Telefonia stacjonarna umiera, prepaid nie jest popularny, a za komórkę płacimy 50 zł miesięcznie. Raport konsumencki UKE za 2018 rok

Telefonia komórkowa
Popularność smartfonów stale rośnie i z tego typu urządzeń korzysta obecnie 74,8% Polaków. Warto jednak zauważyć, że z tradycyjnych telefonów korzystają głównie osoby starsze. W grupie poniżej 44. roku życia smartfon posiada już ponad 90% osób.
Najwięcej osób, jak nie trudno się domyślić, korzysta z ofert abonamentowych - 65,5%. Prepaid ma się nieźle, bo 30% to całkiem spory odsetek. Nie umarł jeszcze Mix, którego posiada 4,8% badanych.



Telefon i numer służbowy to w Polsce rzadkość. Okazuje się, że korzysta z niego 5,2% osób. Również posiadanie drugiego numeru telefonu nie jest obecnie popularne. Więcej niż jeden numer ma tylko 2,7% osób.
Średnie miesięczne wydatki na telefon komórkowy to 49,90 zł, przy czym mężczyźni płacą więcej. Wiedza na temat ultra-tanich ofert jest w Polsce cały czas tajemna, bo mniej niż 29 zł płaci tylko 11,9% osób.
Internet w telefonie, biorąc pod uwagę ogół społeczeństwa, jest popularny, ale w stosunkowo niedużym stopniu. Korzysta z niego 70,1% osób. Jedli jednak weźmiemy pod uwagę osoby w wieku 15-34 lata, to wynik wzrasta już do bardzo wysokich 95%. Internet mamy głównie w pakiecie abonamentowym.
A do czego wykorzystujemy Internet w telefonie? Do... przeglądania Internetu. Oprócz tego do szeroko pojętej komunikacji oraz korzystania z portali społecznościowych.
Z mobilnej bankowości, wg badania UKE, nie korzystamy tak często. Za to jeśli już to robimy, to zazwyczaj kilka razy w tygodniu.
Choć pozytywnie oceniamy zmiany w roamingu, to tak naprawdę większość osób niekoniecznie wie na czym one polegają. Kampanie informacyjne operatorów jak widać nie do końca spełniły swoją rolę. Do tego tylko 13,5% osób wie jaki posiada pakiet danych w roamingu. Z drugiej strony, większość osób go nie potrzebuje, więc ta wiedza nie jest im do niczego potrzebna.
W roamingu głównie dzwonimy i wysyłamy SMS-y. Internet nie jest jeszcze popularny, bo w roamingu korzysta z niego 48,1% osób.
Telefonia stacjonarna
Chyba każdy na co dzień widzi, że coraz mniej osób korzysta z telefonii stacjonarnej. Obecnie to tylko 9,1% osób. Prawie 60% osób ma telefon stacjonarny tylko z przyzwyczajenia i na co dzień wystarcza im telefon komórkowy. Za wygodny telefon stacjonarny uznaje 20,8% osób.
Jeśli jednak już posiadamy telefon stacjonarny, to jest on dla nas ważny. Tak uważa Ponad 60% osób. Z telefonu stacjonarnego, o ile już go mamy, korzystamy z umiarkowaną częstotliwością.
Telefonię stacjonarną cenimy za niezawodność i jakość połączeń, dostępność usługi oraz ofertę cenową.
A ile płacimy za telefon stacjonarny? Sporo, bo 39,30 zł. To niewiele mniej niż wynosi maksymalny, akceptowalny poziom wydatków - 42,60 zł. Miłośnicy telefonii stacjonarnej niechętnie porzuciliby ją na rzecz komórki. Jeśli już miałoby to nastąpić, to w wyniku podniesienia opłat.
Internet
Z Internetu korzystamy głównie mobilnie, w telefonie. Internet stacjonarny, jak się okazuje, nie jest wcale najpopularniejszą formą dostępu do sieci. To ciekawe, bo skoro boimy się nadajników sieci komórkowej, to metoda dostępu do Internetu powinna się zmieniać w kierunku Internetu stacjonarnego.
Jeśli mamy dostęp do sieci Wi-Fi - korzystamy! Choć ponad 40% osób woli jednak pozostać przy własnym dostępie do sieci.
Bardzo ciekawe są wyniki odpowiedzi na pytanie o ograniczenia w korzystaniu z usług internetowych. Najwięcej osób narzeka na brak możliwości korzystania z serwisów społecznościowych oraz korzystania ze skrzynki mailowej.
Internet stacjonarny
Rozstrzał w wysokości opłat za Internet stacjonarny jest duży. Płacimy od 25 do 200 zł, przy czym średnia wysokość opłat to 51,5 zł. Z Internetu stacjonarnego nie zrezygnowałoby 51,5% osób.
Bardzo pozytywnie oceniamy jakość swojego Internetu. Takiego zdania jest 87,9% osób. Prawie połowa osób nie ma żadnych problemów z działaniem Internetu, a niemal drugie tyle nie wie czy ma jakiś problem... Wyróżniającą się trudnością w działaniu Internetu jest niestabilne łącznie - 10,3%.
Niezawodność, wydajność i prędkość Internetu stacjonarnego są pozytywnie ocenianymi elementami Internetu stacjonarnego. Negatywnie ocenia je niewiele ponad 1% osób.
Według subiektywnej oceny badanych, mamy w Polsce szybki Internet. Ponad połowa osób twierdzi, że korzysta z Internetu o prędkości od 31 do 100 Mb/s, a operator w pełni wypełnia postanowienia umowy w zakresie prędkości wysyłania i odbierania danych. Ogółem - jesteśmy zadowoleni z Internetu stacjonarnego.
Pomimo zadowolenia 1/3 osób chciałaby mieć szybszy Internet, ale jest on za drogi. Widać też, że sporo osób nie przykłada wagi do prędkości Internetu. Nie wiemy, że operator musi nam ją zapewnić oraz nie wiemy, dlaczego mamy taką, a nie inną prędkość.
Internet Mobilny
Z Internetu mobilnego korzystamy, bo jest wygodny oraz dlatego, że i tak mamy go w pakiecie. Płacimy za niego niewiele mniej niż za Internet stacjonarny, bo średnio 44,80 zł, ale przy tym rozstrzał cenowy jest bardzo podobny, bo wynosi od 1 do 150 zł.
Internet mobilny mamy równie szybki co stacjonarny, ale też zdecydowana większość badanych (86,5%) nie ma pojęcia jaką dysponuje prędkością pobierania. O wysyłaniu nie wspominając (98,2%).
Ciekawostką jest fakt, że na Internet mobilny narzekamy w dużo mniejszym stopniu niż na Internet stacjonarny i nie mamy z nim niemal żadnych problemów.
Większość osób nie zrezygnowałaby z Internetu mobilnego. Duży odsetek osób nie wie jaki ma określony limit Internetu, natomiast 1/3 posiada nielimitowany Internet. Wśród dostępnych pakietów przeważa opcja 6-10 GB.
Media cyfrowe
Z pojęciem mediów cyfrowych spotkało się tylko 53,2% osób, z czego 37% osób z wykształceniem podstawowym i aż 75% z wykształceniem wyższym. Wśród najpopularniejszych mediów cyfrowych wymieniane są portale internetowe i społecznościowe - 38,6%, telewizja cyfrowa i internetowe - 36,9% oraz radio cyfrowe i internetowe - 13,4%.
Edukacja w zakresie mediów cyfrowych nie jest w Polsce najlepsza. 48,6% osób uważa, że tego typu treści są całkowicie darmowe, natomiast 39% osób wie, że telewizja cyfrowa i internetowa jest medium płatnym. Średnio na telewizję wydajemy 54,6 zł, ale aż 46,6% osób uważa, że opłaty powinny być zniesione.
Widzimy zagrożenia w mediach cyfrowych. Najwięcej, bo ponad 30% osób boi się przekazywania w nich niepotwierdzonych informacji, a niewiele mniej osób obawia się łatwego dostępu do nieodpowiednich treści.
Media wiązane
Pomimo dużej promocji ze strony operatorów, tylko niecałe 25% osób korzysta z mediów wiązanych. Najczęściej są to 2 lub 3-osobowe gospodarstwa domowe. W pakietach usług wiązanych korzystamy najczęściej z telewizji, Internetu stacjonarnego i telefonu komórkowego.
Za usługi wiązane płacimy od 10 do 300 zł, przy czym średnia wysokość opłat to 103,1 zł.
Bezpieczeństwo w sieci
Jesteśmy osobami, które wysoko cenią sobie prywatność w Internecie, ale nie bardzo chcemy ją zabezpieczać. Typowe?
Na szczęście wiele osób nie padło jeszcze ofiarą nadużyć związanych z udostępnieniem danych osobowych.
Dziwić może fakt, że całkiem sporo osób deklaruje czytanie regulaminów. Najczęściej czytamy je czasami, ale mimo wszystko, to dobry znak.
Ocena rynku
W bardzo ciekawy, choć chyba trochę oczywisty sposób, oceniamy jakość rynku telekomunikacyjnego. Ok 3/4 osób pozytywnie ocenia ofertę, jakość usług, informacje i dostęp do nich. Wyraźnie gorzej oceniamy przejrzystość ofert oraz skuteczność reklamacji. Trudno się temu dziwić, skoro operatorzy większość reklamacji zamykają ze skutkiem negatywnym i duża część z nich to zgłoszenia całkowicie niezasadne.
Tylko 20,8% osób zauważyło pozytywne zmiany w rynku w ciągu ostatniego roku. Najbardziej w oczu rzuciła się obniżka cen, rozwój technologii oraz większa liczba ofert.
Zmiany negatywne zauważyło tylko 6,1% osób i co ciekawe, zmiany negatywne są przeciwieństwem tych wymienionych jako pozytywne.