Przelew natychmiastowy powinien być standardem - mówią klienci banków
Ponad 1/3 klientów banków uważa, że przelew natychmiastowy powinien być stosowany w każdej sytuacji. To znaczny wzrost w porównaniu z ubiegłym rokiem.

Z badania przeprowadzonego przez Kantar TNS na zlecenie KIR i Związku Banków Polskich wynika, że 36% klientów banków oczekuje, aby przelewy natychmiastowe były stosowane zawsze, kiedy dokonują transakcji na rachunku bankowym. W ubiegłym roku takiego zdania było 24% badanych. Największą potrzebę tego typu przelewów widzi pokolenie trzydziestolatków (40%). Przelewy natychmiastowe są szczególnie ważne dla przedstawicieli wolnych zawodów.


Popularność przelewów natychmiastowych rośnie wśród Polaków wyjątkowo dynamicznie. Widzimy to w statystykach obsługiwanego przez KIR systemu Express Elixir. W maju tego roku, po raz pierwszy w historii systemu, miesięczna liczba zrealizowanych transakcji przekroczyła dwa miliony (2,082 mln) i osiągnęła wartość 3,56 mld zł. W porównaniu do maja 2018 r. odnotowaliśmy 132% wzrost liczby transakcji i ponad 53%wzrost wartości obrotów
- powiedział Grzegorz Leńkowski, dyrektor linii biznesowej płatności natychmiastowych w KIR.
Zobacz: Polska technologia BLIK-a będzie sercem systemu płatności w Zjednoczonych Emiratach Arabskich
Z przelewów natychmiastowych najczęściej korzystamy realizując płatność na ostatnią chwilę - na konto innej osoby lub opłacając rachunki. W obu przypadkach odsetek tego typu przelewów wskazało 31% osób. Niewiele mniej, bo w 30% przypadków są to płatności na rzecz administracji publicznej , a w 20% spłata rat kredytu, pożyczek lub karty kredytowej. 14% badanych wskazało dodatkowo zapłatę za zakupy na duża kwotę, za które nie chcemy płacić gotówką. W grupie 19-25 lat z takiego wariantu korzysta 1/5 osób.