Jak wygląda dostęp do Internetu w Polsce? GUS zna odpowiedź
Według najnowszego raportu Głównego Urzędu Statystycznego (GUS) dostęp do Internetu w polskich gospodarstwach domowych nie zmienił się przez rok. Wzrosła za to ilość mobilnych łączy szerokopasmowych.

Główny Urząd Statystyczny opublikował raport "Społeczeństwo informacyjne w Polsce w 2023 r.". Wynika z niego, że w 2023 roku dostęp do Internetu ma 93,3% gospodarstw domowych w Polsce. Wynik ten jest identyczny jak rok wcześniej. Przez 12 miesięcy nie zmieniła się również dostępność stacjonarnego Internetu szerokopasmowego w naszym kraju, pozostając na poziomie 69,5%. Wzrósł za to odsetek gospodarstw domowych z dostępem do szerokopasmowego Internetu mobilnego, z 70,6% do 73,7%.
Dom z dziećmi w dużym mieście
Dostęp do Internetu mają częściej gospodarstwa domowe z dziećmi, znajdujące się w dużych miastach i na obszarach o wysokim stopniu urbanizacji. Szczegóły na wykresie poniżej.



Polacy korzystają z e-administracji
W tym roku osoby korzystające w ciągu ostatnich 12 miesięcy z usług administracji publicznej przez Internet stanowiły ponad 58% populacji osób w wieku 16-74 lata. Z e-administracji częściej korzystają mieszkańcy miast niż wsi – różnica wynosi 16,8 p.%. Najpopularniejszymi czynnościami są tu:
- wyszukiwanie informacji na stronach administracji publicznej,
- wysyłanie wypełnionych deklaracji podatkowych,
- pobieranie lub drukowanie formularzy urzędowych,
- uzyskiwanie dostępu do informacji osobistych przechowywanych przez jednostki administracji publicznej.
Wyszczególnienie | Ogółem | Miasta | Wsie |
w % | |||
Osoby korzystające ze stron internetowych lub aplikacji jednostek administracji publicznej w ciągu ostatnich 12 miesięcy | 58,5 | 65,5 | 48,4 |
w celu: | |||
|
29,0 | 36,2 | 18,1 |
|
9,9 | 12,9 | 5,2 |
|
32,8 | 37,0 | 26,5 |
|
18,3 | 23,3 | 10,6 |
|
27,0 | 30,8 | 21,1 |
|
29,4 | 33,3 | 23,5 |
|
32,6 | 38,5 | 23,6 |
|
6,6 | 8,3 | 4,0 |
|
17,2 | 18,1 | 15,9 |
Polacy kupują przez Internet
W 2023 roku 64,3% osób w Polsce w wieku 16-74 lata dokonało zakupów przez Internet (-0,3 p.% rok do roku). Przez ostatni rok zwiększyła się dysproporcja pomiędzy wskaźnikami dla mieszkańców miast i wsi, z 5,4 p.% do 9,3 p.%. Największa utrzymała się w makroregionie województwo mazowieckie (20,4 p.%), a najmniejsza wystąpiła w makroregionie południowym (2,1 p.%). Szczegóły na wykresie poniżej.
Polacy zarządzają dostępem do informacji osobistych
Analizując dane dotyczące czynności wykonywanych w celu zarządzania dostępem do swoich informacji osobistych można zauważyć, że największy odsetek osób odmawiających dostępu do lokalizacji wystąpił w grupie wiekowej 16–24 lata. W tej grupie najczęstsze było też ograniczanie dostępu do profilu. Największy odsetek osób czytających zasady polityki prywatności, odmawiających wykorzystania informacji w celach reklamowych oraz sprawdzających, czy strona jest bezpieczna, odnotowano w grupie osób w wieku 25–54 lata.
Technologie informacyjno-komunikacyjne w firmach
Z raportu GUS-u wynika, że w 2023 roku 47,6% przedsiębiorstw korzystało z mediów społecznościowych (+2,0 p.%), a 14,6% firm korzystało z otwartych danych publicznych. Co piąte przedsiębiorstwo płaci za reklamę w Internecie. Najczęściej bazuje ona na zawartości stron internetowych lub słowach kluczowych (15,8% ogółu przedsiębiorstw), rzadziej polega na danych ze śledzenia aktywności internautów oraz ich profilu (7,5%). Ponad połowa (58,7%) firm w Polsce korzysta z usług w chmurze obliczeniowej. Najczęściej jest to e-mail (37,8%) oraz programowanie biurowe (27,3%).
Jeśli chodzi o łącza internetowe, takie o przepustowości co najmniej 500 Mb/s ma 25,3% przedsiębiorstw (+ 2,0 p.% rok do roku). Na ogół dotyczy to dużych firm, zatrudniających 250 lub więcej osób.