Xiaomi Mi Electric Scooter 3: bardzo dobra e-hulajnoga dojazdowa


Mi Electric Scooter 3 to najnowsza e-hulajnoga Xiaomi, która świetnie sprawdzi się jako uzupełnienie miejskich środków komunikacji. Można na niej dojeżdżać do szkoły, na studia, do pracy albo po prostu śmigać rekreacyjnie. Czy ma jakieś wady? Jedną dużą na pewno.

Mieszko Zagańczyk (Mieszko)
5
Udostępnij na fb
Udostępnij na X
Xiaomi Mi Electric Scooter 3: bardzo dobra e-hulajnoga dojazdowa

Mi Electric Scooter 3 to najnowszy model w portfolio hulajnóg Xiaomi. W Polsce zadebiutował pod koniec sierpnia 2021 r., a więc już w niezbyt szczęśliwym momencie – gdy zbliżał się koniec głównego sezonu hulajnogowego. Swoje testy przeprowadziłem w listopadzie i wiecie co?  Okazuje się, że na tym sprzęcie można jeździć także i późną jesienią, a koniec sezonu na Mi Electric Scootera nastąpi, dopiero gdy spadnie śnieg. Hulajnoga Xiaomi może być też dobrym prezentem na Święta, kupiona z myślą o kolejnym sezonie od wiosny.

Dalsza część tekstu pod wideo

Numeracja modelu Mi Electric Scooter 3 sugeruje całkiem nową generację e-hulajnogi Xiaomi, chociaż jest to model bardzo zbliżony do wcześniejszych pojazdów marki – Mi Electric Scooter 1S czy Mi Electric Scooter Pro 2. Pewne rozwiązania konstrukcyjne są identyczne, chociaż nie zabrakło usprawnień.

Xiaomi Mi Electric Scooter 3 kosztuje obecnie w sklepie producenta 2099 zł. Zobacz, co dostaniesz, inwestując taką kwotę. 

Xiaomi Mi Electric Scooter 3: bardzo dobra e-hulajnoga dojazdowa

Najważniejsze dane

  • Prędkość maksymalna 25 km/h (tryb pieszy: 5 km/h; tryb D: 20 km/h; tryb S: 25 km/h)
  • Zasięg 30 km
  • Zdolność pokonywania wzniesień 16%
  • Hamowanie eABS + podwójny tylny hamulec tarczowy
  • Moc znamionowa 300 W, maksymalna 600 W
  • Przednie i tylne opony pneumatyczne 8,5 cala
  • Bezszczotkowy silnik prądu stałego
  • System odzyskiwania energii kinetycznej (KERS)
  • Akumulator 7650 mAh / 275 Wh
  • Korpus z aluminium dla przemysłu lotniczego
  • Stopień ochrony IP54
  • Zintegrowany wyświetlacz 
  • Masa 13,2 kg
  • Obciążenie maksymalne 100 kg
  • 3-etapowe składanie
  • Dodatkowe ustawienia w aplikacji  Xiaomi Home
  • Cena: 2099 zł

Co w zestawie?

Hulajnoga Xiaomi Mi Electric Scooter 3 dostarczana jest w dużym pudle, w którym poza złożonym pojazdem znajdziemy także zasilacz 71 W z dwumetrowym kablem, klucz imbusowy z uchwytem, 5 śrub montażowych, zapasową oponę wraz z dętką, a także instrukcję montażu i obsługi. Strona producenta obiecuje także zamek na szyfr, jednak w testowym zestawie nic takiego nie znalazłem.

Xiaomi Mi Electric Scooter 3: bardzo dobra e-hulajnoga dojazdowa

Montaż i składanie

Złożenie całości zajmuje dosłownie kilka chwil. Wystarczy osadzić kierownicę w kolumnie, przykręcić 4 śruby i gotowe. Całość  jest bardzo stabilna, solidna i nie ma obaw, że coś się obluzuje, a śruby wypadną. Tego się początkowo trochę bałem, jednak testy jazdy dowiodły, że nie ma obaw, by pojawiły się takie problemy.

Xiaomi Mi Electric Scooter 3: bardzo dobra e-hulajnoga dojazdowa

Znajdujący się w dolnej części kolumny mechanizm składania również jest bardzo solidny. Dwustopniowy zaczep składa się z małej klamry, którą należy przesunąć do góry, by zluzować wajchę. Wajcha po odchyleniu ustawia się pod kątem prostym, ale pełne złożenie wymaga ponownego odciągnięcia klamry i pchnięcia wajchy mocno w dół. Taki system sprawia, że kierownica nie złoży się przez przypadek. Nie ma więc obaw, że na przykład w trakcie jazdy wstrząsy czy uderzenia w wajchę sprawią, że hulajnoga się poluzuje.

Xiaomi Mi Electric Scooter 3: bardzo dobra e-hulajnoga dojazdowa

Po złożeniu hulajnogi zaczep przy kierownicy blokuje się na haczyku na błotniku i w taki sposób można Mi Electric Scootera 3 przenosić. Przygotowanie do jazdy to dosłownie kilka ruchów, w kilka sekund. 

Xiaomi Mi Electric Scooter 3: bardzo dobra e-hulajnoga dojazdowa

Budowa i wyposażenie

Hulajnoga Xiaomi Mi Electric Scooter 3 konstrukcyjnie przypomina inne modele pojazdów marki jak na przykład Xiaomi Mi Electric Scooter 1S. Podobna jest stylistyka, osprzęt czy detale wykończeniowe, chociaż są też istotne zmiany budowie.

Korpus hulajnogi wykonany jest z aluminium lotniczego, a cała konstrukcja zapewnia odporność na pył i wodę zgodnie z normą IP54 – niestety niezbyt wielką. Można bez obaw jeździć w warunkach lekkiego deszczu czy raczej mżawki, chociaż większe opady i duże kałuże już mogą się okazać niebezpieczne.

Xiaomi Mi Electric Scooter 3: bardzo dobra e-hulajnoga dojazdowa

Dostępne są dwa warianty kolorystyczne – jasnoszary z pomarańczowymi detalami i testowany przez mnie czarny z niebieskimi. Wykończenie metalowych elementów jest matowe, dzięki czemu hulajnoga powinna dłużej zachować idealny wygląd, bez rys czy widocznych z daleka zabrudzeń.

Po kolumnie kierownicy, w górnej części, przebiega przewód od hamulca, natomiast w miejscu, gdzie hulajnoga się składa, znajdują się dwa przewody, a jeszcze kolejny prowadzi do widelca przedniego koła. Trochę szkoda, że producentom nie udaje się skuteczniej chować takich elementów, ale w Mi Electric Scooterze 3 przewody są solidne i mocno osadzone. Gdyby jednak się o coś zaczepiły, warto zwrócić uwagę na gumowe łączniki utrzymujące przewody w otworach metalowej konstrukcji – po szarpnięciu mogą wylecieć. Chociaż mnie się to nie zdarzyło, to otrzymałem hulajnogę z wyrwanym łącznikiem – czyli komuś wcześniej już się udało tego dokonać.

Xiaomi Mi Electric Scooter 3: bardzo dobra e-hulajnoga dojazdowa

Na kierownicy z lewej strony znajduje się hamulec i dzwonek, z prawej manetka gazu, a na zwieńczeniu kolumny ulokowany został wyświetlacz, gdzie prezentowana jest aktualna prędkość, stan naładowania akumulatora, tryb pracy, łączność ze smartfonem, stan oświetlenia czy blokady, a także informacje serwisowe. Wyświetlacz jest czarny-biały, bardzo czytelny i błyskawicznie pozwala określić, jaki jest status hulajnogi. 

Xiaomi Mi Electric Scooter 3: bardzo dobra e-hulajnoga dojazdowa

Poniżej wyświetlacza znajduje się przycisk zasilania, który włącza także oświetlenie (jedno naciśnięcie) lub przełącza między trybami jazdy (podwójne naciśnięcia). 

Na wysokości panelu sterowania, ale z przodu kolumny, znajduje się mocne oświetlenie LED, pojazd ma też tylną czerwoną lampę na błotniku oraz pięć odblasków – cztery boczne i jeden z przodu, na kierownicy.  

W całym osprzęcie najsłabszym elementem wydaje mi się port ładowania. Ulokowany jest w korpusie hulajnogi, pod podestem, i przykrywa go gumowa klapka. We właściwej pozycji utrzymują ją dwa niewielkie magnesy, co jednak sprawia, że istnieje zagrożenie, że wniknie tam woda czy błoto. Nie powinno do tego dojść podczas jazdy w trakcie lekkiego deszczu, ale już wpakowanie się w rozkopaną, zabłoconą uliczkę w remoncie, może zapiaszczyć złącze. Bezpieczniejsze byłoby zastosowanie zaślepki wciskowej lub przeniesienia gniazda ładowania wyżej.   

Xiaomi Mi Electric Scooter 3: bardzo dobra e-hulajnoga dojazdowa

Podest hulajnogi ma niecałe 60 cm, przy czym powierzchnia, na której można postawić nogi, jest nieco mniejsza. Dla mnie osobiście to nieco za mało, bo bezpieczniej się czuję w nieco większym rozkroku, ale mimo wszystko nie mogę narzekać – stoi się wygodnie i pewnie.

Xiaomi Mi Electric Scooter 3 waży 13,2 g, więc na tle niektórych hulajnóg konkurencji, osiągających nawet 20 kg, to niewiele, chociaż jednak i tak mała masa może stworzyć pewne problemy, gdy hulajnogę trzeba będzie dłużej nosić. 

Dwie opony pneumatyczne mają standardowy rozmiar 8,5 cala, wewnątrz są dętki, które można samodzielnie wymienić.

Xiaomi Mi Electric Scooter 3: bardzo dobra e-hulajnoga dojazdowa


Silnik i hamulce

Bezszczotkowy silnik elektryczny w Scooterze 3 ma moc znamionową 300 W i szczytową 600 W – przy czym dla określenia faktycznych osiągów istotna jest ta pierwsza. Silnik rozpędza hulajnogę do maksymalnie 25 km/h w trybie sportowym (S), w trybie standardowym (D) jest to przepisowe 20 km/h, a po wyborze pieszego (P) pojedziemy lub podprowadzimy hulajnogę z prędkością 5 km/h. Z tej opcji należy korzystać w zatłoczonych miejscach, np. na chodnikach pełnych ludzi, chociaż do normalnej jazdy ten tryb się nie nadaje.

System hamowania tworzy układ eABS w przednim kole oraz nowy, podwójny tylny hamulec tarczowy, z dwoma klockami, które z dwóch stron dociskają tarczę. W poprzednich modelach Xiaomi ten układ był nieco prostszy, więc w Scooterze 3 skuteczność hamowania będzie większa.

Xiaomi Mi Electric Scooter 3: bardzo dobra e-hulajnoga dojazdowa

Xiaomi Mi Electric Scooter 3 wyposażony jest w znany już z innych modeli układ odzyskiwania energii kinetycznej (KERS). Hulajnoga może odzyskiwać energię kinetyczną podczas z hamowania lub zjazdy z górki, by przekształcać ją w energię elektryczną, która można wykorzystać do dalszej jazdy. Do wyboru są trzy tryby intensywności, do ustawienia w aplikacji. Czy to działa? Zdecydowanie czuć opór KERS-a w najmocniejszym trybie, co objawia się też tym, że hulajnoga szybciej hamuje po zwolnieniu gazu. Można też doładować trochę baterie, prowadząc hulajnogę. W praktyce jednak trudno liczyć na zyski energii, które w wyraźny sposób zwiększą zasięg. Wszystko zależy od stylu i miejsca jazdy, w moim przypadku jednak nie przyniosło to wyraźnych korzyści. 

Xiaomi Mi Electric Scooter 3: bardzo dobra e-hulajnoga dojazdowa
Xiaomi Mi Electric Scooter 3: bardzo dobra e-hulajnoga dojazdowa


Aplikacja

Przed pierwszą jazdą Mi Electric Scooterem 3 trzeba sparować pojazd z aplikacją Xiaomi Home, czyli apką integrującą urządzenia z ekosystemu producenta. Bez tego maksymalna prędkość jazdy ograniczona będzie do 10 km/h.

Parowanie przebiega błyskawicznie, a gdy to nastąpi, użytkownik otrzymuje wgląd do podstawowych ustawień Scootera 3 oraz do informacji o statusie pojazdu: poziomu naładowania baterii, średniej prędkości w aktualnej sesji, bieżącego przebiegu dziennego, trybu jazdy, a także łącznych statystyk ze wszystkich jazd.

Xiaomi Mi Electric Scooter 3: bardzo dobra e-hulajnoga dojazdowa


W aplikacji znajduje się też bardzo pożyteczny przełącznik blokady hulajnogi. Po jej włączeniu pojazd oczywiście nie ruszy, nie pozwala też na swobodne prowadzenie i wydaje cichy sygnał dźwiękowy. To podstawowe zabezpieczenie przed kradzieżą, które jednak nie rozwiązuje tego problemu całkowicie – zapięcie może więc się przydać. Złodziej nie aktywuje jednak hulajnogi, jeżeli właściciel nie usunie jej ze swojego konta Xiaomi Home, nie uda mu się też wykonać resetu za pomocą gazu, hamulca i zasilania.   

Xiaomi Mi Electric Scooter 3: bardzo dobra e-hulajnoga dojazdowa


No to jedziemy!

Żeby ruszyć Mi Electric Scootera 3, połączenie ze smartfonem nie jest potrzebne i po aktywacji można nawet nie wracać do aplikacji. Żeby rozpocząć jazdę, trzeba lekko odepchnąć się nogą i co ciekawe, niekiedy wystarczy do tego dosłownie jeden ruch stopy, często zdarzało się jednak, że hulajnoga przez 2-3 metry „nie odpalała”. Trudno mi dostrzec w tym jakąś regułę.

Sama jazda wiąże się z ogromną przyjemnością. Chociaż Mi Electric Scooter 3 nie jest przesadnie zrywny i niekiedy nabranie prędkości wymagało kilku długich sekund, jednak kiedy już śmiga „ile fabryka dała”, robi się z tego wielka frajda. Hulajnoga jest zwinna, dobrze się nią nawiguje, można sobie pozwolić na dość dynamiczną, ale wciąż bezpieczną jazdę.

Oczywiście są momenty, gdy hulajnoga wyraźnie traci moc. Maksymalny kąt wzniesienia to 16%, ale w praktyce lepiej trzymać się reguły: lepiej jeździć po płaskim. Oczywiście wiele wzniesień Mi Electric Scooter 3 pokona bez problemu, jednak czasami na końcowych odcinkach podjazdu prościej i szybciej jest go po prostu podprowadzić.

Druga rzecz to wpływ wiatru. Tu mogłem wręcz zaobserwować, jak pojazd Xiaomi zwalnia z 25 km/h do 20 km/h czy nawet 18 km/h mimo jazdy na prostej drodze. Nawet gdy wiatr nie wiał bardzo mocno, zdarzały się dość długie odcinki, gdy Scooter 3 nie był w stanie powrócić do pełnej prędkości. To negatywnie wpływa też na zasięg hulajnogi.

Xiaomi Mi Electric Scooter 3: bardzo dobra e-hulajnoga dojazdowa

Pneumatyczne opony 8,5 cala zapewniają dość dobrą amortyzację – nie ma tu żadnego systemu przeciwwstrząsowego, ale mimo to podróż jest komfortowa. Przejazd po miejskim bruku nie powoduje dzwonienia zębów, chociaż bardzo trzeba uważać na nierówności i dziury. Wtedy może być naprawdę niebezpiecznie.

Xiaomi Mi Electric Scooter 3: bardzo dobra e-hulajnoga dojazdowa

Genialnie sprawdza się przednie oświetlenie Scootera 3. Lampa świeci szeroko, omiatając np. ścieżkę rowerową i jej obrzeża. Jest przy tym na tyle mocna, że bez problemu mogłem jeździć wieczorem po kompletnie nieoświetlonych alejkach parkowych. Pod tym względem sprzęt Xiaomi wypada lepiej niż miejskie hulajnogi na minuty, a jednocześnie nie oślepia. Zapewnia więc bezpieczeństwo poruszania się w niepewnym ternie i gwarantuje widoczność innym.  

Xiaomi Mi Electric Scooter 3: bardzo dobra e-hulajnoga dojazdowa

Bardzo dobrze działają też hamulce. W niektórych sytuacjach trzeba nawet uważać, by nie zatrzymać się zbyt gwałtownie, bo łatwo wtedy stracić równowagę. Podczas jazdy po płaskiej nawierzchni z pełną prędkością 25 km/h droga hamowania do zera wynosi 4 metry, w praktyce oznacza to, że można w każdej sytuacji odpowiednio zareagować, by uniknąć kolizji.   

Xiaomi Mi Electric Scooter 3: bardzo dobra e-hulajnoga dojazdowa


Podczas jazdy hulajnoga wydaje specyficzne dźwięki – jeden to wysoki świst silnika elektrycznego, drugi, niższy generowany jest przez układ napędowy. Scootera 3 słychać bardziej niż miejskie hulajnogi, do czego można przywyknąć, ale też dźwięk powoduje różne reakcje mijanych pieszych, których ten odgłos potrafi zaskoczyć – trzeba więc uważać na ich zachowanie. 

Xiaomi Mi Electric Scooter 3: bardzo dobra e-hulajnoga dojazdowa
Xiaomi Mi Electric Scooter 3: bardzo dobra e-hulajnoga dojazdowa


Zasięg – niestety, jest słabo

Xiaomi chwali się, że Mi Electric Scooter 3 może przejechać do 30 km. Brzmi nieźle, ale trzeba też czytać dopiski „drobnym drukiem”. Taki dystans jest możliwy, gdy użytkownik waży 75 kg, hulajnoga jedzie 15 km/h, w temperaturze 25 stopni C i przy bezwietrznej pogodzie.

W praktyce wygląda to całkiem inaczej. Ważę około 90 kg, jeździłem najczęściej z prędkością 20-25 km/h, w różnych, ale nie skrajnych warunkach pogodowych, z oświetleniem lub bez. Czynników wpływających na czas jazdy jest zresztą więcej, bo ważna jest też nawierzchnia czy też ukształtowanie terenu. 

Niestety nawet w optymalnych warunkach drogowych zasięg hulajnogi nie przekraczał 20 km/h. Najlepsze moje wyniki to około 18 km, ale zdarzyło się też, że gdy powiał wiatr i przez chwilę poruszałem się po lekko pofałdowanym terenie, udało mi się przejechać zaledwie około 13 km! Co więcej, gdy stan naładowania baterii spada poniżej 30% hulajnoga coraz bardziej zwalnia – najpierw do około 20 km/h, później 15 km/h i do 10 km/h. Poniżej 15% naładowania już się praktycznie nie da jechać.

Xiaomi Mi Electric Scooter 3: bardzo dobra e-hulajnoga dojazdowa

W takiej sytuacji trudno naprawdę traktować Mi Electric Scooter 3 jako sprzęt stanowiący rzeczywistą alternatywę dla samochodu czy nawet komunikacji miejskiej. Dotrzeć z domu samochodem na parking, wyciągnąć z bagażnika hulajnogę i omijając korki podjechać nią jeszcze parę kilometrów do centrum, a później pokonać taką trasę z powrotem – można jak najbardziej i w sumie do tego Mi Electric Scooter 3 został stworzony. Ale wybrać się na niedzielną przejażdżkę, pojeździć trochę nad Wisłą, pokrążyć po bulwarach i parkach – no, tu już bym się bał, że będę z 13 kg żelastwa musiał wędrować do autobusu czy metra. Zresztą raz miałem taką sytuację – prowadziłem rozładowanego Scootera 3 przez około 2 km, bo nie dojechałem do domu. Na tym tle płatne hulajnogi typu Bolt czy Tier wypadają jednak lepiej, bo nie tak łatwo jest je rozładować i gdy to się stanie, zawsze można je zostawić. 

Warto też zwrócić uwagę, że maksymalne obciążenie hulajnogi to 100 kg, więc sam w pełnym, jesiennym rynsztunku niebezpiecznie zbliżałem się do tej granicy. Być może użytkownik ważący wzorcowe 75 kg wyjeździ znacznie powyżej 20 km.

Ładowanie akumulatora

Bezpieczeństwo ładowania Xiaomi Mi Electric Scootera 3 za pomocą dostarczonego zasilacza gwarantuje inteligentny system BMS 5 chroniący przed przegrzaniem, zwarciami, nadmiernym prądem czy przeładowaniem, akumulator zabezpieczony jest też przed zbyt dużym rozładowaniem. To zalicza się na plus, niestety czas ładowania jest dość długi – wynosi około 5,5 godziny. Trudno więc myśleć, że w godzinę uda się podładować Scootera 3, by dalej nim jeździć – energii wciąż będzie zbyt mało. Trzeba więc tak planować używanie hulajnogi, by ładować ja przez noc lub w pracy, zabierając zasilacz.

Podsumowanie

Xiaomi Mi Electric Scooter 3 to w tej chwili jedna z najlepszych w swojej klasie e-hulajnóg dostępnych na rynku. Jeździ szybko, zwinnie, bezpiecznie, ma przemyślaną, ergonomiczną konstrukcję, którą można szybko i łatwo składać. Jej atutami są dość wydajny silnik, skutecznie działające hamulce, doskonale oświetlenie, czytelny wyświetlacz z najważniejszymi parametrami i relatywnie niewielka waga, ułatwiająca przenoszenie.

Mankamentem jest jednak zbyt mały zasięg. Deklarowane przez producenta 30 km to dystans możliwy do osiągnięcia po spełnieniu specyficznych warunków, w praktyce jest to o połowę mniej – może w lepszych warunkach uda się wycisnąć ze 20 km. To nieco zbyt mało, by używać Scootera 3 rekreacyjnie, do krążenia po mieście i zwiedzania nieznanych zakamarków. Sprzęt sprawdzi się za to idealnie jako typowa dojazdówka – by zapakować hulajnogę do samochodu lub pociągu, podjechać ile się da i dojechać już elektrycznie te kilka kilometrów do pracy czy na uczelnię. I z powrotem.

Szkoda też, że Mi Electric Scooter 3 nie jest odrobinę bardziej odporny na warunki zewnętrzne. Wytrzyma zachlapania, ale skutki wpakowania się w kałużę mogą już nieco zaszkodzić chociażby złączu ładowania. Do naszego klimatu trzeba jednak konstruować modele bardziej odporne.

Xiaomi Mi Electric Scooter 3: bardzo dobra e-hulajnoga dojazdowa

OCENA: 8.5/10

WADY

  • Nieco zbyt niski stopień odporności na warunki zewnętrzne
  • Zasięg daleki od deklarowanego

ZALETY

  • Wysoka jakość wykonania, solidne materiały
  • Atrakcyjny wygląd
  • Przemyślany mechanizm składania
  • Wydajny silnik, szybka jazda do 25 km/h
  • Skutecznie działające hamulce
  • Wyraźne oświetlenie przednie
  • Czytelny wyświetlacz z najważniejszymi parametrami
  • Niewielka waga
Xiaomi Mi Electric Scooter 3: bardzo dobra e-hulajnoga dojazdowa