Co drugi Polak jest na to narażony. Najczęściej ci, w wieku 30-39 lat

Najnowszy raport "Test z cyberbezpieczeństwa", przeprowadzony przez Santander Consumer Bank wcale nie jest optymistyczny. Pokazuje, że wciąż dajemy się nabierać oszustom, na lewo i prawo. Jak możemy się chronić?

Anna Kopeć (AnnaKo)
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na X
Co drugi Polak jest na to narażony. Najczęściej ci, w wieku 30-39 lat

Co drugi Polak jest na to narażony. Dane nie kłamią

Przerowadzony przez Santander Consumer Bank, raport, odnośnie bezpieczeństwa w sieci, wcale nie jest optymistyczny. Wykazał on, że aż 55 proc. Polaków otrzymało choć raz e-mail, SMS lub wiadomość w mediach społecznościowych od oszustów, podszywających się pod bliskich lub znane instytucje. Ale to nie wszystko, aż 18 proc. ankietowanych przyznało, że faktycznie padło ofiarą takich działań.

Dalsza część tekstu pod wideo

Jak pokazują wyniki naszego badania, co piąty ankietowany przyznał, że padł ofiarą wyłudzenia pieniędzy lub poufnych informacji przez cyberprzestępców. Warto przy tym zauważyć, że choć osoby starsze bywają postrzegane jako bardziej podatne, to jednak jedynie 11 proc. seniorów faktycznie doświadczyło cyberoszustwa. Ponadto, wśród najmłodszych dorosłych, czyli w grupie wiekowej 18-29 lat, odsetek ten wyniósł aż 24 proc.. Chociaż 73 proc. badanych stwierdziło, że nigdy nie zetknęło się z takimi sytuacjami, nadal warto zachować czujność. Ostrożność i zastanowienie przed kliknięciem w nieznany link może być kluczowe dla naszego bezpieczeństwa w sieci.

- czytamy w raporcie SCB. 

Dlaczego wciąż się na to nabieramy?

Przestępcy nieustannie analizują grupy docelowe swoich ataków, tak aby ich działania wykazały się jak największą skutecznością. Dzięki analizie danych z mediów społecznościowych oraz aktywności online mogą oni całkiem dobrze profilować potencjalne ofiary. 

To już nie tylko seniorzy

Raport SCB wykazał, że oszustwa dotyczą najczęściej osób w przedziale wiekowym 30-39 lat. Aż 66 procent osób z tej grupy miało z nimi do czynienia. Dla porównania, w grupie seniorów (60+) odsetek tego typu przestępstw wyniósł 36 procent. 

Raport zawiera także porady i wskazówki, jak się ustrzec przed tego typu zagrożeniami i nie dać się omamić oszustom. 

Wszelkie nietypowe wiadomości lub połączenia związane z kwestiami finansowymi należy traktować jak podejrzane i weryfikować je, samodzielnie oddzwaniając na zweryfikowany numer rzekomego rozmówcy. Pamiętajmy też, aby wszystkie udane próby ataków zgłaszać organom ścigania. Warto także powiadomić zespół CERT Polska (również o próbach nieudanych) - zgłoszenia można przekazywać pod adresem https://incydent.cert.pl, a podejrzane wiadomości SMS możemy przekazać na darmowy nr 8080.

- przekonuje Adam Haertle, trener i ekspert bezpieczeństwa.

Tylko nasza wzmożona czujność nas uratuje. Zwłaszcza, że próby oszustwa wciąż się mnożą. Dotyczą też coraz większej grupy Polaków, którzy korzystają z e-maili, SMS-ów oraz innych komunikatorów typu Messanger oraz WhatsApp. 

Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku – banku od kredytów metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w dniach 2-7 września 2024 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków (1000), korzystających z internetu.