UPC Polska narusza zbiorowe interesy konsumentów? Zbada to UOKiK
Klienci UPC Polska oskarżają operatora o stosowanie zbyt wysokich opłat za zerwanie umowy przed terminem. Temu procederowi przyjrzy się Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Prezes UOKiK wszczął postępowanie przeciwko spółce UPC Polska. Operator jest oskarżany przez konsumentów o stosowanie zawyżonych opłat za zerwanie umowy przed terminem, dotyczących na przykład dostępu do Internetu lub telewizji kablowej.
Zobacz: Grudniowy ranking SpeedTest.pl: najszybszy Internet w UPC i T-Mobile
Zobacz: W UPC Polska będzie drożej i trochę szybciej. Możesz tego uniknąć



„(…) Chciałem rozwiązać wcześniej umowę zawartą z UPC. Po kontakcie telefonicznym dostałem informację że gdybym rozwiązał umowę w sierpniu br. kara wynosi 11 000 zł. Umowa została zawarta w marcu 2021 na 2 lata. Koszt całej umowy to około 3100 zł. (…)”.
„(…) Operator w dniu 30 września 2021 r. wyznaczył termin jej rozwiązania na dzień 01 listopada 2021 r. z naliczeniem kary za rozwiązanie umowy przed upływem okresu zobowiązania w wysokości 2085,15 zł. Nadmieniam, że do końca trwania umowy pozostało 7 miesięcy i licząc po 89 zł kwoty opłat kwota zapłaty wynosiłaby niecałe 630 zł. (…)”.
– treść przykładowych skarg, które wpłynęły do UOKiK
Opłata za rozwiązanie umowy przed terminem
Zgodnie z obowiązującym w Polsce prawem, jeśli zerwiemy umowę z operatorem telekomunikacyjnym przed końcem jej obowiązywania, ten ma prawo do opłaty za to. Taka opłata nie może być jednak wyższa niż przyznana konsumentowi ulga (zapisana w umowie), pomniejszona o czas korzystania z usług.
Urząd Ochrony Konkurencji i Kosumentów przeanalizował skargi oraz umowy dochodząc do wniosku, że UPC Polska może zastrzegać nieadekwatnie wysokie opłaty za wypowiedzenie umowy przed terminem. Opłaty te przewyższają wartość umów (sumę opłat abonamentowych), więc bardziej opłaca się płacić za usługi do końca umowy (nawet z nich nie korzystając), niż rozwiązać umowę przed terminem.
Postępowanie wykaże, czy operator UPC Polska zawyża przyznane konsumentom ulgi, które są podstawą wyliczenia opłaty za wypowiedzenie umowy. Ze skarg wynika, że całkowite koszty związane z zerwaniem umowy mogą przewyższać całkowite koszty związane z jej kontynuowaniem. Może to prowadzić do sytuacji, w której konsument zmuszony jest kontynuować usługę z obawy przed niewspółmiernie wysoką opłatą.
– powiedział Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK
Jeśli UOKiK uzna, że UPC Polska naruszył zbiorowe interesy konsumentów, operatorowi grozi kara w wysokości do 10% obrotu.
Nie tylko UPC Polska
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów prowadzi również postępowania wyjaśniające wobec Netii oraz Vectry. Urząd sprawdza w przypadku tych operatorów, czy zastrzegają oni opłaty za wypowiedzenie umowy przez konsumentów, które są wyższe niż wysokość abonamentu. Prezes UOKiK nie wyklucza dalszych działań również wobec innych podmiotów.