Orange wyłącza 3G. Co to oznacza dla klientów?


Operatorzy telekomunikacyjni w Polsce już od wielu miesięcy wspominają o wyłączeniu starszych technologii komórkowych, takich jak 3G i 2G. Uwolnione w ten sposób zasoby radiowe zostaną przeznaczone do lepszego działania sieci 4G. Zmiana taka budzi jednak sporo emocji. Czy słusznie?

Marian Szutiak (msnet)
95
Udostępnij na fb
Udostępnij na X
Orange wyłącza 3G. Co to oznacza dla klientów?

O co w tym wszystkim chodzi?

Historia sieci 3G rozpoczęła się w Polsce w 2004 roku i wtedy była to rewolucja, która pozwoliła na korzystanie z mobilnego Internetu z nowymi, znacznie wyższymi niż wcześniej prędkościami, nawet do 7,2 Mb/s. Z biegiem czasu – w ramach 3G – rozwijały się kolejne standardy, aż do HSPA-DC – z maksymalną prędkością pobierania danych z Internetu na poziomie 42 Mb/s. Jednak teraz, gdy w eterze króluje 4G LTE, a coraz szerzej wdrażana jest również technologia 5G, dawne 3G to bardziej „kula u nogi” niż powód do zachwytu.

Dalsza część tekstu pod wideo

Do czasu rozstrzygnięcia zapowiedzianej przez Urząd Komunikacji Elektronicznej aukcji na nowe częstotliwości dla 5G, dzięki którym technologia ta pokaże co potrafi, to LTE wiedzie prym w mobilnym dostępie do Internetu. Standard ten oferuje znacznie lepszą jakość połączeń głosowych dzięki VoLTE (Voice over LTE) i prędkość transmisji danych nawet do 600 Mb/s, jeśli wykorzystamy agregację pasm i system MIMO 4X4.

By jednak jak najwięcej osób mogło się cieszyć dobrym zasięgiem i wydajnością sieci 4G, potrzebne są jak największe zasoby radiowe, pozostawione do jej dyspozycji. Te są jednak częściowo blokowane przez starsze technologie. Stąd pomysł, by je zwolnić.

Orange wyłącza 3G. Co to oznacza dla klientów?

Swoje plany, dotyczące wyłączenia sieci 2G i 3G, ma również Orange Polska. Pierwsze wzmianki na ten temat pojawiły się już niemal rok temu, a ostatnio otrzymaliśmy potwierdzenie, że proces wyłączania sieci 3G w Orange Polska ruszy w 2024 roku, a testy już w drugiej połowie bieżącego roku.

Ponad 96% danych w sieci mobilnej Orange „płynie” przez 4G/LTE, jedynie 3% pozostaje w 3G. Korzystanie z 4G/LTE, a w przyszłości także rozwój 5G, oznacza lepszą jakość rozmów i zdecydowanie szybszy internet. Aby móc rozwijać nowsze generacje sieci, potrzebujemy dla nich więcej „miejsca”, czyli częstotliwości.

– powiedział Wojciech Jabczyński, rzecznik Orange Polska, w maju 2022 roku

Wyłączanie 3G już się zaczęło

Chociaż Orange zapowiedział, że zacznie wyłączać sieć 3G w 2024 roku, pewne procesy pod tym kątem już zostały przeprowadzone. Chodzi o tak zwany refarming częstotliwości z pasma 2100 MHz (zwalnianie częstotliwości przez starszą technologię i uruchamianie w jej miejsce nowszej), przeprowadzony w latach 2020 i 2021. Zyskano w ten sposób ciągły blok częstotliwości o szerokości 15 MHz na potrzeby 4G, wykorzystywany wcześniej do działania 3G, dzięki czemu w Orange 4G ma do swojej dyspozycji łącznie 50 MHz pasma.

Orange wyłącza 3G. Co to oznacza dla klientów?

Obecnie Orange Polska niemal wszystkie posiadane zasoby radiowe przeznacza na działanie sieci LTE. Wyjątkiem jest pasmo 900 MHz, wciąż wykorzystywane do działania sieci 2G i 3G. To tego pasma dotyczy przyszły refarming. Gdy pomarańczowy operator wyłączy 3G, uwolniony w ten sposób blok będzie stanowił wsparcie dla LTE. Z kolei pasmo 2100 MHz jest współdzielone przez technologie 4G i 5G.

Uwolnienie częstotliwości używanych przez 3G i lepsze ich zagospodarowanie przełoży się przede wszystkim na zdecydowanie lepszy komfort korzystania z komórki. Dotyczyć to będzie zarówno jakości połączeń głosowych, jak i Internetu w telefonie. Po wyłączeniu 3G Orange będzie mógł przeznaczyć uwolniony w ten sposób blok 5 MHz z pasma zasięgowego 900 MHz na potrzeby sieci 4G/LTE. Dzięki temu użytkownicy 4G/LTE otrzymają lepszą pojemność tej sieci, co będzie szczególnie odczuwalne na terenach oddalonych od stacji bazowych.

Orange wyłącza 3G. Co to oznacza dla klientów?


Braku 3G nie trzeba się bać

Zapowiadanej przez Orange zmiany nie trzeba się obawiać. Proces wyłączania 3G został zaplanowany w taki sposób, by zapewnić klientom bezpośrednie przejście na usługi 4G/VoLTE. Zasięg technologii 3G w Orange wynosi 97,3%, a w przypadku pomarańczowego LTE to 98,5% powierzchni kraju.

Wyłączenie sygnału 3G i włączenie w to miejsce LTE nie spowoduje zmniejszenia zasięgu sieci, a nawet poprawi zasięg samego 4G. W lokalizacjach, w których wyłączone zostanie 3G, oprócz sieci 4G, która dzięki refarmingowi pasm pozyskanych z wygaszanej sieci będzie stopniowo ulepszane, dostępne będą również usługi 2G.

Czy nas to dotyczy?

Warto natomiast już dziś sprawdzić, czy posiadana przez nas karta SIM to karta 4G/LTE. Można to zrobić patrząc na ikonkę sieci w górnym rogu smartfonu – powinna pokazywać 4G, LTE lub 5G. Przyda się też telefon obsługujący VoLTE, gdyż inaczej po wyłączeniu sieci 3G nasze rozmowy będą transmitowane poprzez sieć 2G, czyli z gorszą jakością.

Orange Polska od dwóch lat ma swojej ofercie tylko urządzenia obsługujące VoLTE, co dotyczy również urządzeń odnowionych. Ze względów technicznych operator może zapewnić poprawne działanie wszystkich funkcjonalności w urządzeniach z własnej sieci dystrybucji. Orange systematycznie dodaje też kolejne modele do listy urządzeń, które obsługuję VoLTE w pomarańczowej sieci.

Orange wyłącza 3G. Co to oznacza dla klientów?

Osoby, które mają jakiekolwiek obawy związane z wyłączaniem sieci 3G przez Orange, powinny zajrzeć na specjalną stronę informacyjną, dostępną pod adresem https://www.orange.pl/view/wykorzystaj-siec.

A co z VoNR (Voice over New Radio), czyli rozmowami głosowymi w sieci 5G? Wsparcie dla tego rozwiązania zacznie się pojawiać po uruchomieniu 5G, na częstotliwościach przeznaczonych dla tej technologii. Musimy więc jeszcze trochę poczekać.

Czy ktoś jeszcze korzysta z 3G?

Wyłączenie 3G będzie następowało tylko w regionach, w których Orange będzie w stanie obsłużyć „pozostający” ruch głosowy w starszych technologiach przy wykorzystaniu samego 2G. Jednocześnie Orange zachęca klientów do włączania VoLTE w telefonach wspierających tę funkcjonalność, wymiany kart SIM 2G/3G na 4G/5G oraz przesiadania się na urządzenia wspierające VoLTE. Warto w tym miejscu dodać, że często jest też tak, że klienci mogą korzystać z VoLTE, ale tego nie robią, bo nie włączyli tej funkcji w telefonie. Takie osoby dzwoniąc do kogoś korzystają z 3G.

W przypadku transmisji danych LTE obsługuje już ponad 96% ruchu i to dlatego tak zależy operatorowi na powiększeniu zasobów przeznaczonych dla tej technologii. Wszyscy mamy nadzieję, że jeszcze w tym roku wreszcie dojdzie do pozytywnego rozstrzygnięcia aukcji na pasmo C (3,4-3,8 GHz). Jednak nawet jeśli tak się wydarzy i Orange będzie mógł ruszyć z budową 5G w docelowych pasmach, to LTE jeszcze przez kilka lat będzie królowało jako podstawowa technologia zapewniająca mobilną transmisję danych.

W przyszłości ten sam los czeka 2G

Orange zapowiedział, że w przyszłości wyłączy również sieć 2G. Obecnie operator skupia się jednak na sprawnym i jak najbardziej komfortowymdla klientów wyłączeniu 3G. Wynika to z rozwoju technologii telekomunikacyjnych i ewolucji tego, jak korzystają z sieci klienci telefonii komórkowej.

Orange wyłącza 3G. Co to oznacza dla klientów?

Aby zapewnić jak najlepsze działanie sieci, Orange musi racjonalnie gospodarować zasobami częstotliwości, które nie są nieskończone. Dlatego wygasza starszą technologię, obecnie niemal niewykorzystywaną przez klientów, alby uzyskane w ten sposób pasmo 900 MHz wykorzystać na potrzeby rosnącego zapotrzebowania użytkowników 4G/LTE.

Ze względu na biznesowe zastosowania 2G, chociażby w rozwiązaniach M2M, ta sieć będzie w najbliższych latach funkcjonować bez zmian. O planowanych działaniach zmierzających do wygaszenia 2G Orange poinformuje klientów w odpowiednim czasie, na pewno z dużym wyprzedzeniem, aby mogli się na tę zmianę przygotować.

Materiał reklamowy na zlecenie Orange Polska