Telefonia stacjonarna umiera, prepaid nie jest popularny, a za komórkę płacimy 50 zł miesięcznie. Raport konsumencki UKE za 2018 rok

Arkadiusz Dziermański (orson_dzi)
99+
Udostępnij na fb
Udostępnij na X
Telefonia stacjonarna umiera, prepaid nie jest popularny, a za komórkę płacimy 50 zł miesięcznie. Raport konsumencki UKE za 2018 rok

Telefonia komórkowa

Telefonia stacjonarna umiera, prepaid nie jest popularny, a za komórkę płacimy 50 zł miesięcznie. Raport konsumencki UKE za 2018 rok

Popularność smartfonów stale rośnie i z tego typu urządzeń korzysta obecnie 74,8% Polaków. Warto jednak zauważyć, że z tradycyjnych telefonów korzystają głównie osoby starsze. W grupie poniżej 44. roku życia smartfon posiada już ponad 90% osób.

Dalsza część tekstu pod wideo
Telefonia stacjonarna umiera, prepaid nie jest popularny, a za komórkę płacimy 50 zł miesięcznie. Raport konsumencki UKE za 2018 rok

Najwięcej osób, jak nie trudno się domyślić, korzysta z ofert abonamentowych - 65,5%. Prepaid ma się nieźle, bo 30% to całkiem spory odsetek. Nie umarł jeszcze Mix, którego posiada 4,8% badanych.

Telefonia stacjonarna umiera, prepaid nie jest popularny, a za komórkę płacimy 50 zł miesięcznie. Raport konsumencki UKE za 2018 rok

Telefon i numer służbowy to w Polsce rzadkość. Okazuje się, że korzysta z niego 5,2% osób. Również posiadanie drugiego numeru telefonu nie jest obecnie popularne. Więcej niż jeden numer ma tylko 2,7% osób.

Telefonia stacjonarna umiera, prepaid nie jest popularny, a za komórkę płacimy 50 zł miesięcznie. Raport konsumencki UKE za 2018 rok

Średnie miesięczne wydatki na telefon komórkowy to 49,90 zł, przy czym mężczyźni płacą więcej. Wiedza na temat ultra-tanich ofert jest w Polsce cały czas tajemna, bo mniej niż 29 zł płaci tylko 11,9% osób.

Telefonia stacjonarna umiera, prepaid nie jest popularny, a za komórkę płacimy 50 zł miesięcznie. Raport konsumencki UKE za 2018 rok

Internet w telefonie, biorąc pod uwagę ogół społeczeństwa, jest popularny, ale w stosunkowo niedużym stopniu. Korzysta z niego 70,1% osób. Jedli jednak weźmiemy pod uwagę osoby w wieku 15-34 lata, to wynik wzrasta już do bardzo wysokich 95%. Internet mamy głównie w pakiecie abonamentowym.

Telefonia stacjonarna umiera, prepaid nie jest popularny, a za komórkę płacimy 50 zł miesięcznie. Raport konsumencki UKE za 2018 rok

A do czego wykorzystujemy Internet w telefonie? Do... przeglądania Internetu. Oprócz tego do szeroko pojętej komunikacji oraz korzystania z portali społecznościowych.

Telefonia stacjonarna umiera, prepaid nie jest popularny, a za komórkę płacimy 50 zł miesięcznie. Raport konsumencki UKE za 2018 rok

Z mobilnej bankowości, wg badania UKE, nie korzystamy tak często. Za to jeśli już to robimy, to zazwyczaj kilka razy w tygodniu.

Telefonia stacjonarna umiera, prepaid nie jest popularny, a za komórkę płacimy 50 zł miesięcznie. Raport konsumencki UKE za 2018 rok

Choć pozytywnie oceniamy zmiany w roamingu, to tak naprawdę większość osób niekoniecznie wie na czym one polegają. Kampanie informacyjne operatorów jak widać nie do końca spełniły swoją rolę. Do tego tylko 13,5% osób wie jaki posiada pakiet danych w roamingu. Z drugiej strony, większość osób go nie potrzebuje, więc ta wiedza nie jest im do niczego potrzebna.

Telefonia stacjonarna umiera, prepaid nie jest popularny, a za komórkę płacimy 50 zł miesięcznie. Raport konsumencki UKE za 2018 rok

W roamingu głównie dzwonimy i wysyłamy SMS-y. Internet nie jest jeszcze popularny, bo w roamingu korzysta z niego 48,1% osób.

Telefonia stacjonarna umiera, prepaid nie jest popularny, a za komórkę płacimy 50 zł miesięcznie. Raport konsumencki UKE za 2018 rok

Telefonia stacjonarna

Telefonia stacjonarna umiera, prepaid nie jest popularny, a za komórkę płacimy 50 zł miesięcznie. Raport konsumencki UKE za 2018 rok

Chyba każdy na co dzień widzi, że coraz mniej osób korzysta z telefonii stacjonarnej. Obecnie to tylko 9,1% osób. Prawie 60% osób ma telefon stacjonarny tylko z przyzwyczajenia i na co dzień wystarcza im telefon komórkowy. Za wygodny telefon stacjonarny uznaje 20,8% osób.

Telefonia stacjonarna umiera, prepaid nie jest popularny, a za komórkę płacimy 50 zł miesięcznie. Raport konsumencki UKE za 2018 rok

Jeśli jednak już posiadamy telefon stacjonarny, to jest on dla nas ważny. Tak uważa Ponad 60% osób. Z telefonu stacjonarnego, o ile już go mamy, korzystamy z umiarkowaną częstotliwością.

Telefonia stacjonarna umiera, prepaid nie jest popularny, a za komórkę płacimy 50 zł miesięcznie. Raport konsumencki UKE za 2018 rok

Telefonię stacjonarną cenimy za niezawodność i jakość połączeń, dostępność usługi oraz ofertę cenową.

Telefonia stacjonarna umiera, prepaid nie jest popularny, a za komórkę płacimy 50 zł miesięcznie. Raport konsumencki UKE za 2018 rok

A ile płacimy za telefon stacjonarny? Sporo, bo 39,30 zł. To niewiele mniej niż wynosi maksymalny, akceptowalny poziom wydatków - 42,60 zł. Miłośnicy telefonii stacjonarnej niechętnie porzuciliby ją na rzecz komórki. Jeśli już miałoby to nastąpić, to w wyniku podniesienia opłat.

Telefonia stacjonarna umiera, prepaid nie jest popularny, a za komórkę płacimy 50 zł miesięcznie. Raport konsumencki UKE za 2018 rok

 

Internet

Telefonia stacjonarna umiera, prepaid nie jest popularny, a za komórkę płacimy 50 zł miesięcznie. Raport konsumencki UKE za 2018 rok

Z Internetu korzystamy głównie mobilnie, w telefonie. Internet stacjonarny, jak się okazuje, nie jest wcale najpopularniejszą formą dostępu do sieci. To ciekawe, bo skoro boimy się nadajników sieci komórkowej, to metoda dostępu do Internetu powinna się zmieniać w kierunku Internetu stacjonarnego.

Telefonia stacjonarna umiera, prepaid nie jest popularny, a za komórkę płacimy 50 zł miesięcznie. Raport konsumencki UKE za 2018 rok

Jeśli mamy dostęp do sieci Wi-Fi - korzystamy! Choć ponad 40% osób woli jednak pozostać przy własnym dostępie do sieci.

Telefonia stacjonarna umiera, prepaid nie jest popularny, a za komórkę płacimy 50 zł miesięcznie. Raport konsumencki UKE za 2018 rok

Bardzo ciekawe są wyniki odpowiedzi na pytanie o ograniczenia w korzystaniu z usług internetowych. Najwięcej osób narzeka na brak możliwości korzystania z serwisów społecznościowych oraz korzystania ze skrzynki mailowej.

Telefonia stacjonarna umiera, prepaid nie jest popularny, a za komórkę płacimy 50 zł miesięcznie. Raport konsumencki UKE za 2018 rok

Internet stacjonarny

Telefonia stacjonarna umiera, prepaid nie jest popularny, a za komórkę płacimy 50 zł miesięcznie. Raport konsumencki UKE za 2018 rok

Rozstrzał w wysokości opłat za Internet stacjonarny jest duży. Płacimy od 25 do 200 zł, przy czym średnia wysokość opłat to 51,5 zł. Z Internetu stacjonarnego nie zrezygnowałoby 51,5% osób.

Telefonia stacjonarna umiera, prepaid nie jest popularny, a za komórkę płacimy 50 zł miesięcznie. Raport konsumencki UKE za 2018 rok

Bardzo pozytywnie oceniamy jakość swojego Internetu. Takiego zdania jest 87,9% osób. Prawie połowa osób nie ma żadnych problemów z działaniem Internetu, a niemal drugie tyle nie wie czy ma jakiś problem... Wyróżniającą się trudnością w działaniu Internetu jest niestabilne łącznie - 10,3%.

Telefonia stacjonarna umiera, prepaid nie jest popularny, a za komórkę płacimy 50 zł miesięcznie. Raport konsumencki UKE za 2018 rok

Niezawodność, wydajność i prędkość Internetu stacjonarnego są pozytywnie ocenianymi elementami Internetu stacjonarnego. Negatywnie ocenia je niewiele ponad 1% osób.

Telefonia stacjonarna umiera, prepaid nie jest popularny, a za komórkę płacimy 50 zł miesięcznie. Raport konsumencki UKE za 2018 rok

Według subiektywnej oceny badanych, mamy w Polsce szybki Internet. Ponad połowa osób twierdzi, że korzysta z Internetu o prędkości od 31 do 100 Mb/s, a operator w pełni wypełnia postanowienia umowy w zakresie prędkości wysyłania i odbierania danych. Ogółem - jesteśmy zadowoleni z Internetu stacjonarnego.

Telefonia stacjonarna umiera, prepaid nie jest popularny, a za komórkę płacimy 50 zł miesięcznie. Raport konsumencki UKE za 2018 rok

Pomimo zadowolenia 1/3 osób chciałaby mieć szybszy Internet, ale jest on za drogi. Widać też, że sporo osób nie przykłada wagi do prędkości Internetu. Nie wiemy, że operator musi nam ją zapewnić oraz nie wiemy, dlaczego mamy taką, a nie inną prędkość.

Telefonia stacjonarna umiera, prepaid nie jest popularny, a za komórkę płacimy 50 zł miesięcznie. Raport konsumencki UKE za 2018 rok

Internet Mobilny

Telefonia stacjonarna umiera, prepaid nie jest popularny, a za komórkę płacimy 50 zł miesięcznie. Raport konsumencki UKE za 2018 rok

Z Internetu mobilnego korzystamy, bo jest wygodny oraz dlatego, że i tak mamy go w pakiecie. Płacimy za niego niewiele mniej niż za Internet stacjonarny, bo średnio 44,80 zł, ale przy tym rozstrzał cenowy jest bardzo podobny, bo wynosi od 1 do 150 zł.

Telefonia stacjonarna umiera, prepaid nie jest popularny, a za komórkę płacimy 50 zł miesięcznie. Raport konsumencki UKE za 2018 rok

Internet mobilny mamy równie szybki co stacjonarny, ale też zdecydowana większość badanych (86,5%) nie ma pojęcia jaką dysponuje prędkością pobierania. O wysyłaniu nie wspominając (98,2%).

Telefonia stacjonarna umiera, prepaid nie jest popularny, a za komórkę płacimy 50 zł miesięcznie. Raport konsumencki UKE za 2018 rok

Ciekawostką jest fakt, że na Internet mobilny narzekamy w dużo mniejszym stopniu niż na Internet stacjonarny i nie mamy z nim niemal żadnych problemów.

Telefonia stacjonarna umiera, prepaid nie jest popularny, a za komórkę płacimy 50 zł miesięcznie. Raport konsumencki UKE za 2018 rok

Większość osób nie zrezygnowałaby z Internetu mobilnego. Duży odsetek osób nie wie jaki ma określony limit Internetu, natomiast 1/3 posiada nielimitowany Internet. Wśród dostępnych pakietów przeważa opcja 6-10 GB.

Telefonia stacjonarna umiera, prepaid nie jest popularny, a za komórkę płacimy 50 zł miesięcznie. Raport konsumencki UKE za 2018 rok

 

 

Media cyfrowe

Telefonia stacjonarna umiera, prepaid nie jest popularny, a za komórkę płacimy 50 zł miesięcznie. Raport konsumencki UKE za 2018 rok

Z pojęciem mediów cyfrowych spotkało się tylko 53,2% osób, z czego 37% osób z wykształceniem podstawowym i aż 75% z wykształceniem wyższym. Wśród najpopularniejszych mediów cyfrowych wymieniane są portale internetowe i społecznościowe - 38,6%, telewizja cyfrowa i internetowe - 36,9% oraz radio cyfrowe i internetowe - 13,4%.

Telefonia stacjonarna umiera, prepaid nie jest popularny, a za komórkę płacimy 50 zł miesięcznie. Raport konsumencki UKE za 2018 rok

Edukacja w zakresie mediów cyfrowych nie jest w Polsce najlepsza. 48,6% osób uważa, że tego typu treści są całkowicie darmowe, natomiast 39% osób wie,  że telewizja cyfrowa i internetowa jest medium płatnym. Średnio na telewizję wydajemy 54,6 zł, ale aż 46,6% osób uważa, że opłaty powinny być zniesione.

Telefonia stacjonarna umiera, prepaid nie jest popularny, a za komórkę płacimy 50 zł miesięcznie. Raport konsumencki UKE za 2018 rok

Widzimy zagrożenia w mediach cyfrowych. Najwięcej, bo ponad 30% osób boi się przekazywania w nich niepotwierdzonych informacji, a niewiele mniej osób obawia się łatwego dostępu do nieodpowiednich treści.

Telefonia stacjonarna umiera, prepaid nie jest popularny, a za komórkę płacimy 50 zł miesięcznie. Raport konsumencki UKE za 2018 rok

Media wiązane

Telefonia stacjonarna umiera, prepaid nie jest popularny, a za komórkę płacimy 50 zł miesięcznie. Raport konsumencki UKE za 2018 rok

Pomimo dużej promocji ze strony operatorów, tylko niecałe 25% osób korzysta z mediów wiązanych. Najczęściej są to 2 lub 3-osobowe gospodarstwa domowe. W pakietach usług wiązanych korzystamy najczęściej z telewizji, Internetu stacjonarnego i telefonu komórkowego.

Telefonia stacjonarna umiera, prepaid nie jest popularny, a za komórkę płacimy 50 zł miesięcznie. Raport konsumencki UKE za 2018 rok

Za usługi wiązane płacimy od 10 do 300 zł, przy czym średnia wysokość opłat to 103,1 zł.

Telefonia stacjonarna umiera, prepaid nie jest popularny, a za komórkę płacimy 50 zł miesięcznie. Raport konsumencki UKE za 2018 rok

Bezpieczeństwo w sieci

Telefonia stacjonarna umiera, prepaid nie jest popularny, a za komórkę płacimy 50 zł miesięcznie. Raport konsumencki UKE za 2018 rok

Jesteśmy osobami, które wysoko cenią sobie prywatność w Internecie, ale nie bardzo chcemy ją zabezpieczać. Typowe?

Telefonia stacjonarna umiera, prepaid nie jest popularny, a za komórkę płacimy 50 zł miesięcznie. Raport konsumencki UKE za 2018 rok

Na szczęście wiele osób nie padło jeszcze ofiarą nadużyć związanych z udostępnieniem danych osobowych.

Telefonia stacjonarna umiera, prepaid nie jest popularny, a za komórkę płacimy 50 zł miesięcznie. Raport konsumencki UKE za 2018 rok

Dziwić może fakt, że całkiem sporo osób deklaruje czytanie regulaminów. Najczęściej czytamy je czasami, ale mimo wszystko, to dobry znak.

Telefonia stacjonarna umiera, prepaid nie jest popularny, a za komórkę płacimy 50 zł miesięcznie. Raport konsumencki UKE za 2018 rok

Ocena rynku

Telefonia stacjonarna umiera, prepaid nie jest popularny, a za komórkę płacimy 50 zł miesięcznie. Raport konsumencki UKE za 2018 rok

W bardzo ciekawy, choć chyba trochę oczywisty sposób, oceniamy jakość rynku telekomunikacyjnego. Ok 3/4 osób pozytywnie ocenia ofertę, jakość usług, informacje i dostęp do nich. Wyraźnie gorzej oceniamy przejrzystość ofert oraz skuteczność reklamacji. Trudno się temu dziwić, skoro operatorzy większość reklamacji zamykają ze skutkiem negatywnym i duża część z nich to zgłoszenia całkowicie niezasadne.

Telefonia stacjonarna umiera, prepaid nie jest popularny, a za komórkę płacimy 50 zł miesięcznie. Raport konsumencki UKE za 2018 rok

Tylko 20,8% osób zauważyło pozytywne zmiany w rynku w ciągu ostatniego roku. Najbardziej w oczu rzuciła się obniżka cen, rozwój technologii oraz większa liczba ofert.

Telefonia stacjonarna umiera, prepaid nie jest popularny, a za komórkę płacimy 50 zł miesięcznie. Raport konsumencki UKE za 2018 rok

Zmiany negatywne zauważyło tylko 6,1% osób i co ciekawe, zmiany negatywne są przeciwieństwem tych wymienionych jako pozytywne.

Telefonia stacjonarna umiera, prepaid nie jest popularny, a za komórkę płacimy 50 zł miesięcznie. Raport konsumencki UKE za 2018 rok