DAJ CYNK

Play dostosuje umowy do nowych przepisów

Marian Szutiak

Taryfy, promocje, usługi

Play dostosuje umowy do nowych przepisów

Operatorzy telekomunikacyjni w Polsce, w tym Play, aktualizują swoje umowy, aby dostosować je do nowej ustawy Prawo komunikacji elektronicznej. Zmiany te, wchodzące w życie 10 listopada 2024 roku,  wprowadzają szereg nowych regulacji, które mają na celu przede wszystkim zwiększenie ochrony konsumentów.

Play, podobnie jak inni operatorzy, zmienia swoje umowy, aby były zgodne z nową ustawą Prawo komunikacji elektronicznej. Zmiany dotyczą umów abonamentowych (usługi głosowe, Internet, telewizja, MIX) i na kartę. Choć na pierwszy rzut oka wydają się korzystne dla klientów, to kryją w sobie pewien haczyk.

Pozornie większa ochrona, ale...

Nowe przepisy ograniczają możliwość operatorów do dowolnego zmieniania umów przed końcem okresu zobowiązania lub wykonania wszystkich zobowiązań. Play będzie mógł modyfikować umowy tylko w określonych przypadkach, takich jak:

  • konieczność wprowadzenia zmian wynika bezpośrednio ze zmiany przepisów prawa, w szczególności ze zmiany stawek podatku od towarów i usług,
  • konieczność wprowadzenia zmian wynika z decyzji Prezesa UKE,
  • wprowadzenie zmian wyłącznie na korzyść klienta, np. obniżenie ceny usług lub dodanie nowej usługi,
  • wprowadzenie zmiany o charakterze administracyjnym, które nie są niekorzystne dla klientów.

I tu pojawia się haczyk.

Ustawa zmienia katalog przypadków, w których możemy zmienić umowę, a jeśli Ty wypowiesz ją z tego powodu w czasie określonym (Okresie Zastrzeżonym) lub przed wykonaniem wynikających z niej zobowiązań, musisz zapłacić nam odszkodowanie lub zwrócić proporcjonalną część ulgi udzielonej przy zawarciu umowy (nie dotyczy to oferty na kartę). 

– informuje Play

Co jeszcze się zmieni?

  • Udostępnianie sieci. Zniesiony zostaje zakaz nieodpłatnego udostępniania usług za pośrednictwem lokalnej sieci radiowej.
  • Opóźnienia w płatnościach. W przypadku opóźnień w płatnościach powyżej 14 dni, Play może ograniczyć, a następnie zawiesić usługi, a w konsekwencji wypowiedzieć umowę.
  • Zwrot środków w ofercie na kartę. Klienci ofert na kartę będą mieli prawo do zwrotu niewykorzystanych środków w każdym przypadku zakończenia umowy. Wniosek o zwrot można złożyć w ciągu 6 miesięcy od daty zakończenia umowy.
  • Nowe zasady informowania. Play będzie informować o zmianach w umowach na swojej stronie internetowej z co najmniej miesięcznym wyprzedzeniem. Dodatkowo, klienci otrzymają informację na trwałym nośniku (e-mail, list, SMS/MMS).

W przypadku ofert na kartę aktywowanych do 3 października 2022 roku Play doda tak zwane klauzule modyfikacyjne. Na przykład w przypadku zmiany cen zgodnie z publikowanym przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego komunikatem o średniorocznym wskaźniku cen towarów i usług konsumpcyjnych o co najmniej 3% w stosunku do poprzedniego roku (wzrost lub spadek cen o 3%) – fioletowy operator będzie mógł ceny usług wskazanych w cenniku maksymalnie o wysokość tego wskaźnika. W ofertach na kartę aktywowanych od 4 października 2022 roku taki zapis już obowiązuje, podobnie jak w nowych i przedłużanych umowach na abonament.

Play może zlikwidować mało popularne taryfy

W dokumencie określającym zmiany w ofertach na kartę aktywowanych do 3 października 2022 roku znalazły się jeszcze ciekawsze zapisy, związane z wartością 3%. Pozwalają one fioletowemu operatorowi zamknąć usługę lub całą taryfę, jeśli korzysta z niej mniej niż 3% bazy abonamentów usług przedpłaconych P4:

  • gdy z danej usługi, funkcjonalności, produktu lub aplikacji korzysta mniej niż 3% bazy abonentów usług przedpłaconych P4 – możemy zaprzestać świadczenia danej usługi lub dostarczania funkcjonalności, produktu lub aplikacji, przy czym nie wpłynie to na dostępność podstawowych usług określonych w Cenniku. W razie zaprzestania świadczenia płatnej usługi, produktu lub aplikacji, za którą Cennik przewiduje odrębną opłatę, nie będziemy jej pobierać,
  • jeśli z taryfy, z której korzystasz, będzie korzystać mniej niż 3% bazy abonentów usług przedpłaconych P4 – możemy zmienić Ci taryfę na inną, przy czym nie wpłynie to na dostępność podstawowych usług określonych w Cenniku.

Nie zgadzasz się na zmiany? Możesz wypowiedzieć umowę

Jak to zwykle bywa przy okazji zmian w umowach, w przypadku braku zgody na takowe, można umowę wypowiedzieć. Dla ofert na kartę można to zrobić w dowolnym momencie, natomiast w przypadku abonamentu obowiązuje odpowiedni okres wypowiedzenia. Jeśli umowa została zawarta na czas określony, to zrywając ją przed końcem okresu zastrzeżonego, należy sie liczyć z konsekwencjami.

Dostosowujemy umowy do nowych przepisów. Jeśli nie akceptujesz tych zmian, możesz wypowiedzieć umowę najpóźniej 10 listopada 2024 r. Umowa ulegnie rozwiązaniu z upływem okresu wypowiedzenia. Rozwiązanie umowy przed upływem Okresu Zastrzeżonego lub przed wykonaniem wynikających z niej zobowiązań spowoduje, że możemy dochodzić zapłaty odszkodowania lub zwrotu proporcjonalnej części ulgi udzielonej przy zawarciu umowy.

– przypomina Play

Więcej informacji można znaleźć w poniższych dokumentach:

Zobacz: Play przedłuża dostęp do 5G dla wybranych taryf
Zobacz: Play zmienia zasady w Virgin Mobile. To przez nowe prawo

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło zdjęć: Arkadiusz Bała / Telepolis.pl

Źródło tekstu: Play