarzuty UPC Polska. Firmie grozi ogromna kara, nawet 10 proc. rocznych obrotów.

Damian Jaroszewski (NeR1o)
7
Udostępnij na fb
Udostępnij na X
UPC Polska nacinało klientów na opłaty. Szykuje się sroga kara (aktualizacja)

UOKiK przyjrzał się programowi "Więcej korzyści dla Ciebie", który funkcjonował w UPC Polska przez 2 miesiące w 2019 roku. Okazuje się, że firma naruszała dobro konsumentów i pobierała opłaty za niezamówione usługi.

Dalsza część tekstu pod wideo

Kara dla UPC za niezamówione usługi

Program "Więcej korzyści dla Ciebie" działał od 1 lutego do 1 kwietnia 2019 roku. W jego ramach UPC Polska podwyższało abonament klientom, którzy mieli umowy na czas nieoznaczonych, w zamian oferują więcej kanałów telewizyjnych oraz szybszy internet. Podwyżka wynosiła od 4 do 8 zł w zależności od posiadanego pakietu.

Co prawda abonent mógł zrezygnować ze zmian, nawet 6 miesięcy po aktywacji nowego pakietu wraz ze zwrotem różnicy w opłatach, a także wypowiedzieć z ich powodu umowę, ale UOKiK uznał takie działanie za prawnie zakazane.

 Niedopuszczalne jest pobieranie opłat za niezamówione produkty i usługi. Pamiętajmy, iż włączenie jakichkolwiek świadczeń, odpłatne dodanie ich do wcześniej zawartej umowy, musi się odbyć za wyraźną i świadomą zgodą konsumentów, a brak odpowiedzi takiej zgody nie stanowi. Spółka UPC Polska narzuciła swoim klientom kształt produktów i ich wyższą cenę, po czym zobligowała ich do podjęcia działań w celu zablokowania zmian, o które nie wnioskowali.

- skomentował sprawę Tomach Chróstny, prezes UOKiK.

Urzędnikom nie spodobało się, że UPC Polska najpierw zmieniało klientom umowy, a następnie wymagało od nich ewentualnej rezygnacji z nowych pakietów. Według UOKiK najpierw musi być zgoda klienta, a dopiero później zmiana umowy. Nie zmienia tego także fakt, że rezygnację można było zgłosić nawet 6 miesięcy później. Jeśli zarzuty się potwierdzą, UPC Polska grozi kara do 10  proc. obrotu.

Aktualizacja:

Biuro prasowe Play przysłało nam krótki komentarz w sprawie zarzutów Prezesa UOKiK dla UPC:

Jako spółka działamy zawsze w zgodzie z obowiązujący prawem kierując się dobrem klientów. Deklarujemy wolę współpracy z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów w celu wyjaśnienia sprawy.