Niezwykły sekret Marsa. Chodzi o zaginiony księżyc

Tajemnica Marsa 3 księżyc

Mars ma wiele intrygujących ciekawostek, które odróżniają go od innych planet. Poza charakterystycznym kolorem jest to także specyficzny kształt tej planety oraz wyjątkowo wielkie góry. Zdaniem amerykańskiego astronoma za obie te cechy może odpowiadać zaginiony, trzeci księżyc

Od lat badacze zastanawiają się nad zagadkowym kształtem Marsa. Sąsiad Ziemi ma wiele nietypowych cech. To tam znajduje się największa znana nam obecnie w Układzie Słonecznym szczyt Olympus Mons, która jest jednocześnie wulkanem znajdującym się na równie wyjątkowej wyżynie Tharis. To także na Marsie znaleźć można największy kanion – Valles Marineris. Naukowcy od lat zastanawiali się nad powstaniem tych zjawisk, tak jak i nieco odkształconej sylwetki planety. Najnowsza teoria łączy oba te elementy.

Zaginiony księżyc

Nowa hipoteza tłumacząca te wszystkie rzeczy została postawiona przez astronoma Michaela Efroimsky'ego z Obserwatorium Marynarki Wojennej Stanów Zjednoczonych w Waszyngtonie. Jego zdaniem winnym tej całej sytuacji miałby być zaginiony, trzeci księżyc Czerwonej Planety, którego badacz nazwał Nerio, nawiązując do bogini męstwa będącej partnerką Marsa, rzymskiego boga wojny.

Sąsiad Ziemi charakteryzuje się bardziej niż inne tego typu obiekty w okolicy wyraźnie trójosiowym kształtem. Jest elipsoidą ze znacznymi różnicami w krzywiźnie w każdej z trzech osi. Wytłumaczenie tego zjawiska to zdaniem Efroimsky'ego właśnie obecność w przeszłości Marsa trzeciego księżyca, Nerio. Być może nawet obecne satelity Czerwonej Planety, czyli Fobos i Deimos są tylko szczątkami tego dawnego obiektu.

Kształt Marsa - rysunek do hipotezy

Jak wylicza badacz bazując na opracowanych przez siebie modelach, przyciąganie grawitacyjne hipotetycznej masy wystarczyłoby do wydłużenia młodego Marsa, zanim jego kształt stałby się mniej plastyczny, potencjalnie ciągnąc za sobą starożytne oceany magmy skryte w środku. To także mogłoby tłumaczyć występowanie niektórych cech dostrzegalnych na powierzchni Marsa, czyli wyżyny Tharis, kanionu Valles Marineris i góry Olympus Mons.

Oczywiście, ta teoria wciąż nie ma pełnego potwierdzenia. Istnieje przynajmniej kilka znaków zapytania, które rodzi – to chociażby kwestia losów Nerio. Nie ma dowodów na zderzenie tego księżyca z Marsem. Oczywiście mógł on zostać zniszczony w inny sposób, ale zdecydowanie ewentualne potwierdzenie tej hipotezy wymaga dalszych badań.

Źródło zdjęć: Shutterstock, Dotted Yeti; Efroimsky, 2024, arXiv.org.

Źródło tekstu: sciencealert.com