Pekao ujawnia. Ten problem dotknął już 13 mln Polaków

Z cyberoszustwem zetknął się co trzeci Polak, a wiedza w temacie zagrożeń jest, tyle że rozproszona i chaotyczna – wynika z raportu Banku Pekao.

Piotr Urbaniak (gtxxor)
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na X
Pekao ujawnia. Ten problem dotknął już 13 mln Polaków

Klienci banków stale w obliczu zagrożeń

Próby wyłudzenia lub kradzieży pieniędzy poprzez e-bankowość były, są i będą. Nie da się ich wyeliminować, ale ryzyko można odpowiednim postępowaniem minimalizować. O ile jednak większość Polaków świadomość zagrożeń posiada, o tyle zachowanie w obliczu incydentu to już pewna niewiadoma. Przynajmniej takie wnioski płyną z badań opublikowanych przez Bank Pekao.

Dalsza część tekstu pod wideo

Alarmujące jest przede wszystkim to, że według szacunków z cyberoszustwem zetknął się już co trzeci Polak. Przy czym chodzi tu zarówno o infekcje szkodliwym oprogramowaniem, jak i próbę wyłudzenia, czy to przez internet czy telefonicznie. Jednocześnie tylko 36 proc. respondentów uważa swoją wiedzę w temacie zagrożeń jako dużą lub zdecydowanie dużą, a mimo to aż 50 proc., jak wskazuje, czuje się w sieci bezpiecznie. 

Nikt nie chce być oszukany, ale dominuje spychotechnika

Wiedza w społeczeństwie jest, ale mocno rozproszona i chaotyczna – zauważa Pekao. Rzecz jasna, nikt zostać oszukany nie chce, aczkolwiek metody mitygacji zagrożeń często sprowadzają się do komunałów i są stosowane z różną częstotliwością. I tak na przykład ponad połowa respondentów nie otwiera obcych załączników, ale już ledwie 1/3 przyznaje się do powściągliwości w wysyłaniu danych poprzez komunikatory.

Lepiej wyglądają ogólniki, bo aż 82 proc. ankietowanych ocenia, że najważniejsze, aby nie dać się oszukać, to rozwaga i bycie uważnym. Niemniej otwartość na poszerzanie wiedzy deklaruje tylko 53 proc., co jednak Bank Pekao postrzega jako dane optymistyczne. Tymczasem 55 proc. jest zdania, że o zagrożeniach powinny informować głównie banki i to ich zakres odpowiedzialności.

W dzisiejszym świecie kwestie związane z bezpieczeństwem w przestrzeni internetowej stają się coraz bardziej istotne. Przygotowany przez nas raport pokazuje, że niezwykle ważne jest zrozumienie zagrożeń, z jakimi możemy zetknąć się w sieci. Bank Pekao poprzez swoje działania aktywnie i regularnie angażuje się w edukację swoich klientów i stara się zwiększać ich świadomość w zakresie bezpieczeństwa cyfrowego. W procesie kształcenia banki i instytucje finansowe powinny odgrywać szczególną rolę

– komentuje Piotr Zborowski, w-ce prezes Pekao.

W istocie rzeczy raport Pekao jest szerszy i dotyczy nie tylko bezpieczeństwa, ale też całokształtu zachowań Polaków w sieci, w tym preferencji dotyczących wykorzystywanych usług. Dodajmy, że instytucja przygotowała ponadto ankietę, dzięki której każdy może zweryfikować swoje nawyki. Pełną wersję publikacji a także link do wspomnianego kwestionariusza znajdziecie pod tym adresem.